Kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristökriteerit

Tälle sivulle on koottu tietoa kunnossapidossa ja investointihankkeissa käytettävän kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristövaatimuksista. Vaatimukset koskevat Väyläviraston ja ELY-keskuksen hankintoja.

Väyläviraston ja ELY-keskuksen urakoissa käytettävän kuljetus- ja työkonekaluston päästöluokkavaatimuksilla pyritään vähentämään ilmaston ja ympäristön kannalta haitallisia päästöjä.

Valtakunnallisena toimijana Väyläviraston on otettava huomioon myös alueelliset erot kalustokriteereissä. Kalustoa ja kaluston käyttöä koskevat päästö- ja energiatehokkuusvaatimukset ovat yhdensuuntaisia, mutta eivät täysin samoja eri urakkatyypeille ja -alueille.

Kysymyksiä ja vastauksia kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristökriteereistä
  • Pyrkimys on vähentää kuljetuskalustosta ja työkoneista aiheutuvia ilmaston ja ympäristön kannalta haitallisia päästöjä. Väyläviraston ympäristöperiaatteiden mukaisesti viraston tavoitteena on vähentää toimintansa haitallisia ympäristövaikutuksia sekä kehittää hankintojaan yhä kestävämpään suuntaan.

    Väyläviraston ja ELY-keskusten kunnossapitoon ja investointihankkeisiin laadittujen useampivuotisten suunnitelmien tarkoituksena on parantaa ennakoitavuutta sekä urakoitsijoiden että hankkijoiden näkökulmasta.

  • Kumpiakin. Kunnossapidossa ja investointihankkeissa käytettävälle kuljetuskalustolle ja työkoneille asetetaan vähimmäisvaatimuksia, mutta tämän lisäksi urakoitsijalle voidaan maksaa bonusta tietynlaisen kaluston käytöstä. Kannustimia on erilaisia.

  • Kunnossapidon urakoiden kaluston ympäristövaatimukset on laadittu vuodesta 2015 alkaen viiden vuoden suunnitelmiksi. Viimeisin investointihankkeiden kaluston ympäristövaatimuksia koskeva suunnitelma taas ulottuu vuoteen 2030 saakka. Vaikka investointi- ja kunnossapitourakat ovat hyvin erilaisia, on esimerkiksi pääurakoitsijoissa samoja toimijoita kalustoineen.

    Kunnossapidon suunnitelmalla vuosille 2026–2030 tavoitellaan myös vaatimusten lähentymistä kohti investointihankkeiden perustason vaatimuksia, jolloin seuraavaa viisivuotissuunnitelmaa 2030–2035 pystytään tarkastelemaan kokonaisvaltaisemmin.

  • Nykyisen kaluston ympäristöystävällisyyttä voidaan osin parantaa jälkiasenteisilla ratkaisuilla ja muunnoksilla. Saatavilla on esimerkiksi jälkiasennettavia niin sanottuja retrofit-laitteistoja, joilla vanhemmankin kaluston päästötasoa voidaan parantaa vastaamaan uudemman päästöluokan vaatimuksia. Tämä ei kuitenkaan virallisesti muuta ajoneuvon päästöluokkaa. Väyläviraston ympäristövaatimuksissa kaluston retrofittaus on sallittua.

  • Kuorma-autojen tapauksessa päästöjä vähentävien laitteiden poisto tai ohjelmallinen ohittaminen eli ajoneuvolain mukainen päästömanipulaatio tekee ajoneuvosta laittoman tieliikenteeseen. Päästövähennyslaitteistojen ohittamiseen liittyvien palveluiden myyminen on nykyisin laitonta, ja sanktiot kiinni jäämisestä ovat jopa kymmeniä tuhansia euroja.

    Työkoneiden puolella tilanne on osittain mutkikkaampi, sillä rekisteröimättömiä ja muualla kuin teillä käytettyjä työkoneita eivät koske ajoneuvolain vaatimukset ja siten laki ei suoraan kiellä näille koneille tehtäviä päästömanipulaatioita. Päästömanipulaatio rikkoo silti aina tilaajan asettamia päästöluokkavaatimuksia, sillä työkoneen päästöt eivät ole vaaditun päästöluokan mukaisia.

