Hankealue
Jyväskylä–Pieksämäki
Jyväskylä–Pieksämäki on noin 80 km mittainen, yksiraiteinen rataosuus, jonka suurin sallittu nopeus on 140 km/h. Rataosuus on yksiraiteinen, sähköistetty, suojastettu sekä varustettu kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rataosuus on rakennettu 1913–1917 ja sen viimeisin peruskorjaus on tehty vuosina 1976–1989. Rataosuudella kulkee niin tavara- kuin henkilöliikennettä.
Jyväskylän ratapiha
Jyväskylän ratapiha on yksi kymmenestä perussolmuratapihoista Suomen rataverkolla ja toimii samalla risteysasemana neljään eri suuntaan; Orivesi – Jyväskylä, Haapamäki – Jyväskylä, Jyväskylä – Pieksämäki ja Jyväskylä – Haapajärvi. Ratapiha on liitetty Suomen rataverkkoon vuonna 1897. Ratapihan tavaraliikenne on pääasiassa kappale- ja puutavaraliikennettä. Jyväskylän ratapihan kautta kulkee myös henkilöliikenteen junia.

Hankkeen toimenpiteet
Radan käyttöikä on elinkaareensa loppupuolella. Hankealueella on huonokuntoista radan päällysrakennetta ja taitorakenteita. Alueella on useita pehmeikkökohtia sekä haasteita kuivatuksen kanssa. Hankasalmen matkustajalaiturit eivät täytä nykyisiä vaatimuksia ja junaliikenteen tarpeita.
Hankkeella on käynnissä suunnitteluvaihe, jossa suunnitellaan huonokuntoisen päällysrakenteen, taitorakenteiden ja kallioleikkausten korjaukset ja uusimiset. Lisäksi suunnitellaan tarvittavat muutokset junien tarvitsemiin turvalaitteisiin, sähkörataan sekä valaistukseen. Hankasalmelle suunnitellaan uusi reuna- ja välilaituri.
Hankkeella suunnitellaan myös useiden tasoristeysten ja varoituslaitosten poistoja Jyväskylän ja Pieksämäen väliltä. Tilalle suunnitellaan korvaavat tieyhteydet tai alikulkusillat.
Pehmeikköjen korjaamisesta ja tasoristeysten poistamisesta laaditaan ratasuunnitelmat. Korvaavista tieyhteyksistä laaditaan lisäksi tiesuunnitelmat.
Hankkeen toimenpiteillä varmistetaan radan käytettävyys ja junaliikenteen toimivuus tuleviksi vuosikymmeniksi. Tasoristeysten poistaminen parantaa liikenneturvallisuutta, ja Hankasalmen laitureiden uusiminen esteettömyyttä.

Kustannukset ja aikataulu
Hanke käynnistyi keväällä 2022. Vuodet 2022–2023 keskitytään rata-, tie- ja rakentamissuunnitteluun sekä lähtötietoina tarvittavien mittausten ja tutkimusten tekemiseen.
Rakentamisvalmius saavutetaan vuonna 2024. Rakentaminen voisi nykyisen aikataulun mukaan käynnistyä samana vuonna. Jyväskylän ratapiha peruskorjattaisiin vuosina 2024–2025, ja Jyväskylä–Pieksämäki-osuus vuosien 2024–2027 aikana.
Hankkeella on rahoitus suunnitteluvaiheeseen. Rakentamisvaihe tarvitsee erillisen toteutus- ja rahoituspäätöksen.
Hankkeen tämän hetkinen kustannusarvio on 146 miljoonaa euroa (Maanrakennuskustannusindeksi 130, 2010=100) sisältäen mahdollisen rakentamisvaiheen. Kustannukset voivat tarkentua hankkeen edetessä mm. ajankohtaisten materiaalikustannusten mukaan.
Palautetta hankkeesta
Väylävirasto ottaa mielellään vastaan kysymyksiä ja kommentteja hankkeesta! Voit jättää palautetta alla olevan lomakkeen kautta. Kaikki palaute luetaan ja käsitellään hankkeella. Jos toivot vastausta kysymyksiisi, niin jätäthän yhteystietosi vastaamista varten.
Henkilötietoja käsitellään hankkeella tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Voit lukea henkilötietojen käsittelystä lisää tietosuojaselosteesta. Pääset tietosuojaselosteeseen tämän linkin kautta.