Jyväskylä–Pieksämäki perusparannus

Ratahanke Suunnitteilla Käynnissä Etelä-Savo Keski-Suomi

Hankkeessa suunniteltiin perusparannus Jyväskylän ratapihalle sekä Jyväskylä–Pieksämäki rataosuudelle. Hankkeen rakentamisvaihe käynnistyi vuonna 2024 Jyväskylästä. Rakentaminen päättyy Hankasalmelle loppuvuodesta 2025. Hankasalmi-Pieksämäki-välin päällysrakenteen uusimistöiden jatkamisesta ei ole tehty päätöstä. 

Haapakosken ratasilta Vaajakoskella ilta-auringossa.

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2022-2025
Kustannukset
129 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

•    Rataverkon käytettävyyden ja täsmällisyyden paraneminen
•    Liikenneturvallisuuden parantaminen

  • Suunnittelu, mittaukset ja tutkimukset 2022-2023
  • Rakentaminen alkanut 2024
  • Hanke valmistuu Hankasalmelle saakka 2025

Hankealue

Jyväskylä–Pieksämäki

Jyväskylä–Pieksämäki on noin 80 km mittainen, yksiraiteinen rataosuus, jonka suurin sallittu nopeus on 140 km/h. Rataosuus on yksiraiteinen, sähköistetty, suojastettu sekä varustettu kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rataosuus on rakennettu 1913–1917 ja sen viimeisin peruskorjaus ennen Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushanketta on tehty vuosina 1976–1989. Rataosuudella kulkee niin tavara- kuin henkilöliikennettä.

Jyväskylän ratapiha

Jyväskylän ratapiha on yksi kymmenestä perussolmuratapihoista Suomen rataverkolla ja toimii samalla risteysasemana neljään eri suuntaan; Orivesi – Jyväskylä, Haapamäki – Jyväskylä, Jyväskylä – Pieksämäki ja Jyväskylä – Haapajärvi. Ratapiha on liitetty Suomen rataverkkoon vuonna 1897. Ratapihan tavaraliikenne on pääasiassa kappale- ja puutavaraliikennettä. Jyväskylän ratapihan kautta kulkee myös henkilöliikenteen junia.

Kuvituskuva. Jyväskylän ratapiha.

Hankkeen toimenpiteet ja aikataulu

Hanke käynnistyi keväällä 2022. Vuodet 2022–2023 keskityttiin rata- ja rakentamissuunnitteluun sekä lähtötietoina tarvittavien mittausten ja pohjatutkimusten tekemiseen. Rakentaminen käynnistyi maaliskuussa 2024, jolloin Jyväskylän ratapihan huonokuntoiset raiteet, vaihteet ja päällysrakenne uusittiin, myös ratapihan kuivatusta parannettiin. Lisäksi tehtiin Jyväskylän ja Pieksämäen välisen rataosuuden kannatinlankojen vaihtotyöt. Kesällä ja syksyllä 2024 uusittiin ensimmäiset päällysrakenteet Vaajakosken ja Lievestuoreen välillä. 

Vuonna 2025 päällysrakenteen vaihtoa tehtiin Jyväskylän ratapihalla sekä Jyväskylä–Vaajakoski ja Lievestuore–Hankasalmi välillä. Päällysrakenteen vaihdon lisäksi Jyväskylän ratapihalle vaihdettiin vuoden aikana vaihteita ja parannettiin kuivatusta. Lisäksi ratapihalla korjattiin ratapihan valaistusta. Ratatöihin sisältyi muun muassa Lievestuoreen aseman vanhan matkustajalaiturin purkaminen. Myös useampi silta korjattiin ja uusittiin - Tourujoen uusi ratasilta siirrettiin paikoilleen syyskuussa 2025 ja Tölskän ylikulkusilta avautui liikenteelle lokakuun 2025 lopussa. Vaajakosken moottoritien ylittävän Halssilan ratasillan huoltotyöt tehdään kevään 2026 aikana. 

Hankkeessa uusitaan elinkaarensa loppupuolelle tullut turvalaitejärjestelmä Jyväskylän ja Pieksämäen väliselle rataosuudelle. Vaajakosken, Lievestuoreen, Hankasalmen, Venetmäen ja Naarajärven liikennepaikoille rakennetaan uudet laitetilat, myös kaapelointi uusitaan kokonaisuudessaan. Rakentaminen on käynnistynyt syksyllä 2025, pääosa rakentamisesta tehdään vuosien 2026 ja 2027 aikana. Uusi turvalaitejärjestelmä otetaan käyttöön loppuvuonna 2027.  

Hankkeen kaksi viimeistä päällysrakenneurakkaa, jotka koskivat Hankasalmi–Pieksämäki-väliä, eivät toteudu. Urakat oli suunniteltu vuosille 2026 ja 2027–2028. 

Kustannukset

Yleisestä kustannustason noususta johtuen kaikkia hankkeella suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytty toteuttamaan hankkeen aikana. Hankkeella priorisoitiin rataosan peruskorjaus ja muun muassa kaikkia suunniteltuja tasoristeysten poistoja ja Hankasalmen matkustajalaitureiden muutoksia ei voitu toteuttaa hankkeen aikana.

Hanke ei saanut rahoitusta vuosille 2026-2028, joten päällysrakenteen uusiminen Hankasalmi–Pieksämäki-välillä siirtyi tulevaisuuteen.

Palautetta hankkeesta

Väylävirasto ottaa mielellään vastaan kysymyksiä ja kommentteja hankkeesta! Voit jättää palautetta alla olevan lomakkeen kautta. Kaikki palaute luetaan ja käsitellään hankkeella. Jos toivot vastausta kysymyksiisi, niin jätäthän yhteystietosi vastaamista varten.

Henkilötietoja käsitellään hankkeella tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Voit lukea henkilötietojen käsittelystä lisää tietosuojaselosteesta. Pääset tietosuojaselosteeseen tämän linkin kautta.

Anna palautetta hankkeesta

Kaikki palaute hankkeesta on tervetullutta!

Jos haluat vastauksen kysymykseesi, ilmoitathan myös sähköpostiosoitteesi.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä *.

Ajankohtaista hankkeessa

Ajankohtaista hankkeessa