Valtatie 12 Alasjärvi-Huutijärvi

Tiehanke Suunnitteilla Pirkanmaa

Valtatie 12 on Suomen tärkeimpiä poikittaisia yhteyksiä. Valtatiellä on merkittävä rooli Tampereen kaupunkiseudulla valtakunnallisena, seudullisena ja paikallisena yhteytenä. Suunnitteluosuudella on merkittäviä puutteita liikenneturvallisuudessa ja liikenteen sujuvuudessa.

Valtatiellä 12 on liikenteellisesti erittäin keskeinen merkitys Tampereen kaupunkiseudulle. Valtatien 12 tieosuus Alasjärveltä Huutijärvelle sijaitsee Tampereen ja Kangasalan kaupunkien alueilla. Valtatie on nykyisin yksiajoratainen moottoriliikennetie. Parannettavan tieosuuden pituus on noin 16 km. Tieosuus ruuhkautuu säännöllisesti työmatkaliikenteen aikana.

Valtatien 12 parantamisella on suuri merkitys maankäytön kehittämismahdollisuuksiin kaupunkiseudulla. Tien vaikutusalueella on useita voimakkaasti kasvavia alueita, joista Tampereen ja Kangasalan rajaseudulle rakentuva noin 13 000 asukkaan Lamminrahkan-Ojalan alue on merkittävin. 

Ajankohtaista

Liikenne- ja viestintävirasto hyväksyi yleissuunnitelman syyskuussa 2023 liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL) mukaisesti.

Tiesuunnitelman laadinta käynnistyi joulukuussa 2023. Tiesuunnitelma on yleissuunnitelmaa tarkempi suunnitelma, jossa määritetään tien tarkka sijainti, eritasoliittymä- ja siltaratkaisut, uudet kulkuyhteydet sekä meluntorjunta. Suunnittelua voi seurata tiesuunnitelman hankesivuilta.

Tiesuunnitelma laaditaan, käsitellään ja hyväksytään noudattaen lakia liikennejärjestelmästä ja maanteistä. Hyväksytty tiesuunnitelma antaa tienpitäjälle oikeudet tiealueen haltuunottoon ja tien rakentamiseen.

Ensimmäinen yleisötilaisuus pidetään 23.1.2025 klo 17-19 Kangasalan lukiolla ja toinen syksyllä 2025.

Tiesuunnitelma valmistuu talvella 2026.

Nykytilanne ja ongelmat

Keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä vuonna 2022 suunnittelualueella oli 9000–22000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus vuorokausiliikenteestä oli 5–8 % vuonna 2022. Vilkkaimmillaan liikenne on Alasjärven eritasoliittymässä valtateiden 9 ja 12 liittymäkohdassa. Ennustetilanteessa vuonna 2050 liikennemäärät nousevat 12100–39300 ajoneuvoon vuorokaudessa. Viiden vuoden (2018–2022) aikana tieosuudella on tapahtunut 11 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joista yksi on johtanut kuolemaan.

Suunnittelukohteella on tärkeä merkitys sekä pitkämatkaisen liikenteen ja elinkeinoelämän kuljetusten välittäjänä että erityisesti työmatkaliikenteen sisääntuloväylänä Tampereelle idän suunnasta. Verkollisen aseman lisäksi sen parantamista puoltavat korkeat liikennemäärät, toistuva ruuhkautuminen, liikenneturvallisuuspuutteet ja heikot ohitusmahdollisuudet. Parantamattomana valtatien matala palvelutaso aiheuttaa rajoitteita myös maankäytön kehittämiselle.

Hankekuvaus

Valtatie parannetaan nelikaistaiseksi sekä parannetaan kahdeksan nykyistä eritasoliittymää. Valtatien poikki johtavia kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä parannetaan. Uutta meluntorjuntaa rakennetaan asuinalueiden ja Kirkkojärven Natura-alueen suojaamiseksi liikenteen aiheuttamalta melulta. Nopeusrajoitus valtatiellä on Alasjärven eritasoliittymän kohdalla 60 km/h ja muualla 100 km/h.

Suunnittelutilanne

Hankkeesta on tehty ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Yhteysviranomainen antoi lausunnon ympäristövaikutusten arvioinnista syyskuussa 2016. Lisätietoa ympäristövaikutusten arvioinnista löytyy osoitteesta: https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/valtatie-12-parantaminen-valilla-alasjarvi-huutijarvi

Hankkeen yleissuunnitelma valmistui vuonna 2018.
 

Tiekuva Alasjärvi-Huutijärvi-välillä.