Tornio-Kolari
Hankkeen perustiedot
Suunnittelu 2024-2027
Toteuttamisen kustannukset tarkentuvat suunnittelun aikana
Väylävirasto
- Tornio-Kolari rataosan sähköistäminen ja sen vaatimat muutokset rataosalla.
- Rautatiekuljetusten kustannustehokkuuden ja teollisuuden kilpailukyvyn parantaminen
- Liikennejärjestelmän turvallisuuden parantaminen
- Henkilöliikenteen täsmällisyyden parantaminen sekä matka-aikojen lyhentäminen
- Kuljetusten aiheuttamien haitallisten päästöjen vähentäminen
Rataosan nykytila
Tornio-Kolari-rataosa on 183 kilometriä pitkä sähköistämätön rata. Rataosalla on kahdeksan liikennepaikkaa. Henkilöjunien suurin nopeus on 100 km/h ja tavarajunien 80 km/h.
Nykytilassa rataosalla liikennöi yöjunia Helsingistä Kolariin sekä raakapuujunia Pellosta ja Kolarista Kemin ja Oulun suuntaan. Lisäksi rataosuudella kulkee satunnaisia Torni-on terästehtaan kuljetuksia. Tyypillinen liikennemäärä on 3–4 junaa vuorokaudessa. Liikennemäärät ovat olleet kasvussa viimeisten vuosien aikana. Rataosan liikennepaikkavälit ovat pitkiä ja radan kapasiteetti aiheuttaa haasteita häiriötilanteiden hallinnassa sekä kunnossapidossa.
Tornio–Kolari-rataosuuden tämänhetkinen kunto on nykyiseen liikennemäärään ja nopeustasoon nähden kokonaisuudessaan hyvä. Radan rakenteen osalta parannustarpeita on yksittäisissä silloissa, routimiskohteissa ja radan kuivatusjärjestelmässä. Rataosalla on käytössä yhteensä 122 tasoristeystä, joista 22 on varustettu varoituslaitoksella.
Yleistä hankkeesta
Tornio-Kolari sähköistyksen suunnitteluhanke sisältää Tornio-Kolari -rataosan sähköistämisen suunnittelun sekä sähköistyksen vaatimat muutokset rataosan rata- ja yli-kulkusiltoihin sekä Kolarin liikennepaikalle. Sähköistyksen lisäksi suunnitellaan parantamis- ja kehittämistoimenpiteitä, kuten uusi liikennepaikka Niemenpäähän ja rautatieturvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Hankkeen taustalla on Väyläviraston vuonna 2024 teettämä Kolarin radan tarveselvitys ja siihen liittyvät lisäselvitykset.
Hankkeen aikataulu
Suunnittelu on käynnistynyt vuonna 2024 suunnittelun lähtötietojen keräämisellä, joka jatkuu vuoden 2025 lopulle. Ensimmäiset ratasuunnitelmat käynnistyvät vuoden 2025 aikana. Suunnitteluhankkeen arvioitu valmistuminen on vuoden 2027 lopulla.