Väyläviraston ja ELY-keskusten kunnossapitoa koskevat kaluston ympäristövaatimukset vuosille 2026-2030 on laadittu.
Seuraava viiden vuoden suunnitelma kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristövaatimuksista koskee seuraavia urakoita:
- maanteiden hoito
- päällysteet
- tiemerkinnät
- radan kunnossapito
- vesiväylien hoito (uusi)
Suunnitelma sisältää sekä vähimmäisvaatimuksia että kannusteita kunnossapidon urakoissa käytettävälle kuljetuskalustolle ja työkoneille. Vähimmäisvaatimusten osalta tavoitteena on pitää vaatimukset koko suunnitelman ajan esitetyn mukaisina, jotta keskeiset vaatimukset säilyvät ennustettavina. Urakoissa esitettävät kannustinmallit voivat tarkentua vuosien varrella, kun kokeilujen kautta saadaan lisätietoa.
Uutena vähimmäisvaatimuksena kyseisissä kunnossapidon urakoissa tulee käyttöön Euro 6 -vaatimus henkilöautoille ja kevyille hyötyajoneuvoille vuonna 2028. Kaikissa urakoissa sallitaan jatkossakin päästöluokkavaatimusten täyttäminen jälkiasenteisilla niin sanotuilla retrofit-laitteistoilla. Lisäksi vaatimukset ovat jatkossakin voimassa koko sopimuskauden ja eri kunnossapidon urakat kilpailutetaan oman kilpailutussyklin mukaisesti.
Väyläviraston julkaisuja 64/2025: Kunnossapidon kuljetuskaluston ja työkoneiden ympäristövaatimukset 2026-2030
Kunnossapitokaluston Euro- ja Stage-päästöluokkavaatimukset urakan aloitusvuoden mukaan
|
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2030 |
Maanteiden hoito |
Euro V1 Stage IV8 |
Euro V5 Stage IV8 |
Euro V Stage IV8 |
Euro VI5 Stage IV8 Euro 6 |
Euro VI Stage IV8 Euro 6 |
Päällystysurakat |
Euro IV2 Stage IIIB2 |
Euro IV2 Stage IIIB2 |
Euro IV2 Stage IIIB2 |
Euro V2 Stage IV2 Euro 6 |
Euro VI7 Stage IV7 Euro 6 |
Tiemerkinnät |
Euro V6 Stage IIIB4 |
Euro V6 Stage IIIB |
Euro V6 Stage IIIB |
Euro VI6 Stage IV Euro 6 |
Euro VI6 Stage IV Euro 6 |
Radan kunnossapito |
Euro V3 Stage IIIB3 |
Euro V3 Stage IIIB3 |
Euro V3 Stage IIIB3 |
Euro VI3 Stage IV3 Euro 6 |
Euro VI3 Stage IV3 Euro 6 |
Vesiväylien hoito |
|
|
|
Euro 6 |
Euro 6 |
1Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon ELY-keskusten alueilla sallitaan yhtä Euro-luokkaa alemman luokan kalusto.
2Massan ja kiviaineksen kuljetukseen käytettävistä kuorma-autoissa 90 % kalustosta tulee täyttää päästöluokkavaatimus. Päällystyksessä 50 % urakan jyristä ja levittimistä on täytettävä Stage-vaatimus. Vaatimus ei koske Remixer-levittimiä, MPKJ-laitteita, Uraremixer- ja Uraremo-koneita tai SJYR-laitteistoja.
3Euro-vaatimus koskee murskeen kuljetuksiin käytettäviä kuorma-autoja. Euro-vaatimus ei koske ei-liikennöitävää ratakalustoa. Vuosina 2025-2026 ja 2028-2029 sallitaan Pohjois-Suomen isännöintialueella yhtä Euro-luokkaa matalampi taso. Stage-vaatimus ei koske liikennöivää ratakalustoa.
4Vaatimus ei koske jyrsintäkalustoa tai kuorma-autoalustalle asennettuja koneita.
5Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon ELY-keskusten alueilla sallitaan yhtä luokkaa alemman luokan kalusto.
680 % kalustosta on täytettävä vaatimus.
7Massan ja kiviaineksen kuljetukseen käytettävistä kuorma-autoissa 90 % kalustosta tulee täyttää päästöluokkavaatimus. Vuodesta 2029 alkaen vaatimus mahdollisesti laajennetaan myös muihin päällystyskohteelle kuljetettaviin materiaaleihin. Päällystyksessä 50 % urakan jyristä ja levittimistä on täytettävä Stage-vaatimus. Vaatimus ei koske Remixer-levittimiä, MPKJ-laitteita, Uraremixer- ja Uraremo-koneita tai SJYR-laitteistoja.
