Hyppää sisältöön

Kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristökriteerit

Tälle sivulle on koottu tietoa kunnossapidossa ja investointihankkeissa käytettävän kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristövaatimuksista. Vaatimukset koskevat Väyläviraston ja ELY-keskuksen hankintoja.

Väyläviraston ja ELY-keskuksen urakoissa käytettävän kuljetus- ja työkonekaluston päästöluokkavaatimuksilla pyritään vähentämään ilmaston ja ympäristön kannalta haitallisia päästöjä.

Valtakunnallisena toimijana Väyläviraston on otettava huomioon myös alueelliset erot kalustokriteereissä. Kalustoa ja kaluston käyttöä koskevat päästö- ja energiatehokkuusvaatimukset ovat yhdensuuntaisia, mutta eivät täysin samoja eri urakkatyypeille ja -alueille.
 

Ajankohtaista

Väylävirasto on keväällä 2024 käynnistänyt kunnossapidon kalustovaatimusten päivitystyön vuosille 2026-2030. Nykyisiä ympäristövaatimuksia päivitetään ainakin maanteiden hoidon, radan kunnossapidon sekä päällysteiden sekä tiemerkintäurakoiden osalta. Tällaisissa urakoissa nykyiset vaatimukset päättyvät vuoden 2025 loppuun mennessä.

Työn tavoitteena on yhdenmukaistaa vaatimuksia huomioiden kuitenkin toimintojen erot ja markkinatilanteen alueellisen vaihtelun sekä ohjata hankintoja entistä vastuullisempaan suuntaan. 
 
Nyt Väylävirasto pyytää kommentteja ehdotettuun kunnossapidon suunnitelmaan.

Kommenteilla oleva luonnos sisältää ehdotuksia kunnossapidon urakoiden ympäristövaatimuksista vuosille 2026–2030. Kommentoinnissa pyydetään palautetta erityisesti, onko urakoitsijoilla ja heidän alihankkijoillaan edellytyksiä vastata suunnitelman vaatimuksiin esitetyssä aikataulussa ja millaisia vaikutuksia vaatimuksilla voi olla markkinaan ja kustannuksiin.

Luonnos suunnitelmaksi vuosille 2026-2030 on kommenteilla 15.11.-13.12.2024 välisen ajan

Vastaa markkinavuoropuhelukyselyyn (webropol)

Lataa tästä kommentoitavat kalustovaatimusten luonnokset (pdf)

Kunnossapitokaluston Euro- ja Stage-päästöluokkavaatimukset urakan aloitusvuoden mukaan

 

  2024 2025 2027 2030
Maanteiden hoito Euro IV
Stage IIIB

Euro V*
Stage IV

Ei päätetty
 
Ei päätetty
 
Päällystys- ja paikkausurakat Euro IV**
Stage IIIA**
 
Euro IV**
Stage IIIB**
 
Ei päätetty
 
Ei päätetty
 
Tiemerkinnät Euro IV
Stage IIIA ****
 
Euro V
Stage IIIB****
 
Ei päätetty
 
Ei päätetty
 
Radan kunnossapito Euro IV
Stage IIIA***
 
Euro V***
Stage IIIB***
 
Ei päätetty
 
Ei päätetty
 

* Lapin ELY-keskuksen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueilla sallitaan yhtä Euro-luokkaa alemman luokan kalusto. 

** Lapin ELY-keskuksen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueilla sallitaan yhtä Euro-luokkaa alemman luokan kalusto. Päällystyksessä 50 % urakan jyristä ja levittimistä on täytettävä Stage-vaatimus. Vaatimus ei koske Remixer-levittimiä, MPKJ-laitteita tai Uraremixer- ja Uraremo-koneita.

*** Vaatimus ei koske liikennöivää ratakalustoa. 2025 sallitaan Pohjois-Suomen isännöintialueella yhtä Euro-luokkaa matalampi taso.

**** Kuorma-autojen vaatimus asetetaan siten että alkuun pieni osuus (20 %) vanhempaakin kalustoa on mahdollista. Työkoneiden vaatimus ei koske jyrsintäkalustoa tai kuorma-autoalustalle asennettuja koneita.
 

Vaatimus ei koske alle 14 vrk. urakkavuodessa käytettävää kalustoa. Kalustoluettelo tulee pitää ajan tasalla.

 

Muita kunnossapitokaluston ympäristökriteereitä
 

2024: Maanteiden hoidon urakoissa taloudellisen ajotavan koulutus sisältäen ajoharjoittelua 80 % operatiivisesta henkilöstöstä (henkilöautojen, pakettiautojen, liikennetraktoreiden ja kuorma-autojen kuljettajat). Päällystys- ja paikkausurakoissa sekä tiemerkintäurakoissa vaatimus koskee 50 % operatiivisesta henkilöstöstä. 

Suunnitteilla 2025: Maanteiden hoidon urakoissa ajoneuvo- tai kuljettajakohtainen ajotavanseurantajärjestelmä osaksi lupauksia.

 

Rakentamishankkeiden kaluston Euro- ja Stage-päästöluokkavaatimukset urakan aloitusvuoden mukaan

 

Rakentamishankkeiden kalustoa koskevia vaatimusluokkia on kaksi. Perustaso, joka on lähtökohtainen minimivaatimus sekä vaativa toimintaympäristö, joka vastaa green deal päästöttömät työmaat -vaatimustasoa. Vaativan toimintaympäristön vaatimuksia käytetään pääsääntöisesti kaupunkien taajama-alueilla sekä kaupunkimaisilla taajama-alueilla.