    Maanteiden hoidossa käytettävät työkoneet ovat kuitenkin lähes yksinomaan rekisteröityjä moottorityökoneita, jolloin niitäkin koskee ajoneuvolain mukainen kielto päästömanipulaatioihin.

  • Sekä raskaassa liikenteessä että työkoneissa sähköistyminen on vielä hyvin alussa. Työkonepuolella täyssähköistä kalustoa on toistaiseksi Suomessa ollut saatavilla vain pienehköissä kuormaajissa ja pienissä tela-alustaisissa kaivinkoneissa. Sähkökäyttöisen kaluston saaminen laajemmin käyttöön edellyttäisi siis todennäköisesti joko teknologian kypsymistä tai sallittujen työmenetelmien kehittämistä.

  • Vedyn tuloa liikenteen ja työkoneiden käyttövoimaksi on odotettu jo useiden vuosien ajan. Toistaiseksi saatavilla ei kuitenkaan ole valmiita ratkaisuja, joita voitaisiin hankkia kokeiltavaksi urakoihin. Suomessa ei vuoden 2025 alussa ollut yhtään vetytankkausasemaa.

  • Uusiutuvien nestemäisten polttoaineiden käytön edistäminen on osa Päästöttömät työmaat Green deal -sopimuksen keinovalikoimaa investointihankkeissa. Tulevina vuosina myös kunnossapidon urakoissa jatketaan pilotointia, ja tarkoituksena on etsiä radan kunnossapidossa ja tiemerkintäurakoissa paikkoja edistää HVO-dieselin käyttöä bonuksin sekä edistää käytön raportointia ja valvontaa.

    Väylävirasto suhtautuu myönteisesti yritysten toimiin käyttää enemmän fossiilivapaita polttoaineita. Jakeluvelvoitteesta ja kustannussyistä johtuen tämä ei kuitenkaan ole ensisijainen päästövähennyskeino etenkään kunnossapidon urakoissa. 

Ajankohtaista

Väyläviraston ja ELY-keskusten kunnossapitoa koskevat kaluston ympäristövaatimukset vuosille 2026-2030 on laadittu. 

Seuraava viiden vuoden suunnitelma kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristövaatimuksista koskee seuraavia urakoita:

  • maanteiden hoito
  • päällysteet
  • tiemerkinnät
  • radan kunnossapito
  • vesiväylien hoito (uusi)

Suunnitelma sisältää sekä vähimmäisvaatimuksia että kannusteita kunnossapidon urakoissa käytettävälle kuljetuskalustolle ja työkoneille. Vähimmäisvaatimusten osalta tavoitteena on pitää vaatimukset koko suunnitelman ajan esitetyn mukaisina, jotta keskeiset vaatimukset säilyvät ennustettavina. Urakoissa esitettävät kannustinmallit voivat tarkentua vuosien varrella, kun kokeilujen kautta saadaan lisätietoa. 

Uutena vähimmäisvaatimuksena kyseisissä kunnossapidon urakoissa tulee käyttöön Euro 6 -vaatimus henkilöautoille ja kevyille hyötyajoneuvoille vuonna 2028. Kaikissa urakoissa sallitaan jatkossakin päästöluokkavaatimusten täyttäminen jälkiasenteisilla niin sanotuilla retrofit-laitteistoilla. Lisäksi vaatimukset ovat jatkossakin voimassa koko sopimuskauden ja eri kunnossapidon urakat kilpailutetaan oman kilpailutussyklin mukaisesti.