8Vaatimus ei koske tiehöyliä.
Muut vähimmäisvaatimukset:
Maanteiden hoidon urakoissa taloudellisen ajotavan koulutus sisältäen ajoharjoittelua (henkilöautojen, pakettiautojen, liikennetraktoreiden ja kuorma-autojen kuljettajat):
- Vuosina 2025-2026: 80 % operatiivisesta henkilöstöstä
- Vuodesta 2027 alkaen: 100 % operatiivisesta henkilöstöstä
Suunnitteilla olevat kannustimet ja bonukset
Maanteiden hoito
2027-2030:
- Kokeillaan valikoiduissa (1-5) urakoissa: urakan aikana urakan toteutukseen osallistuu vähintään yksi kaasu-, vety tai sähkökäyttöinen kuorma-auto tai yli 5 tonnin painoinen työkone. Riittävä osallistuminen määritellään tarkemmin urakka-asiakirjoissa.
Laatulupaukset:
- Työkoneissa ja kuorma-autoissa on ajoneuvo- tai kuljettajakohtainen ajotavanseurantajärjestelmä (2026-2030)
- Urakoitsijan työnjohdon käyttämät M1 tai N1 luokan ajoneuvot käyttävät ainoana käyttövoimanaan sähköä, kaasua tai vetyä. (2027-2030)
- Käytettävistä kuorma-autoista ja työkoneista osa on vähimmäisvaatimusta korkeampaa päästöluokkaa. (2027-2030)
Päällystysurakat
2027-2030:
- Urakoitsijan paikkausurakoissa käyttämistä täyssähköisistä kevyistä hyötyajoneuvoista (luokka N1) maksetaan bonusta. Tarkempi bonusmalli määritellään urakka-asiakirjoissa.
Tiemerkintäurakat
2028:
- Tarkastellaan fossiilivapaan polttoaineen käytöstä palkitsemista bonuksella osassa kilpailutettavista urakoissa.
Radan kunnossapito
2026:
- Kokeillaan urakassa 3: Työnjohdon ja huoltotöiden käytössä olevat täyssähköiset henkilö- ja pakettiautot huomioidaan kannustinjärjestelmässä.
- Kokeillaan urakassa 3: Laiturialueiden kunnossapidossa toimivat täyssähköiset ajettavat työkoneet huomioidaan kannustinjärjestelmässä.
- Kokeillaan valituissa urakoissa: Bonus fossiilivapaasta polttoaineesta urakkasopimukseen.
2027-2030:
- Työnjohdon ja huoltotöiden käytössä olevista täyssähköisistä henkilö- ja pakettiautoista annetaan laatupisteitä kilpailutuksessa TAI maksetaan bonusta urakan aikana.
- Laiturialueiden kunnossapidossa toimivista täyssähköisistä ajettavista työkoneista annetaan laatupisteitä kilpailutuksessa TAI maksetaan bonusta urakan aikana.
Vesiväylien hoito
2026:
- Mikäli urakoitsijan käyttämässä nostokalustossa käytetään biohajoavaa hydrauliöljyä, maksaa tilaaja aluskohtaisen bonuksen sopimusvuosittain. Urakoitsija tulee ilmoittaa bonuksen maksamista varten aluksensa ja niissä käytettävä nostokaluston öljyn osana ympäristösuunnitelmaa.
Rakentamishankkeiden kaluston Euro- ja Stage-päästöluokkavaatimukset urakan aloitusvuoden mukaan
Rakentamishankkeiden kalustoa koskevia vaatimusluokkia on kaksi. Perustaso, joka on lähtökohtainen minimivaatimus sekä vaativa toimintaympäristö, joka vastaa green deal päästöttömät työmaat -vaatimustasoa. Vaativan toimintaympäristön vaatimuksia käytetään pääsääntöisesti kaupunkien taajama-alueilla sekä kaupunkimaisilla taajama-alueilla.
|
2024 |
2025 |
2027 |
2030 |
Perustaso |
Euro IV Stage IIIA |
Euro V Stage IIIB |
Euro VI Stage IV |
Ei päätetty |
Vaativa toimintaympäristö |
Euro VI Stage IV |
Euro VI Stage IV |
Euro VI Stage V |
Ei päätetty |
Perustaso: Vaatimukset koskevat vain seuraavia työkoneita: pyörä- ja tela-alustaiset kaivinkoneet, kuormaajat, kiskopyöräkaivinkoneet, jyrät. Hankkeisiin sisältyvissä päällystystöissä käytetään päällystys- ja paikkausurakoiden vaatimuksia. Kuorma-autoja koskevat vaatimukset koskevat vain maa-, kiviaines- ja materiaalikuljetuksia, eivätkä esimerkiksi työkoneiden tai työmaakonttien siirtoja.
