Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuus on merkittävä TEN-T-verkon, Kouvolan sekä satamien (Kotka ja Hamina) välinen tavaraliikenteen väylä. Kouvolan ja Juurikorven väli on Suomen vilkkain tavaraliikenteen rataosuus. Kouvola–Kotka-välillä on myös henkilöliikennettä. Hankekokonaisuus kattaa Kouvola–Kotka/Hamina-välin peruskorjauksen, akselipainon noston 25 tonniin, turvalaitteiden uusimisen, Kotkan Kotolahden ratapihan raiteiston laajentamisen ja Hovinsaaren ratapihan muutostarpeet sekä Kouvola–Kotka-välin linjaosuuden välityskykyä parantavat toimenpiteet.
Lähtötilanne
Rataosien kapasiteetin käyttöaste on korkea, eikä infra mahdollistanut merkittävää junamäärän kasvua. Kouvolasta Juurikorpeen rataosa on kaksiraiteista, mutta Juurikorvesta Kotkaan ja Haminaan haarautuvat osat olivat yksiraiteisia. Rataosuus on sähköistetty.
Rataosien suurin sallittu akselipaino oli 22,5 tonnia. Itäisen yhdysliikenteen vaunukalustolle sallittiin vuoden 2020 loppuun asti 23,5 tonnin akselipaino rataosuudella Kouvola–Kotka Mussalo. Rataosilla liikkuu paljon muun muassa raskaita paperi- ja kartonkikuljetuksia. Satamien ja Venäjän transitoliikenteen tarpeissa on 25 tonnin kuljetusreitti sekä välityskyvyn parantaminen.
Radan turvalaitejärjestelmät oli rakennettu 1970-luvulla eivätkä ne tekniseltä toteutukseltaan täyttäneet nykyvaatimuksia, vaan olivat siksi osin puutteellisia.
Hankkeen sisältö
Hankekokonaisuus koostui useista rinnakkaisista osista:
- Peruskorjaushanke (päällysrakenne, sillat)
- Akselipainon nosto 25 tonniin (pehmeikkö-, silta ja rumpukorjauksia)
- Turvalaitteiden uusiminen
- Kehittämistoimenpiteet (Kotolahden ratapihan laajentaminen, välityskyvyn parantaminen mm. 1100 m kohtausraiteilla Juurikorven ja Kotkan välillä)
Peruskorjaus säilytti liikennöintiolosuhteita ja omalta osaltaan varmisti liikenteen toimivuuden. Akselipainon nosto 25 tonniin mahdollistaa raskaammat kuljetukset ja parantaa välityskykyä. Nykyaikainen kauko-ohjaukseen liitettävä turvalaitejärjestelmä mahdollistaa turvallisen ja luotettavan liikennöinnin ja tehokkaamman liikenteenohjauksen ja parantaa osaltaan välityskykyä. Kehittämistoimenpiteillä mahdollistetaan juna- ja kuljetusmäärien kasvua.
Hankkeen aikataulu
Eduskunta myönsi vuonna 2019 II lisätalousarviossa Kouvola–Kotka/Hamina-radan parantamiseen 98 miljoonan euron sopimusvaltuuden.
Hankkeelle myönnettiin lisärahoitusta 35,5 miljoonaa euroa kolmannessa lisätalousarvioesityksessä 2021, mikä nostaa hankkeen kustannusarvion 133,5 miljoonaan euroon.
Rakentaminen ajoittuu vuosille 2020-2024. Hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kustannusarvio oli 133,5 miljoonaa euroa. Kokonaisuutta toteutettiin vaiheittain eri osia yhteen sovittaen. Hankkeen eri osien kustannusarviot olivat:
- Peruskorjaus, 26,5 miljoonaa euroa
- Akselipainon nosto 25 tn, 46 miljoonaa euroa
- Turvalaitteiden uusiminen, 38 miljoonaa euroa
- Kehittämistoimenpiteet, 23 miljoonaa euroa
Hanke valmistui aikataulussa ja kustannusarvion hieman alittaen. Hankkeesta vastasi Väylävirasto.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.