Väyläviraston julkaisuja 64/2025: Kunnossapidon kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristövaatimukset 2026-2030

Kunnossapitokaluston Euro- ja Stage-päästöluokkavaatimukset urakan aloitusvuoden mukaan

  2025 2026 2027 2028 2030
Maanteiden hoito

Euro V1
Stage IV8

Euro V5
Stage IV8
 
Euro V
Stage IV8

Euro VI5
Stage IV8
Euro 6

Euro VI
Stage IV8
Euro 6
Päällystysurakat Euro IV2
Stage IIIB2
 
Euro IV2
Stage IIIB2
 
Euro IV2
Stage IIIB2
Euro V2
Stage IV2
Euro 6
Euro VI7
Stage IV7
Euro 6
 
Tiemerkinnät Euro V6
Stage IIIB4
 
Euro V6
Stage IIIB
 
Euro V6
Stage IIIB
Euro VI6
Stage IV
Euro 6
Euro VI6
Stage IV
Euro 6
 
Radan kunnossapito Euro V3
Stage IIIB3
 
Euro V3
Stage IIIB3
 
Euro V3
Stage IIIB3
Euro VI3
Stage IV3
Euro 6
Euro VI3
Stage IV3
Euro 6
 
Vesiväylien hoito       Euro 6 Euro 6

1Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon ELY-keskusten alueilla sallitaan yhtä Euro-luokkaa alemman luokan kalusto. 

2Massan ja kiviaineksen kuljetukseen käytettävistä kuorma-autoissa 90 % kalustosta tulee täyttää päästöluokkavaatimus. Päällystyksessä 50 % urakan jyristä ja levittimistä on täytettävä Stage-vaatimus. Vaatimus ei koske Remixer-levittimiä, MPKJ-laitteita, Uraremixer- ja Uraremo-koneita tai SJYR-laitteistoja.

3Euro-vaatimus koskee murskeen kuljetuksiin käytettäviä kuorma-autoja. Euro-vaatimus ei koske ei-liikennöitävää ratakalustoa. Vuosina 2025-2026 ja 2028-2029 sallitaan Pohjois-Suomen isännöintialueella yhtä Euro-luokkaa matalampi taso. Stage-vaatimus ei koske liikennöivää ratakalustoa.

4Vaatimus ei koske jyrsintäkalustoa tai kuorma-autoalustalle asennettuja koneita.

5Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja​ Pohjois-Savon ELY-keskusten alueilla sallitaan yhtä luokkaa alemman luokan kalusto.

680 % kalustosta on täytettävä vaatimus.

7Massan ja kiviaineksen kuljetukseen käytettävistä kuorma-autoissa 90 % kalustosta tulee täyttää päästöluokkavaatimus. Vuodesta 2029 alkaen vaatimus mahdollisesti laajennetaan myös muihin päällystyskohteelle kuljetettaviin materiaaleihin. Päällystyksessä 50 % urakan jyristä ja levittimistä on täytettävä Stage-vaatimus. Vaatimus ei koske Remixer-levittimiä, MPKJ-laitteita, Uraremixer- ja Uraremo-koneita tai SJYR-laitteistoja.

8Vaatimus ei koske tiehöyliä.

Muut vähimmäisvaatimukset:

Maanteiden hoidon urakoissa taloudellisen ajotavan koulutus sisältäen ajoharjoittelua (henkilöautojen, pakettiautojen, liikennetraktoreiden ja kuorma-autojen kuljettajat):

  • Vuosina 2025-2026: 80 % operatiivisesta henkilöstöstä
  • Vuodesta 2027 alkaen: 100 % operatiivisesta henkilöstöstä

Suunnitteilla olevat kannustimet ja bonukset

Maanteiden hoito

2027-2030:

  • Kokeillaan valikoiduissa (1-5) urakoissa: urakan aikana urakan toteutukseen osallistuu vähintään yksi kaasu-, vety tai sähkökäyttöinen kuorma-auto tai yli 5 tonnin painoinen työkone. Riittävä osallistuminen määritellään tarkemmin urakka-asiakirjoissa.

