Vt 12 Mankala-Tillola -hankkeen usein kysytyt kysymykset
  • Hankkeessa parannetaan valtatietä 12 yhteensä 16,5 kilometriä, josta 10 kilometriä rakennetaan uuteen maastokäytävään. Muilta osin valtatietä parannetaan nykyisellä paikallaan. Valtatieosuus muutetaan pääosin keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Lisäksi toteutetaan muun muassa kaksi uutta eritasoliittymää, 13 siltaa ja jatkuva rinnakkaistie sekä kunnostetaan neljä siltaa. Jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä parannetaan. Hankkeessa toteutetaan myös vaativia pohjanvahvistuksia sekä pohjavesisuojaukset Arolahden ja Tillolan pohjavesialueiden kohdille. Meluntorjuntaa ja valaistusta sekä uudistetaan että parannetaan.

  • Rakentaminen alkaa tavoiteaikataulun mukaan kesällä 2026, ja valmista on vuonna 2029. Viimeinen hankkeen toteutukseen kuuluva päällyste (kulutuskerros, SMA-päällyste) tehdään valtatielle 12 vuonna 2030.

  • Hanke maksaa noin 93,6 miljoonaa euroa. Valtion osuus on 92 M€ ja Iitin kunnan 1,6 M€. 

  • Parannushanke lisää erityisesti liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta. Tieosuuden muuttaminen keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi vähentää kohtaamisonnettomuuksien riskiä. Ohituskaistat ehkäisevät raskaan liikenteen aiheuttamaa jonoutumista. 

    Kausalan taajaman kiertävä uusi tielinjaus vähentää melua ja muita liikenteen haittoja asutukselle nykyisen valtatielinjauksen läheisyydessä. Kaksi uutta eritasoliittymää puolestaan parantavat liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta erityisesti vilkkaissa liittymäkohdissa. Parannukset lisäävät sekä työ- ja asiointimatkojen että pitkien kuljetusten sujuvuutta ja ennakoitavuutta. Yhteyksien paraneminen tukee myös elinkeinoelämää. 

  • Valtatie 12 kuuluu valtakunnalliseen korkeimman palvelutasoluokan pääväyläverkkoon ja EU:n alueen kattavaan TEN-T-liikenneverkkoon, joka yhdistää Euroopan keskeisiä liikennereittejä. Valtatiellä 12 on suuri merkitys koko maan poikittaista liikennettä lännestä itään. Tie on myös merkittävä raskaan liikenteen kuljetusreitti, jota pitkin liikkuu raaka-aineita, teollisuuden tuotteita sekä erilaisia tavaroita ja materiaaleja esimerkiksi vientisatamiin ja logistiikkakeskuksiin. Valtatie toimii Lahti–Kouvola-seudun työssäkäyntialueen selkärankana. 

  • Hankkeessa rakennetaan ja parannetaan jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä erityisesti Kausalan ja Tillolan alueilla. Lisäksi uusi rinnakkaistieverkko mahdollistaa turvallisemman liikkumisen kylien ja taajamien välillä myös pyörällä tai jalan. Nykyisiä alikulkuja säilytetään ja uusia rakennetaan tarpeen mukaan, jotta tien ylittäminen olisi sujuvaa ja turvallista myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

  • Uusi tielinjaus kiertää Kausalan taajaman pohjoispuolelta, mikä vähentää merkittävästi liikenteen melua ja turvallisuusriskejä. Uusi tielinjaus ja meluntorjuntarakenteet vähentävät meluhaittoja erityisesti Kausalan taajamassa.

  • Hankkeessa toteutetaan rinnakkaistieverkkoa, joka koostuu osin nykyisestä valtatiestä syrjään jäävistä osuuksista, osin olemassa olevista maanteistä ja osin yksityisteistä, jotka muutetaan maanteiksi. Näin turvataan yhteydet myös niille kiinteistöille, jotka jäävät uuden pääväylän ulkopuolelle. 

    Lisäksi suorat yksityistieliittymät valtatiehen poistetaan ja rakennetaan korvaavia yhteyksiä. Uusien yksityistiejärjestelyiden tavoitteena on varmistaa turvallinen kulku maatalouden, asumisen ja muun paikallisen toiminnan kannalta. 

  • Rakentaminen edellyttää aina jonkin verran tilapäisiä liikennejärjestelyjä ja muutoksia totuttuihin reitteihin. Työmaa-alueella joudutaan pudottamaan ajonopeuksia jo rakentajien turvallisuudenkin vuoksi. Rakentaminen pyritään kuitenkin suunnittelemaan niin, että haitat liikenteelle jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Näiden tilapäisten liikennejärjestelyjen viestintään kiinnitetään erityistä huomiota ja niitä varten perustetaan muun muassa oma alasivunsa hankesivuston osaksi. 

  • Hanke suunnitellaan ympäristönäkökohdat huomioiden. Rakentamisen aikana pohjavesiä suojataan suojausrakenteilla ja veden virtaussuunta huomioidaan erityisesti Arolahden ja Tillolan alueilla. Hankealueella on liito-oravan, viitasammakon ja suovenhokas-perhosen esiintymiä, jotka huomioidaan hankkeen toteutuksessa. Esimerkiksi Luhdanmäen liito-orava-alue ja uhanlaisen perhosen esiintymä (suovenhokas) Veittostensuon alueella säilyvät uuden tielinjauksen ulkopuolella.

  • Hankkeesta tiedotetaan aktiivisesti eri kanavissa, kuten verkkosivuilla, joilta löytyy lisätietoja hankkeesta ja ajankohtaisista tapahtumista. Rakentamisvaiheen lähestyessä hankkeelle avataan Facebook-sivu. Lisäksi hankkeesta tiedotetaan alueelliselle medialle. Mahdollisista asukastilaisuuksista kerrotaan lisää verkkosivuilla ja Facebookissa.