Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Projektipäällikkö

Harri Sakki

  • 029 5343 211

Ylivieska-Iisalmi-radan sähköistys

Ratahanke Valmistunut Pohjois-Pohjanmaa Pohjois-Savo

Hankkeessa sähköistetään rataosat Iisalmi–Ylivieska ja Siilinjärvi– Ruokosuo sekä rakennetaan Iisalmeen sähköistetty kolmioraide. Sähköistettävää raidetta on yhteensä 166 km.

Ylivieska-Iisalmi

Hankkeen taustat

Ylivieska-Iisalmi -rataosuus (154,5 km) on yksiraiteinen rata. Vuonna 2018 radan tavaraliikenne oli 1,5–1,9 milj. tonnia. Rataosan kuljetukset muodostuivat pasutteen ja lannoiteteollisuuden kuljetuksista, Terafamen ja Pyhäsalmen kaivosten kuljetuksista sekä raakapuun kuljetuksista. Tavaraliikenteen lisäksi rataosalla liikennöi kaksi ostoliikenteeseen perustuvaa henkilöjunaparia/vrk. Ylivieska─Iisalmi-rataosuus on sähköistetty hankkeessa ja sähköistys valmistui vuonna 2023. Kaupallinen sähköjunaliikenne rataosuudella käynnistyi huhtikuussa 2024.


Siilinjärvi–Ruokosuo-rataosa (5,5 km) on yksiraiteinen. Rataosalla on vain tavaraliikennettä, joka palvelee Yaran tuotantolaitoksen kuljetuksia. Vuonna 2018 kuljetuksia oli 0,4 milj. tonnia. Hankkeeseen on kuulunut myös Siilinjärvi─Ruokosuo-rataosan sähköistys, joka valmistui vuonna 2021.


Ylivieska–Iisalmi-rataosan ja Iisalmi–Kontiomäki rataosien välillä ei ole kolmioraidetta, minkä vuoksi mm. Terrafamen junat on käännettävä Iisalmen ratapihalla. Hankkeella rakennetaan uusi sähköistetty kolmioraide Iisalmeen erityisesti tavaraliikenteen tarpeisiin. Kolmioraiteen rakentaminen valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä.

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on ollut parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä sekä vähentää kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä.


Hanke sisältää rataosien Iisalmi–Ylivieska ja Siilinjärvi– Ruokosuo sähköistämisen sekä Iisalmen sähköistetyn kolmioraiteen rakentamisen. Sähköistettävää raidetta on hankkeella yhteensä 166 km. Hankkeessa on avarrettu myös kaksi Ylivieska─Iisalmi-rataosuudella sijaitsevaa ristikkosiltaa, Koljonvirran ja Kalajoen ristikkosillat.  Lisäksi hankkeessa on alennettu raidetta kymmenen ylikulkusillan kohdalta.


Hanke on jatkoa jo päätetylle Pietarsaari–Pännäinen sähköistykselle, jonka myötä sähkövetoinen operointi turvattaisiin koko kuljetusreitille.

Hankkeen eteneminen

Hankkeen maastotyöt käynnistyvät Siilinjärvi-Ruokosuon osalta keväällä 2020 ja Ylivieska-Iisalmen osalta keväällä 2021. Sähköistystöiden lisäksi raidetta on alennettu kahdeksan ylikulkusillan ja kahden ratasillan kohdalla. Raiteen alentamiset on toteutettu kesällä 2021. Iisalmen kolmioraiteen rakennustyöt käynnistyvät keväällä 2021.


Maanrakennus- ja sähköratatyöt Ylivieska─Iisalmi-rataosuudella valmistuivat vuonna 2023. Kaupallinen sähköjunaliikenne rataosuudella aloitettiin keväällä 2024. Hankkeella on parannettu myös tasoristeysturvallisuutta. Iisalmen kolmioraide valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä.


Siilinjärven liikennepaikan turvalaitemuutokset ja käyttöönotto toteutetaan vuonna 2025. Hankkeen rakentamistyöt valmistuvat kokonaisuudessaan vuonna 2025.

Kustannukset

Hankkeen kustannukset ovat 66 miljoonaa euroa.