Ylivieska-Iisalmi
Hankkeen taustat
Ylivieska–Iisalmi-rataosuus (154,5 km) on yksiraiteinen rata. Vuonna 2018 radan tavaraliikenne oli 1,5–1,9 milj. tonnia. Rataosan kuljetukset muodostuivat pasutteen ja lannoiteteollisuuden kuljetuksista, Terrafamen ja Pyhäsalmen kaivosten kuljetuksista sekä raakapuun kuljetuksista. Tavaraliikenteen lisäksi rataosalla liikennöi kaksi ostoliikenteeseen perustuvaa henkilöjunaparia/vrk. Ylivieska–Iisalmi-rataosuus sähköistettiin hankkeessa ja sähköistys valmistui vuonna 2023. Kaupallinen sähköjunaliikenne rataosuudella käynnistyi huhtikuussa 2024.
Siilinjärvi–Ruokosuo-rataosa (5,5 km) on yksiraiteinen. Rataosalla on vain tavaraliikennettä, joka palvelee Yaran tuotantolaitoksen kuljetuksia. Vuonna 2018 kuljetuksia oli 0,4 milj. tonnia. Hankkeeseen kuului myös Siilinjärvi–Ruokosuo-rataosan sähköistys, joka valmistui vuonna 2021.
Ylivieska–Iisalmi-rataosan ja Iisalmi–Kontiomäki rataosien välillä ei ole aiemmin ollut kolmioraidetta. Ennen kolmioraiteen rakentamista tavarakuljetuksen veturit käännettiin Iisalmen ratapihalla ja veturi vaihdettiin junan toiseen päähän. Hankkeella rakennettiin uusi sähköistetty kolmioraide Iisalmeen erityisesti tavaraliikenteen tarpeisiin. Kolmioraiteen rakentaminen valmistui joulukuussa 2024. Uudistuksen myötä Kontiomäen suunnalta alaspäin tultaessa voi jatkaa kolmioraidetta pitkin Ylivieskan suuntaan.
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena oli parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä sekä vähentää kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä.
Hanke sisälsi rataosien Iisalmi–Ylivieska ja Siilinjärvi–Ruokosuo sähköistämisen sekä Iisalmen sähköistetyn kolmioraiteen rakentamisen. Sähköistettävää raidetta oli hankkeella yhteensä 166 kilometriä. Hankkeessa avarrettiin myös Ylivieska–Iisalmi-rataosuudella sijaitseva Koljonvirran ristikkosilta. Lisäksi hankkeessa alennettiin raidetta seitsemän ylikulkusillan kohdalta.
Hanke oli jatkoa jo päätetylle Pietarsaari–Pännäinen sähköistykselle, jonka myötä sähkövetoinen operointi turvattaisiin koko kuljetusreitille.
Hankkeen eteneminen
Hankkeen maastotyöt käynnistyvät Siilinjärvi–Ruokosuon osalta keväällä 2020 ja Ylivieska–Iisalmen osalta keväällä 2021. Sähköistystöiden lisäksi raidetta alennettiin seitsemän ylikulkusillan ja kahden ratasillan kohdalla. Raiteen alentamiset toteutettiin kesällä 2021. Iisalmen kolmioraiteen rakennustyöt käynnistyvät keväällä 2021 ja rakentaminen valmistui loppuvuodesta 2024.
Maanrakennus- ja sähköratatyöt Ylivieska–Iisalmi-rataosuudella valmistuivat vuonna 2023. Kaupallinen sähköjunaliikenne rataosuudella aloitettiin keväällä 2024. Hankkeella on parannettu myös tasoristeysturvallisuutta. Iisalmen kolmioraide valmistui vuoden 2024 lopussa.
Kustannukset
Hankkeen kustannukset olivat 66 miljoonaa euroa.
Tutustu hankkeeseen videoiden muodossa
Pääset katsomaan videoita klikkaamalla punaista play-kuvaketta: