Seinäjoen Pajuluoman kunnostaminen

Ratahanke Käynnissä Etelä-Pohjanmaa

Pajuluoma on puro, joka virtaa Seinäjoen ratapiha-alueen läpi ja laskee kaupungin keskustan pohjoispuolella Seinäjokeen. Puron pohjan maa-ainekseen eli pohjasedimentteihin on vuosikymmenten aikana kulkeutunut haitta-aineita. Väyläviraston, Senaatin Asema-alueet Oy:n ja Seinäjoen kaupungin yhteishankkeessa Pajuluoman uoma kunnostetaan ratapihan ja valtatie 19:n väliseltä, noin kilometrin mittaiselta matkalta. Kunnostushankkeen yhteydessä kaupunki viimeistelee puron ympäristön luonnonmukaiseksi viheralueeksi.

Pajuluoma-puro Seinäjoella
  • Nykytilan selvitys 2020–2023
  • Suunnittelu 2023–2024
  • Hankintapäätös 6/2025
  • Kunnostustyöt 11/2025–8/2027
  • Viheralueiden viimeistely 2027

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2025–2027
Urakoitsija
Juhan Paja Oy
Kustannukset
noin 3 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto, Senaatin Asema-alueet Oy ja Seinäjoen kaupunki
Tavoitteet
  • Poistaa haitta-aineita puron pohjakerroksista ja minimoida pilaantuneesta sedimentistä aiheutuvia ympäristö- ja terveysriskejä.
  • Parantaa alueen vesistöä ja turvata Seinäjoen veden laatu pitkällä aikavälillä.
  • Puron kunnostushankkeen yhteydessä Seinäjoen kaupunki parantaa ympäristön viihtyisyyttä alueen virkistyskäyttöä varten.

Hanke lyhyesti

Pajuluoman kunnostushanke on Väyläviraston, Senaatin Asema-alueet Oy:n ja Seinäjoen kaupungin yhteishanke, jossa parannetaan Seinäjoen ratapihan lähistöllä kulkevan puron, Pajuluoman tilaa. Yhteishankkeessa kunnostetaan puron pilaantuneita pohjakerroksia ja uusitaan kaksi jalankulun ja pyöräilyn siltaa.

Hanke luo edellytykset alueen kehittämiselle vehreäksi ja viihtyisäksi viheralueeksi. Kunnostustöiden yhteydessä Seinäjoen kaupunki viimeistelee alueen mahdollisimman luonnonmukaiseksi, puistomaiseksi ja kaupunkikuvaan sopivaksi kokonaisuudeksi.

Hankkeen tausta

Seinäjoen ratapiha-alueen läpi virtaava Pajuluoma laskee Seinäjokeen noin kilometrin päässä ratapihalta. Luonnonmukaisen puron pohjan maakerroksiin eli sedimentteihin on vuosikymmenten kuluessa kulkeutunut ympäristöstä haitta-aineita, kuten PAH-yhdisteitä, öljyjä ja metalleja.

Ratapihan alueella on sijainnut vetureiden tankkauspaikkoja, öljysäiliöitä ja 1900-luvun alussa rakennettu kaasutehdas, jossa tuotettiin karbidikaasua. Tutkimukset ja alueen käyttöhistoriaan liittyvät selvitykset arvioivat, että haitta-aineet ovat kulkeutuneet Pajuluomaan näiden toimintojen seurauksena muun muassa hulevesien mukana.

Kaasutehtaan rakennus ja maanpäälliset öljysäiliöt purettiin vuonna 2003, jolloin alueen maaperää myös puhdistettiin laajasti. Myöhemmissä tutkimuksissa on selvitetty Pajuluoman vesistön nykytila ja suunniteltu, miten pilaantuneiden pohjakerrosten kunnostus voidaan toteuttaa turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. 

Hankkeen sisältö

Väyläviraston ja Senaatin Asema-alueet Oy:n yhteishankkeessa kunnostetaan Pajuluoman uomaa noin kilometrin matkalla Seinäjoen ratapihan ja valtatie 19:n välisellä alueella. Kunnostuksen myötä puron reitti maastossa muuttuu, kun kaksi kolmasosaa uomasta siirretään uuteen linjaukseen ja vanha uoma peitetään. Niiltä osin, joissa uoma säilyy nykyisessä sijainnissaan, pilaantunut sedimentti poistetaan ja kuljetetaan Poriin jätteenkäsittelykeskukseen.

Työt alkavat yläjuoksulta ratapiha-alueelta ja etenevät vaiheittain alavirtaan kohti pohjoista. Sedimentti poistetaan pääosin talvikaudella, jolloin veden virtaus on vähäistä ja haitta-aineiden leviämisriski pieni. Kunnostus toteutetaan aluehallintoviraston myöntämän vesilain mukaisen luvan ehtojen mukaisesti.

Kunnostushankkeen yhteydessä uusitaan kaksi jalankulun ja pyöräilyn siltaa: Ainonsola–Sampsansolan ja Pultrantien sillat. Sillat uusitaan uoman muuttuvan sijainnin vuoksi. 

Kunnostustyöt suunnitellaan niin, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa alueen asukkaille ja liikenteelle. Valmistumisen jälkeen Seinäjoen kaupunki viimeistelee ja maisemoi alueen luonnonmukaiseksi viheralueeksi. 

Hankkeen tavoitteet

Pajuluoman kunnostushankkeella pyritään poistamaan puron pohjasedimenttien haitta-aineista aiheutuvia ympäristö- ja terveysriskejä, turvaamaan vesistön laatua sekä parantamaan alueen turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

Hankkeen myötä:

  • Pajuluoman veden laatu ja ekologinen tila paranevat.
  • Alueen ympäristö- ja terveysriskit vähenevät.
  • Jalankulun ja pyöräilyn yhteydet paranevat, kun alueella uusitaan kaksi siltaa ja työmaateistä rakennetaan puistoraitteja.
  • Mahdollistetaan alueen viimeistely ja kehittäminen virkistyskäyttöön tarkoitetuksi viheralueeksi.

Hankkeen aikataulu


Pajuluoman kunnostushanke etenee vaiheittain tutkimuksista ja suunnittelusta toteutukseen ja alueen viimeistelyyn.

  • 2020–2023: Pajuluoman vesistön nykytilaa tutkittiin ja sen pohjasedimenttien haitta-ainepitoisuuksia selvitettiin.
  • 2023–2024: Suunnitteluvaihe, jossa tarkasteltiin kunnostusvaihtoehtoja ja tehtiin täydentäviä luontoselvityksiä hankealueella.
  • Huhtikuu 2024: Aluehallintovirasto myönsi vesi- ja ympäristösuojelulain mukaisen luvan kunnostustoimenpiteiden toteuttamiseen. 
  • Loppuvuosi 2024: Pajuluoman varrelta poistettiin puustoa ja kasvustoa. 
  • Syksy 2025: Uoman kunnostusurakka käynnistyy. 
  • 2025–2027: Pilaantuneen sedimentin poistotyöt tehdään pääosin talvisaikaan. 
  • Elokuu 2027: Hanke valmistuu. Tämän jälkeen Seinäjoen kaupunki vastaa alueen viimeistelystä ja maisemoinnista luonnonmukaiseksi viheralueeksi.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvioidut kustannukset ovat noin kolme miljoonaa euroa, josta Senaatin Asema-alueet Oy:n osuus on noin miljoona euroa. 

Alueen viimeistelystä vastaa Seinäjoen kaupunki ja sen kustannukset eivät sisälly Pajuluoman kunnostushankkeen kustannuksiin. 
 

Anna palautetta hankkeesta

Kaikki palaute hankkeesta on tervetullutta!

Jos haluat vastauksen kysymykseesi, ilmoitathan myös sähköpostiosoitteesi.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä *.

Ajankohtaista hankkeessa