Ylivieska-Iisalmi
Hankkeen taustat
Ylivieska-Iisalmi -rata (154,5 km) on yksiraiteinen sähköistämätön rata. Vuonna 2018 radan tavaraliikenne oli 1,5-1,9 milj. tonnia. Rataosan kuljetukset muodostuivat pasutteen ja lannoiteteollisuuden kuljetuksista, Terafamen ja Pyhäsalmen kaivosten kuljetuksista sekä raakapuun kuljetuksista. Tavaraliikenteen lisäksi rataosalla liikennöi kaksi ostoliikenteeseen perustuvaa henkilöjunaparia/vrk.
Siilinjärvi–Ruokosuo-rataosa (5,5 km) on yksiraiteinen ja sähköistämätön. Rataosalla on vain tavaraliikennettä, joka palvelee Yaran tuotantolaitoksen kuljetuksia. Vuonna 2018 kuljetuksia oli 0,4 milj. tonnia.
Ylivieska–Iisalmi-rataosan ja Iisalmi–Kontiomäki rataosien välillä ei ole kolmioraidetta, minkä vuoksi mm. Terrafamen junat on käännettävä Iisalmen ratapihalla.
Hankkeen tavoitteet
Tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta, teollisuuden kilpailukykyä ja vähentää kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä.
Hanke sisältää rataosien Iisalmi–Ylivieska ja Siilinjärvi– Ruokosuo sähköistämisen sekä Iisalmen sähköistetyn kolmioraiteen rakentamisen. Sähköistettävää raidetta on yhteensä 166 km. Hankkeeseen sisältyy myös kahden ristikkosillan avartaminen sekä raiteen alentaminen kymmenen ylikulkusillan kohdalla.
Hanke on jatkoa jo päätetylle Pietarsaari–Pännäinen sähköistykselle, jonka myötä sähkövetoinen operointi turvattaisiin koko kuljetusreitille.
Hankkeen eteneminen
Hankkeen maastotyöt käynnistyvät Siilinjärvi-Ruokosuon osalta keväällä 2020 ja Ylivieska-Iisalmen osalta keväällä 2021. Sähköistystöiden lisäksi raidetta alennetaan kahdeksan ylikulkusillan ja kahden ratasillan kohdalla, raiteen alennukset toteutetaan kesällä 2021. Iisalmen kolmioraiteen rakennustyöt käynnistyvät keväällä 2021.
Hanke ei raiteen alennuksia lukuun ottamatta aiheuta pitkiä liikennekatkoja junaliikenteelle, vaan liikennöinti voidaan hoitaa rakentamisen aikana liikennettä ja ratatöitä yhteen sovittaen. Hanke valmistuu joulukuussa 2023.
Kustannukset
Hankkeen kustannusarvio on 66 miljoonaa euroa.