Laatulupaukset:

  • Työkoneissa ja kuorma-autoissa on ajoneuvo- tai kuljettajakohtainen ajotavanseurantajärjestelmä (2026-2030)
  • Urakoitsijan työnjohdon käyttämät M1 tai N1 luokan ajoneuvot käyttävät ainoana käyttövoimanaan sähköä, kaasua tai vetyä. (2027-2030)
  • Käytettävistä kuorma-autoista ja työkoneista osa on vähimmäisvaatimusta korkeampaa päästöluokkaa. (2027-2030)

Päällystysurakat

2027-2030:

  • Urakoitsijan paikkausurakoissa käyttämistä täyssähköisistä kevyistä hyötyajoneuvoista (luokka N1) maksetaan bonusta. Tarkempi bonusmalli määritellään urakka-asiakirjoissa.

Tiemerkintäurakat

2028:

  • Tarkastellaan fossiilivapaan polttoaineen käytöstä palkitsemista bonuksella osassa kilpailutettavista urakoissa. 

Radan kunnossapito

2026:

  • Kokeillaan urakassa 3: Työnjohdon ja huoltotöiden käytössä olevat täyssähköiset henkilö- ja pakettiautot huomioidaan kannustinjärjestelmässä.​
  • Kokeillaan urakassa 3: Laiturialueiden kunnossapidossa toimivat täyssähköiset ajettavat työkoneet huomioidaan kannustinjärjestelmässä.​
  • Kokeillaan valituissa urakoissa: Bonus fossiilivapaasta polttoaineesta urakkasopimukseen.

2027-2030:

  • Työnjohdon ja huoltotöiden käytössä olevista täyssähköisistä henkilö- ja pakettiautoista annetaan laatupisteitä kilpailutuksessa TAI maksetaan bonusta urakan aikana.​
  • Laiturialueiden kunnossapidossa toimivista täyssähköisistä ajettavista työkoneista annetaan laatupisteitä kilpailutuksessa TAI maksetaan bonusta urakan aikana.

Vesiväylien hoito

2026:

  • Mikäli urakoitsijan käyttämässä nostokalustossa käytetään biohajoavaa hydrauliöljyä, maksaa tilaaja aluskohtaisen bonuksen sopimusvuosittain. Urakoitsija tulee ilmoittaa bonuksen maksamista varten aluksensa ja niissä käytettävä nostokaluston öljyn osana ympäristösuunnitelmaa.

 

Rakentamishankkeiden kaluston Euro- ja Stage-päästöluokkavaatimukset urakan aloitusvuoden mukaan

Rakentamishankkeiden kalustoa koskevia vaatimusluokkia on kaksi. Perustaso, joka on lähtökohtainen minimivaatimus sekä vaativa toimintaympäristö, joka vastaa green deal päästöttömät työmaat -vaatimustasoa. Vaativan toimintaympäristön vaatimuksia käytetään pääsääntöisesti kaupunkien taajama-alueilla sekä kaupunkimaisilla taajama-alueilla.

  2024 2025 2027 2030
Perustaso Euro IV
Stage IIIA
 
Euro V
Stage IIIB
 
Euro VI
Stage IV
 
Ei päätetty
 
Vaativa toimintaympäristö

Euro VI
Stage IV

Euro VI
Stage IV
 
Euro VI
Stage V
 
Ei päätetty
 

Perustaso: Vaatimukset koskevat vain seuraavia työkoneita: pyörä- ja tela-alustaiset kaivinkoneet, kuormaajat, kiskopyöräkaivinkoneet, jyrät. Hankkeisiin sisältyvissä päällystystöissä käytetään päällystys- ja paikkausurakoiden vaatimuksia. Kuorma-autoja koskevat vaatimukset koskevat vain maa-, kiviaines- ja materiaalikuljetuksia, eivätkä esimerkiksi työkoneiden tai työmaakonttien siirtoja.

