Hankealue
Jyväskylä–Pieksämäki
Jyväskylä–Pieksämäki on noin 80 km mittainen, yksiraiteinen rataosuus, jonka suurin sallittu nopeus on 140 km/h. Rataosuus on yksiraiteinen, sähköistetty, suojastettu sekä varustettu kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rataosuus on rakennettu 1913–1917 ja sen viimeisin peruskorjaus ennen Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushanketta on tehty vuosina 1976–1989. Rataosuudella kulkee niin tavara- kuin henkilöliikennettä.
Jyväskylän ratapiha
Jyväskylän ratapiha on yksi kymmenestä perussolmuratapihoista Suomen rataverkolla ja toimii samalla risteysasemana neljään eri suuntaan; Orivesi – Jyväskylä, Haapamäki – Jyväskylä, Jyväskylä – Pieksämäki ja Jyväskylä – Haapajärvi. Ratapiha on liitetty Suomen rataverkkoon vuonna 1897. Ratapihan tavaraliikenne on pääasiassa kappale- ja puutavaraliikennettä. Jyväskylän ratapihan kautta kulkee myös henkilöliikenteen junia.
Hankkeen toimenpiteet ja aikataulu
Hanke käynnistyi keväällä 2022. Vuodet 2022–2023 keskityttiin rata- ja rakentamissuunnitteluun sekä lähtötietoina tarvittavien mittausten ja pohjatutkimusten tekemiseen. Rakentaminen käynnistyi maaliskuussa 2024, jolloin Jyväskylän ratapihan huonokuntoiset raiteet, vaihteet ja päällysrakenne uusittiin, myös ratapihan kuivatusta parannettiin. Lisäksi tehtiin Jyväskylän ja Pieksämäen välisen rataosuuden kannatinlankojen vaihtotyöt. Kesällä ja syksyllä 2024 uusittiin ensimmäiset päällysrakenteet Vaajakosken ja Lievestuoreen välillä.
Vuonna 2025 päällysrakenteen vaihtoa tehtiin Jyväskylän ratapihalla sekä Jyväskylä–Vaajakoski ja Lievestuore–Hankasalmi välillä. Päällysrakenteen vaihdon lisäksi Jyväskylän ratapihalle vaihdettiin vuoden aikana vaihteita ja parannettiin kuivatusta. Lisäksi ratapihalla korjattiin ratapihan valaistusta. Ratatöihin sisältyi muun muassa Lievestuoreen aseman vanhan matkustajalaiturin purkaminen. Myös useampi silta korjattiin ja uusittiin - Tourujoen uusi ratasilta siirrettiin paikoilleen syyskuussa 2025 ja Tölskän ylikulkusilta avautui liikenteelle lokakuun 2025 lopussa. Vaajakosken moottoritien ylittävän Halssilan ratasillan huoltotyöt tehdään kevään 2026 aikana.
Hankkeessa uusitaan elinkaarensa loppupuolelle tullut turvalaitejärjestelmä Jyväskylän ja Pieksämäen väliselle rataosuudelle. Vaajakosken, Lievestuoreen, Hankasalmen, Venetmäen ja Naarajärven liikennepaikoille rakennetaan uudet laitetilat, myös kaapelointi uusitaan kokonaisuudessaan. Rakentaminen on käynnistynyt syksyllä 2025, pääosa rakentamisesta tehdään vuosien 2026 ja 2027 aikana. Uusi turvalaitejärjestelmä otetaan käyttöön loppuvuonna 2027.
Hankkeen kaksi viimeistä päällysrakenneurakkaa, jotka koskivat Hankasalmi–Pieksämäki-väliä, eivät toteudu. Urakat oli suunniteltu vuosille 2026 ja 2027–2028.
Kustannukset
Yleisestä kustannustason noususta johtuen kaikkia hankkeella suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytty toteuttamaan hankkeen aikana. Hankkeella priorisoitiin rataosan peruskorjaus ja muun muassa kaikkia suunniteltuja tasoristeysten poistoja ja Hankasalmen matkustajalaitureiden muutoksia ei voitu toteuttaa hankkeen aikana.
Hanke ei saanut rahoitusta vuosille 2026-2028, joten päällysrakenteen uusiminen Hankasalmi–Pieksämäki-välillä siirtyi tulevaisuuteen.
Palautetta hankkeesta
Väylävirasto ottaa mielellään vastaan kysymyksiä ja kommentteja hankkeesta! Voit jättää palautetta alla olevan lomakkeen kautta. Kaikki palaute luetaan ja käsitellään hankkeella. Jos toivot vastausta kysymyksiisi, niin jätäthän yhteystietosi vastaamista varten.
Henkilötietoja käsitellään hankkeella tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Voit lukea henkilötietojen käsittelystä lisää tietosuojaselosteesta. Pääset tietosuojaselosteeseen tämän linkin kautta.