Lähtötilanne
Valtatien 5 tiegeometria Huruksen ja Hietasen välillä oli jo hankkeen käynnistyessä vuonna 2021 hyvä. Liittymiä oli vähän ja pääliittymät olivat eritasoliittymiä tai kanavoituja liittymiä. Tien leveys oli ohituskaistojen kohdalla 14 metriä.
Tieosuuden liikennemäärä oli noin 8 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus oli noin 10 prosenttia. Yli puolet liikenteestä oli pitkämatkaista. Kesäviikonloppuisin liikennemäärä oli yli kaksinkertainen keskimääräiseen verrattuna, ja ruuhkia syntyi helposti. Tieosuudella tapahtui verrattain paljon onnettomuuksia. Henkilövahinkojen osuus oli suurempi kuin pääteillä keskimäärin.
Hankkeen sisältö
Toimenpiteet hankkeessa
• Tietä levennettiin hieman keskikaiteen kohdalta.
• Joitakin ohituskaistoja pidennettiin.
• Uusia yksityisteitä rakennettiin poistettavien liittymien tilalle.
• Rakennettiin uusi eritasoliittymä ja sen yhteyteen uusi silta.
• Kolme siltaa peruskorjattiin, joista yhtä myös levennettiin.
• Tien varteen rakennettiin jonkin verran uusia meluvalleja ja -kaiteita.
Hanke parantaa etenkin liikenteen turvallisuutta. Jatkuva keskikaide estää tehokkaasti vastakkaisiin suuntiin kulkevien ajoneuvojen törmäämisen toisiinsa, joten sen ansiosta ajonopeus voidaan pitää talvellakin turvallisesti 100 kilometrissä tunnissa.
Hankkeen valmistumisen myötä valtatie palvelee paremmin erilaisia tiellä liikkujien ryhmiä: työmatkalaisia, mökkiläisiä ja raskaiden ajoneuvojen kuljettajia. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille on rakennettu turvallisempia reittejä valtatien rinnakkaisille väylille.
Rakentaminen eteni kahdessa vaiheessa vuosina 2021–2025. Ensimmäisen vaiheen urakoitsijana toimi Skanska Infra Oy ja toisen Oteran Oy. Hankkeen kokonaisbudjetti oli 17 miljoonaa euroa. Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin Monikkalan ja Lahnaniemen välinen osuus. Työt sisälsivät muun muassa Kalkkivuoren risteyssillan rakentamisen, Niemistönojan putkisillan uusimisen ja Niemistönjoen sillan korjauksen. Toisen vaiheen työt keskittyivät Lahnaniemen ja Hietasen väliselle osuudelle. Urakassa muun muassa levennettiin Lahnaniemen risteyssilta. Hanke valmistui kokonaisuudessaan marraskuussa 2025.