Hyppää sisältöön

Ainolan asema

Järvenpään Ainolaan rakennetaan uusi juna-asema, joka tarjoaa käyttäjille paremman palvelutason kuin nykyinen Ainolan seisake. Uudelle asemalle rakennetaan alikulkukäytävä, jonka päälle uudet asemalaiturit tulevat osittain sijoittumaan. Uusi asema sijoittuu Ainolaan rakennettavan aluekeskuksen yhteyteen.

Ainolan aseman kartta. Ainolan asemaa uusitaan merkittävästi tulevina vuosina

  • Aseman itäpuolen rakentaminen 06/2023–12/2024
  • Aseman itäpuoli valmis 12/2024
  • Aseman länsipuolen rakentaminen 07/2024–
  • Aseman länsipuoli valmis 08/2026

Ainolan uuden aseman rakentaminen

Ainolan uudelle asemalle rakennetaan uudet laiturit ja alikulkukäytävä, joka yhdistää laiturit esteettömästi. Aseman rakentaminen liittyy lisäraiteiden rakentamiseen Kytömaan ja Ainolan välille. Uusi itäinen lisäraide ja laituri otetaan käyttöön 15.12.2024.

Kesällä 2024 käynnistyivät työt myös läntisen lisäraiteen rakentamiseksi. Tavoitteena on saada läntinen lisäraide ja läntinen laituri valmiiksi vuoden 2026 loppuun mennessä.

Alikulku liittyy Järvenpään kaupungin katuverkkoon ja sen rakentaminen toteutetaan samanaikaisesti alikulkuun johtavien katujen rakentamisen kanssa. Alikulkukäytävän rakentaminen sovitetaan yhteen Sinfonia-aukiolta alikulkukäytävään ja edelleen Lepolanväylälle johtavien kävelyn ja pyöräilyn väylien rakentamisen kanssa. Alustava aikataulu on, että alikulku valmistuu vuosien 2027–2028 aikana. 

Ajankohtaiset työvaiheet

Ainolassa työt ovat edenneet vuonna 2024 aikataulussaan. Kauniisti aaltoileva puinen laiturikatos suojaa jo rakenteilla olevaa uutta itäistä laituria. Uusi laiturialue porrastorneineen ja laiturikatoksineen viimeistellään syksyllä.

Ainolan aseman itäinen laituri 2 poistui käytöstä puoleksi vuodeksi heinäkuussa 2024. Sen kohdalle asennetaan lisäraiteen päällysrakenne pölkkyineen ja kiskoineen heinäkuun ja joulukuun välisenä aikana. Lisäraiteen ja uuden laiturin rakentamisen aikana Lepolanväylän puoleinen, läntinen laituri 1 palvelee molempiin suuntiin matkustavia. 

Esteettömyys huomioidaan

Asema-alueen rakentamisessa on huomioitu esteettömyysvaatimukset. Esimerkiksi asemalaitureiden korkeus takaa esteettömän pääsyn junan kyytiin. Aseman ali kulkevasta uudesta alikulkukäytävästä nousee tulevaisuudessa hissit ja portaat asemalaitureille.

Ainolan aluekeskukseen rakennettava Sinfonia-aukio liittyy itäiseen laituriin samassa tasossa, jolloin kulkuyhteys on esteetön. Hankkeen valmistuttua laitureiden välillä pääsee liikkumaan esteettömästi hissillä. Läntisen laiturin ja Lepolanväylän välille tulee luiska ja portaat. Esteettömän kulkemisen takaavat myös kulkuyhteydet invapaikoille ja saattopysäköintialueelle.

Opasteet Ainolan asema-alueella tulevat olemaan kattavat. Näyttötaulujen ja ohjeopasteiden lisäksi asemalle tulee muun muassa pistekirjoitusopasteita ja äänimajakoita. Aseman valaistus- ja materiaalivalinnat tukevat esteetöntä ympäristöä esimerkiksi auttaen hahmottamaan paremmin tasoeroja.

Menneet työvaiheet

Vuoden 2023 aikana Ainolan seisakkeen itäinen laituri purettiin ja laiturin kohdalle rakennettiin lisäraiteen vaatimat pohjanvahvistukset ja ratapenger. Syystalvella 2023 rakennettiin myös Ainolan alikulkukäytävän pohjanvahvistuksia.

Helsinki–Riihimäki-ratahanke on ollut käynnissä Järvenpäässä vuodesta 2017 lähtien. Ainolan ja Purolan välille rakennettiin 2017–2020 aikana 5,5 kilometriä pitkä läntinen lisäraide, joka otettiin käyttöön 1.10.2018. Läntisen lisäraiteen valmistuttua Järvenpäässä tehtiin maisemointi- ja viimeistelytöitä radan varrella ja radan molemmin puolin rakennettiin melusuojausta. Meluseinät valmistuivat alkusyksystä 2020. 

Ajankohtaista hankkeessa

Ajankohtaista hankkeessa