  2024 2025 2027 2030
Perustaso Euro IV
Stage IIIA
 
Euro V
Stage IIIB
 
Euro VI
Stage IV
 
Ei päätetty
 
Vaativa toimintaympäristö

Euro VI
Stage IV

Euro VI
Stage IV
 
Euro VI
Stage V
 
Ei päätetty
 

Perustaso: Vaatimukset koskevat vain seuraavia työkoneita: pyörä- ja tela-alustaiset kaivinkoneet, kuormaajat, kiskopyöräkaivinkoneet, jyrät. Hankkeisiin sisältyvissä päällystystöissä käytetään päällystys- ja paikkausurakoiden vaatimuksia. Kuorma-autoja koskevat vaatimukset koskevat vain maa-, kiviaines- ja materiaalikuljetuksia, eivätkä esimerkiksi työkoneiden tai työmaakonttien siirtoja.

Vaativa toimintaympäristö: Vaatimukset koskevat vain seuraavia työkoneita: pyörä- ja tela-alustaiset kaivinkoneet, kuormaajat, kiskopyöräkaivinkoneet, jyrät. Kiskopyöräkaivinkoneilta hyväksytään yhtä päästöluokkaa alempi päästöluokka kuin muilta. Työkoneluettelon päivitykset ovat mahdollisia. Luettelon laajentaminen koskemaan mm. traktoreita tulee ajankohtaiseksi vuonna 2025. Kuorma-autoja koskevat vaatimukset koskevat vain maa-, kiviaines- ja materiaalikuljetuksia, eivätkä esimerkiksi työkoneiden tai työmaakonttien siirtoja.

Päästöluokat todennetaan kalustoluettelolla, joka käydään tilaajan edustajan kanssa läpi. Kalustoluettelo tulee pitää ajan tasalla.

 

Muita väylärakentamisen kaluston ympäristökriteereitä


Perustaso

2024-2025

  • Tilaaja edellyttää, että työkoneiden käyttäjät ovat suorittaneet koulutuksen työkoneiden käytön päästövähennyskeinoista ja että kuorma-autojen kuljettajat ovat viiden vuoden sisällä suorittaneet taloudellisen ajotavan koulutuksen. Esimerkiksi Motivan työkoneiden koulutus tai vastaava.
  • Ennen urakan aloittamista vaaditaan toiminta- ja laatusuunnitelman osana tai liitteenä urakkakohtainen energiansäästöön sekä päästöjen vähentämiseen tähtäävä ympäristösuunnitelma.
  • Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava fossiilivapaista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai kaukolämmöllä.

2027

  • Osa työmaista pyritään toteuttamaan fossiilivapaalla kalustolla.
  • Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava uusiutuvista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai uusiutuvista energialähteistä tuotetulla kaukolämmöllä. 

2030

  • Tavoitteena on toteuttaa kaikki uudet työmaat kaluston ja lämmityksen osalta fossiilivapaasti. Sallittuja työkoneiden ja kuljetuskaluston käyttövoimia ovat: sähkö, biokaasu, vety sekä nestemäiset biopolttoaineet kuten HVO-diesel ja etanolidiesel. 

 

Vaativa toimintaympäristö

2024

  • Tilaaja edellyttää, että työkoneiden käyttäjät ovat suorittaneet koulutuksen työkoneiden käytön päästövähennyskeinoista ja että kuorma-autojen kuljettajat ovat viiden vuoden sisällä suorittaneet taloudellisen ajotavan koulutuksen. Esimerkiksi Motivan työkoneiden koulutus tai vastaava.
  • Ennen urakan aloittamista vaaditaan toiminta- ja laatusuunnitelman osana tai liitteenä urakkakohtainen energiansäästöön sekä päästöjen vähentämiseen tähtäävä ympäristösuunnitelma.
  • Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava uusiutuvista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai uusiutuvista energialähteistä tuotetulla kaukolämmöllä. 
  • Pienkoneiden (teho ≤4 kW) tulee olla sähkökäyttöisiä.
  • Urakassa työmaan sisäisessä liikenteessä käytettävien henkilö- ja pakettiautojen (M1- ja N1-luokan ajoneuvot) on oltava sähkökäyttöisiä tai muulla vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivia.

Kaluston osalta voidaan sallia perusteltuja yksittäisiä poikkeuksia tilaajan kanssa erikseen sovittaessa.

2025-2027

  • Osa työmaista pyritään toteuttamaan kaluston osalta fossiilivapaasti. Sallittuja fossiilivapaita käyttövoimia ovat: sähkö, biokaasu, vety sekä nestemäiset biopolttoaineet kuten HVO-diesel ja etanolidiesel.
  • Tavoitteena on, että vaihtoehtoista käyttövoimaa (sähkö, biokaasu, vety) käyttävien työkoneiden ja muiden ajoneuvojen osuus vaativan toimintaympäristön työmailla on 5 % (v. 2025)

2030

  • Tavoitteena on, että vaihtoehtoista käyttövoimaa (sähkö, biokaasu, vety) käyttävien työkoneiden ja muiden ajoneuvojen osuus vaativan toimintaympäristön työmailla on 20 % (v. 2030)