Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

Projektipäällikkö

Maija Lavapuro

  • 029 534 3382

Welado

Rakennuttajakonsultin projektipäällikkö

Katja Puolitaival

  • 050 542 5405

Jyväskylä–Pieksämäki perusparannus

Ratahanke Suunnitteilla Käynnissä Etelä-Savo Keski-Suomi

Hankkeella suunnitellaan perusparannus Jyväskylän ratapihalle sekä Jyväskylä–Pieksämäki rataosuudelle.

Haapakosken ratasilta Vaajakoskella ilta-auringossa.

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2022-2028
Kustannukset
129 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

•    Rataverkon käytettävyyden ja täsmällisyyden paraneminen
•    Liikenneturvallisuuden parantaminen

  • Suunnittelu, mittaukset ja tutkimukset 2022-2023
  • Rakentamisvalmius 2024
  • Hanke valmistuu 2028

Hankealue

Jyväskylä–Pieksämäki

Jyväskylä–Pieksämäki on noin 80 km mittainen, yksiraiteinen rataosuus, jonka suurin sallittu nopeus on 140 km/h. Rataosuus on yksiraiteinen, sähköistetty, suojastettu sekä varustettu kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rataosuus on rakennettu 1913–1917 ja sen viimeisin peruskorjaus on tehty vuosina 1976–1989. Rataosuudella kulkee niin tavara- kuin henkilöliikennettä.

Jyväskylän ratapiha

Jyväskylän ratapiha on yksi kymmenestä perussolmuratapihoista Suomen rataverkolla ja toimii samalla risteysasemana neljään eri suuntaan; Orivesi – Jyväskylä, Haapamäki – Jyväskylä, Jyväskylä – Pieksämäki ja Jyväskylä – Haapajärvi. Ratapiha on liitetty Suomen rataverkkoon vuonna 1897. Ratapihan tavaraliikenne on pääasiassa kappale- ja puutavaraliikennettä. Jyväskylän ratapihan kautta kulkee myös henkilöliikenteen junia.

Kuvituskuva. Jyväskylän ratapiha.

Hankkeen toimenpiteet

Radan käyttöikä on elinkaareensa loppupuolella. Hankealueella on huonokuntoista radan päällysrakennetta ja taitorakenteita. Alueella on useita pehmeikkökohtia sekä haasteita kuivatuksen kanssa. 

Hankkeella on käynnissä useita suunnittelutoimeksiantoja. Hankkeella suunnitellaan huonokuntoisen päällysrakenteen, taitorakenteiden ja kallioleikkausten korjaukset ja uusimiset. Lisäksi suunnitellaan tarvittavat muutokset junien tarvitsemiin turvalaitteisiin, sähkörataan sekä valaistukseen. 

Hankkeella tehdään ratasuunnitelma tasoristeysten poistosta. Rataosalta poistetaan osa tasoristeyksistä (Särkän, Asevarikon, Huvilan, Kielovuoren, Virmastaipaleen, Raitapuron ja Palokin tasoristeykset). Tilalle suunnitellaan korvaavat tieyhteydet sekä ali- ja ylikulkusillat. 

Hankkeen toimenpiteillä varmistetaan radan käytettävyys ja junaliikenteen toimivuus tuleviksi vuosikymmeniksi. Tasoristeysten poistaminen parantaa liikenneturvallisuutta.

Hankkeen aikana toteutettavat toimenpiteet tarkentuvat hankkeen edetessä.

Jyväskylän ja Pieksämäen välinen rataosuus värillisenä, symboleja ja tekstiä, jotka osoittavat rataosalla tehtäviä toimenpiteitä

Kustannukset ja aikataulu

Hanke käynnistyi keväällä 2022. Vuodet 2022–2023 keskityttiin rata- ja rakentamissuunnitteluun sekä lähtötietoina tarvittavien mittausten ja pohjatutkimusten tekemiseen. 

Hanke on saanut rahoituspäätöksen ja rakentaminen on käynnistynyt vuoden 2024 keväällä.  Jyväskylän ratapiha peruskorjataan vuosina 2024–2025, ja Jyväskylä–Pieksämäki-rataosuus vuosien 2024–2028 aikana. Rakentamistyöt hankkeella ovat käynnistyneet, mutta osa hankkeesta on edelleen suunnitteluvaiheessa.

Yleisestä kustannustason noususta johtuen kaikkia hankkeella suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytä toteuttamaan hankkeen aikana. Hankkeella priorisoidaan rataosan peruskorjaus ja mm. kaikkia suunniteltuja tasoristeysten poistoja ja Hankasalmen matkustajalaitureiden muutoksia ei voida toteuttaa hankkeen aikana.

Hankkeen tämän hetkinen kustannusarvio on 129 miljoonaa euroa (Maanrakennuskustannusindeksi 145, 2020=100) sisältäen rakentamisvaiheen. Kustannukset voivat tarkentua hankkeen edetessä mm. ajankohtaisten materiaalikustannusten mukaan.

Vuorovaikutus hankkeella

Väylävirasto on julkaissut kuulutukset ratasuunnitelmien nähtäville asettamisesta 9.10.2024. Ratasuunnitelmien tavoitteena on parantaa tasoristeysturvallisuutta Jyväskylän, Laukaan, Hankasalmen ja Pieksämäen kuntien alueilla. Suunnitelmat olivat nähtävillä 9.10.-8.11.2024 Valtion liikenneväylien suunnittelussa

Kiinteistön omistajilla ja muilla asianosaisilla, sekä niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin suunnitelma vaikuttaa oli mahdollisuus tehdä suunnitelmista muistutuksia nähtävilläoloaikana. 

Väylävirasto järjesti hankkeen vuorovaikutustilaisuuksia syys- ja lokakuussa 2023. Vuorovaikutustilaisuuksissa esiteltiin tasoristeysturvallisuuden parantamiseen liittyviä suunnitelmaluonnoksia. Kutsut vuorovaikutukseen on julkaistu Valtion liikenneväylien suunnittelun sivuilla 13.9.2023.


Vuorovaikutustilaisuudet:

  • 27.9.2023 Jyväskylä-Pieksämäki perusparannushankkeen vuorovaikutustilaisuus Microsoft Teams -alustalla. Yleisötilaisuudessa esiteltiin suunnitelmaluonnoksia Jyväskylän, Laukaan, Hankasalmen ja Pieksämäen kuntien alueella.
     
  • 2.10.2023 Pieksämäen vuorovaikutustilaisuus koskien Pieksämäen alueen suunnitelmia. 
     
  • 3.10.2023 Hankasalmen vuorovaikutustilaisuus koskien Jyväskylän, Laukaan ja Hankasalmen alueen suunnitelmia. 

Palautetta hankkeesta

Väylävirasto ottaa mielellään vastaan kysymyksiä ja kommentteja hankkeesta! Voit jättää palautetta alla olevan lomakkeen kautta. Kaikki palaute luetaan ja käsitellään hankkeella. Jos toivot vastausta kysymyksiisi, niin jätäthän yhteystietosi vastaamista varten.

Henkilötietoja käsitellään hankkeella tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Voit lukea henkilötietojen käsittelystä lisää tietosuojaselosteesta. Pääset tietosuojaselosteeseen tämän linkin kautta.

Anna palautetta hankkeesta