Vaativa toimintaympäristö: Vaatimukset koskevat vain seuraavia työkoneita: pyörä- ja tela-alustaiset kaivinkoneet, kuormaajat, kiskopyöräkaivinkoneet, jyrät. Kiskopyöräkaivinkoneilta hyväksytään yhtä päästöluokkaa alempi päästöluokka kuin muilta. Työkoneluettelon päivitykset ovat mahdollisia. Luettelon laajentaminen koskemaan mm. traktoreita tulee ajankohtaiseksi vuonna 2025. Kuorma-autoja koskevat vaatimukset koskevat vain maa-, kiviaines- ja materiaalikuljetuksia, eivätkä esimerkiksi työkoneiden tai työmaakonttien siirtoja.
Päästöluokat todennetaan kalustoluettelolla, joka käydään tilaajan edustajan kanssa läpi. Kalustoluettelo tulee pitää ajan tasalla.
Muita väylärakentamisen kaluston ympäristökriteereitä
Perustaso
2024-2025
- Tilaaja edellyttää, että työkoneiden käyttäjät ovat suorittaneet koulutuksen työkoneiden käytön päästövähennyskeinoista ja että kuorma-autojen kuljettajat ovat viiden vuoden sisällä suorittaneet taloudellisen ajotavan koulutuksen. Esimerkiksi Motivan työkoneiden koulutus tai vastaava.
- Ennen urakan aloittamista vaaditaan toiminta- ja laatusuunnitelman osana tai liitteenä urakkakohtainen energiansäästöön sekä päästöjen vähentämiseen tähtäävä ympäristösuunnitelma.
- Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava fossiilivapaista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai kaukolämmöllä.
2027
- Osa työmaista pyritään toteuttamaan fossiilivapaalla kalustolla.
- Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava uusiutuvista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai uusiutuvista energialähteistä tuotetulla kaukolämmöllä.
2030
- Tavoitteena on toteuttaa kaikki uudet työmaat kaluston ja lämmityksen osalta fossiilivapaasti. Sallittuja työkoneiden ja kuljetuskaluston käyttövoimia ovat: sähkö, biokaasu, vety sekä nestemäiset biopolttoaineet kuten HVO-diesel ja etanolidiesel.
Vaativa toimintaympäristö
2024
- Tilaaja edellyttää, että työkoneiden käyttäjät ovat suorittaneet koulutuksen työkoneiden käytön päästövähennyskeinoista ja että kuorma-autojen kuljettajat ovat viiden vuoden sisällä suorittaneet taloudellisen ajotavan koulutuksen. Esimerkiksi Motivan työkoneiden koulutus tai vastaava.
- Ennen urakan aloittamista vaaditaan toiminta- ja laatusuunnitelman osana tai liitteenä urakkakohtainen energiansäästöön sekä päästöjen vähentämiseen tähtäävä ympäristösuunnitelma.
- Työmaalla käytettävä sähkö ja työmaatilojen lämmitys on toteutettava uusiutuvista energialähteistä peräisin olevalla sähköllä, kaasulla, nestemäisellä polttoaineella tai uusiutuvista energialähteistä tuotetulla kaukolämmöllä.
- Pienkoneiden (teho ≤4 kW) tulee olla sähkökäyttöisiä.
- Urakassa työmaan sisäisessä liikenteessä käytettävien henkilö- ja pakettiautojen (M1- ja N1-luokan ajoneuvot) on oltava sähkökäyttöisiä tai muulla vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivia.
Kaluston osalta voidaan sallia perusteltuja yksittäisiä poikkeuksia tilaajan kanssa erikseen sovittaessa.
2025-2027
- Osa työmaista pyritään toteuttamaan kaluston osalta fossiilivapaasti. Sallittuja fossiilivapaita käyttövoimia ovat: sähkö, biokaasu, vety sekä nestemäiset biopolttoaineet kuten HVO-diesel ja etanolidiesel.
- Tavoitteena on, että vaihtoehtoista käyttövoimaa (sähkö, biokaasu, vety) käyttävien työkoneiden ja muiden ajoneuvojen osuus vaativan toimintaympäristön työmailla on 5 % (v. 2025)
2030
- Tavoitteena on, että vaihtoehtoista käyttövoimaa (sähkö, biokaasu, vety) käyttävien työkoneiden ja muiden ajoneuvojen osuus vaativan toimintaympäristön työmailla on 20 % (v. 2030)