Lähtötilanne
Valtatien 5 tiegeometria Huruksen ja Hietasen välillä on hyvä. Liittymiä on vähän ja pääliittymät ovat eritasoliittymiä tai kanavoituja liittymiä. Nykyisen tien leveys on ohituskaistojen kohdalla 14 metriä.
Tieosuuden liikennemäärä on noin 8 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin 10 prosenttia. Yli puolet liikenteestä on pitkämatkaista. Kesäviikonloppuisin liikennemäärä on yli kaksinkertainen keskimääräiseen verrattuna, ja ruuhkia syntyy helposti. Nykytilanteessa tieosuudella tapahtuu verrattain paljon onnettomuuksia. Henkilövahinkojen osuus on suurempi kuin pääteillä keskimäärin.
Hankkeen sisältö
Suunnitellut toimenpiteet hankkeessa
• Keskikaide rakennetaan valtatielle 5, Huruksen ja Hietasen välille. Hankealue ulottuu Monikkalan risteyssillalta maantien 4201:n risteykseen.
• Tietä levennetään hieman keskikaiteen kohdalta.
• Joitakin ohituskaistoja pidennetään.
• Uusia yksityisteitä rakennetaan poistettavien liittymien tilalle.
• Rakennetaan uusi eritasoliittymä ja sen yhteyteen uusi silta.
• Yksi nykyinen silta korvataan uudella.
• Kaksi nykyistä siltaa saavat keskikaiteen. Toista silloista myös levennetään.
• Tien varteen rakennetaan jonkin verran uusia meluvalleja ja -kaiteita.
Hanke parantaa etenkin liikenteen turvallisuutta. Jatkuva keskikaide estää tehokkaasti vastakkaisiin suuntiin kulkevien ajoneuvojen törmäämisen toisiinsa, joten sen ansiosta ajonopeus voidaan pitää talvellakin turvallisesti 100 kilometrissä tunnissa.
Lisäksi entistä paremmat risteyssillat ja pidennetyt ohituskaistat sujuvoittavat jossain määrin liikennettä. Jatkossa jalankulkijoille ja pyöräilijöillä on käytössään turvallisempia reittejä valtatien rinnakkaisilla väylillä.
Hankkeen tiesuunnitelma on lainvoimainen. Hankkeen kustannusarvio on 17 miljoonaa euroa. Monikkalan ja Lahnaniemen välinen urakka valmistui kesällä 2024.