Väylävirastoon kohdistuva Traficomin suorittama maantievalvonta
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) valvoo Väylävirastoa lain liikennejärjestelmästä ja maanteistä pykälien 13, 13 a, 33, 43 h, 100, 100a ja 109 b mukaisesti. Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) valvoo liikenteenohjausyhtiötä (Fintraffic Tie Oy) LIPA-lain V osan 1 Luvun 178 §:n mukaisesti. Valvontapykälä kohdistuu LIPA-lain III osan mukaisiin Liikenteen ohjaus ja hallinta -kokonaisuuteen (luvut 15 ja 16) koskien tieliikenteen ohjaus- ja hallintapalveluita ja tiedonhallintaa.
Vuonna 2024 järjestettiin valvonta- tai vuoropuhelutilaisuuksia erillisen valvontasuunnitelman mukaisesti liittyen seuraaviin valvonnan osa-alueeseen:
- Turvallisuusjohtamisjärjestelmä
- Tieturvallisuusdirektiivin mukainen maantievalvonta
- Tienpidon yleiset vaatimukset
- Matkojen ja kuljetusten palvelutaso
- Maanteiden kunnossapito
- Tieliikenteen ohjaus- ja hallintapalvelut
- Varautuminen
Valvontatilaisuuksissa saatiin havaintoja, kehitysehdotuksia sekä yksi poikkeama.
Onnettomuustutkintakeskuksen (OTKES) suositukset
Vuonna 2024 Väylävirasto oli osallisena yhdessä (2019-S28 Suuren onnettomuuden mahdollistavat paikat tiestössä) avoimessa (statuksella osittain toteutettu) tieliikennettä koskevassa OTKES-suosituksessa, joka on Väyläviraston osalta loppuun käsitelty.
Onnettomuustietoinstituutin (OTI) esitykset
Vuonna 2024 Väylävirasto sai Onnettomuustietoinstituutilta kaksi parannusesitystä perustuen laatimiinsa raportteihin maanteillä tapahtuneista kuolemaan johtaneista kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksista ja niissä tehtyihin havaintoihin.
Esitys maanteillä tapahtuvien kohtaamisonnettomuuksien vähentämiseksi – TTE 2/2024 (19.22.2024). Onnettomuustietoinstituutti esittää tutkijalautakuntien parannusehdotuksiin pohjautuen Väylävirastolle neljä toimenpidettä kohtaamisonnettomuuksien estämiseksi:
Väyläviraston tulee
- lisätä muuttuvan nopeusrajoitusjärjestelmän kattavuutta maantieverkolla.
- kehittää maanteiden liukkaudentorjuntaa vastaamaan paremmin keliolosuhteiden äkillisiin muutoksiin.
- selvittää, ovatko maanteiden talviajan hoitovaatimukset liikenneturvallisuuden kannalta riittävällä tasolla ja tehdä niihin tarvittaessa turvallisuutta parantavia muutoksia.
- tulee edistää keskikaiteiden asentamista erityisesti niillä yksiajorataisilla pääteillä, joilla on paljon liikennettä ja suuri raskaan liikenteen osuus liikennevirrasta.
Esitys maanteillä tapahtuvien suistumisonnettomuuksien vähentämiseksi –TTE 6/2024 (19.11.2024). Onnettomuustietoinstituutti esittää tutkijalautakuntien parannusehdotuksiin pohjautuen, että Väyläviraston tulee edistää maanteiden reunaympäristön pehmentämistä poistamalla ja suojaamalla törmäysesteitä sekä loiventamalla luiskia ja liittymien reunoja.
Vuonna 2024 Väylävirasto aloitti parannusesitysten vastineiden laadinnan.