Vaativa toimintaympäristö: Vaatimukset koskevat vain seuraavia työkoneita: pyörä- ja tela-alustaiset kaivinkoneet, kuormaajat, kiskopyöräkaivinkoneet, jyrät. Kiskopyöräkaivinkoneilta hyväksytään yhtä päästöluokkaa alempi päästöluokka kuin muilta. Työkoneluettelon päivitykset ovat mahdollisia. Luettelon laajentaminen koskemaan mm. traktoreita tulee ajankohtaiseksi vuonna 2025. Kuorma-autoja koskevat vaatimukset koskevat vain maa-, kiviaines- ja materiaalikuljetuksia, eivätkä esimerkiksi työkoneiden tai työmaakonttien siirtoja.

Päästöluokat todennetaan kalustoluettelolla, joka käydään tilaajan edustajan kanssa läpi. Kalustoluettelo tulee pitää ajan tasalla.

Muita väylärakentamisen kaluston ympäristökriteereitä

Perustaso

2024-2025

  • Tilaaja edellyttää, että työkoneiden käyttäjät ovat suorittaneet koulutuksen työkoneiden käytön päästövähennyskeinoista ja että kuorma-autojen kuljettajat ovat viiden vuoden sisällä suorittaneet taloudellisen ajotavan koulutuksen. Esimerkiksi Motivan työkoneiden koulutus tai vastaava.
  • Ennen urakan aloittamista vaaditaan toiminta- ja laatusuunnitelman osana tai liitteenä urakkakohtainen energiansäästöön sekä päästöjen vähentämiseen tähtäävä ympäristösuunnitelma.
  • Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava fossiilivapaista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai kaukolämmöllä.

2027

  • Osa työmaista pyritään toteuttamaan fossiilivapaalla kalustolla.
  • Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava uusiutuvista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai uusiutuvista energialähteistä tuotetulla kaukolämmöllä. 

2030

  • Tavoitteena on toteuttaa kaikki uudet työmaat kaluston ja lämmityksen osalta fossiilivapaasti. Sallittuja työkoneiden ja kuljetuskaluston käyttövoimia ovat: sähkö, biokaasu, vety sekä nestemäiset biopolttoaineet kuten HVO-diesel ja etanolidiesel. 

Vaativa toimintaympäristö

2024

  • Tilaaja edellyttää, että työkoneiden käyttäjät ovat suorittaneet koulutuksen työkoneiden käytön päästövähennyskeinoista ja että kuorma-autojen kuljettajat ovat viiden vuoden sisällä suorittaneet taloudellisen ajotavan koulutuksen. Esimerkiksi Motivan työkoneiden koulutus tai vastaava.
  • Ennen urakan aloittamista vaaditaan toiminta- ja laatusuunnitelman osana tai liitteenä urakkakohtainen energiansäästöön sekä päästöjen vähentämiseen tähtäävä ympäristösuunnitelma.
  • Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava uusiutuvista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai uusiutuvista energialähteistä tuotetulla kaukolämmöllä. 
  • Pienkoneiden (teho ≤4 kW) tulee olla sähkökäyttöisiä.
  • Urakassa työmaan sisäisessä liikenteessä käytettävien henkilö- ja pakettiautojen (M1- ja N1-luokan ajoneuvot) on oltava sähkökäyttöisiä tai muulla vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivia.

Kaluston osalta voidaan sallia perusteltuja yksittäisiä poikkeuksia tilaajan kanssa erikseen sovittaessa.

2025-2027

  • Osa työmaista pyritään toteuttamaan kaluston osalta fossiilivapaasti. Sallittuja fossiilivapaita käyttövoimia ovat: sähkö, biokaasu, vety sekä nestemäiset biopolttoaineet kuten HVO-diesel ja etanolidiesel.
  • Tavoitteena on, että vaihtoehtoista käyttövoimaa (sähkö, biokaasu, vety) käyttävien työkoneiden ja muiden ajoneuvojen osuus vaativan toimintaympäristön työmailla on 5 % (v. 2025)

2030

  • Tavoitteena on, että vaihtoehtoista käyttövoimaa (sähkö, biokaasu, vety) käyttävien työkoneiden ja muiden ajoneuvojen osuus vaativan toimintaympäristön työmailla on 20 % (v. 2030)