Yhteystiedot
Valtatie 3 parantaminen välillä Lempäälä–Pirkkala: Ympäristövaikutusten arviointi ja yleissuunnitelma
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus laatii suunnitelmaa valtatien 3 ja Tampereen kaupunkiseudun 2-kehän parantamisesta. Tarkoituksena on kehittää Tampereen kaupunkiseudun liikenneyhteyksiä ja parantaa liikkumisen turvallisuutta ja sujuvuutta.
Suunnittelu sisältää ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) sekä liikennejärjestelmää ja maanteitä koskevan yleissuunnitelman laatimisen. Yleissuunnitelman ratkaisuihin kuuluvat uusina tielinjauksina valtatie 3 välillä Puskiainen–Linnakallio sekä 2-kehä välillä Sääksjärvi-Pirkkalan lentoasema. Lisäksi nykyisen valtatien parantamisosuuksia suunnitellaan Lempäälässä ja Pirkkalassa.
Miksi suunnitelmaa tarvitaan?
Valtatie 3 kuuluu Suomen päätieverkkoon ja on osa Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T). Tällä hetkellä valtatien 3 ongelmana Tampereen kaupunkiseudulla on liikenteen välityskyvyn riittämättömyys. Liikenteessä on sujuvuusongelmia aamu- ja iltaruuhkan aikaan sekä viikonloppuisin. Sääksjärven ja Tampereen eritasoliittymien kohdilla on myös puutteita liikenneturvallisuudessa. Liikenne lisääntyy tulevaisuudessa lähialueen muuta liikenneverkkoa nopeammin, sillä maankäyttö Tampereen seudulla kasvaa hyvin vahvasti. Yhteyden parantaminen sisältyy maakunnan ja kaupunkiseudun tavoitteisiin.
YVA-menettelystä yleissuunnitelmaan
Hankkeen toteutuksen vaihtoehtoja arvioitiin ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA) vuosina 2019–2022. Tulokset on koottu arviointiselostukseen (YVA-selostus), joka oli nähtävillä alkuvuodesta 2022. Selostuksessa käsitellään moniulotteisia vaikutuksia teemoittain sekä esitetään vaihtoehtojen vertailu johtopäätöksineen.
Lue selostus YVA-hankesivulta >
Yleissuunnitelman laatiminen käynnistyi YVA-vaihtoehdon VE 1 pohjalta loppuvuodesta 2022. Yleissuunnitelmassa määritellään teiden sijoittuminen, tilantarve sekä tekniset ja liikenteelliset perusratkaisut yleispiirteisellä tarkkuudella, kuitenkin YVA-vaihetta tarkemmin. Erityisesti haitallisten vaikutusten lieventämiseen panostetaan. Keskeistä on viheryhteyksien jatkuvuuden varmistaminen uusien tielinjausten kohdalla sekä meluntorjunta. Tämä vaatii yhteensovittamista maankäytön suunnittelun kanssa.
Yleissuunnitelma valmistui kesällä 2024, minkä jälkeen se lähettiin liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (23.6.2005/503) mukaiseen hyväksymiskäsittelyyn. Maanteiden suunnitteluprosessiin kuuluu yleissuunnitelman jälkeen vielä tiesuunnitelma, jossa määritetään tien tarkka sijainti, liittymät, kulkuyhteydet ja muut yksityiskohdat sitovasti. Rakentamisaikataulu ei ole tiedossa.
Suunnittelukohde ja arvioidut vaihtoehdot
Valtatien 3 ja 2-kehän uudet suunniteltavat osuudet sijoittuvat Lempäälän ja Pirkkalan alueille. Suunnitteluun kuuluu Tampereen kaupunkiseudun 2-kehän (mt 309) toteuttaminen Pirkkalan lentoaseman ja Sääksjärven välille. Suunnittelun nykyisenä lähtökohtana on Pirkanmaan maakuntakaava 2040, jossa on esitetty varaukset valtatien 3 ja 2-kehän uusille linjauksille.
Vuosina 2019–2022 toteutetussa YVA-menettelyssä arvioitiin kolmea erilaista liikenneratkaisua:
• Vaihtoehto 0+ sisälsi pieniä liikenteen sujuvuuteen ja meluntorjuntaan liittyviä toimia.
• Vaihtoehto 1 sisälsi nykyisen valtatien parantamisen välillä Marjamäki–Puskiainen, valtatien uuden linjauksen välillä Puskiainen–Linnakallio sekä 2-kehän.
• Vaihtoehto 2 sisälsi valtatien parantamisen nykyisellä paikallaan Marjamäen ja Pirkkalan välillä sekä 2-kehän.
Perusteltu päätelmä YVA-selostuksesta
Yhteysviranomainen antoi YVA-selostuksesta perustellun päätelmän huhtikuussa 2022. Siinä todettiin YVA-arvioinnin riittävyys ja yhteysviranomaisen kanta hankkeen todennäköisesti merkittäviin vaikutuksiin. Katso https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/valtatie-3-parantaminen-valilla-lempaala-pirkkala
Lisätietoja ja materiaaleja
Voit tutustua YVA-selostuksen sisältöön myös ”digiyvan” kautta https://arcg.is/0OHbKT0 . Selaimessa toimiva digiyva sisältää lukuisia skaalautuvia karttoja ja linkkejä lisätiedon lähteille. Digiyva toimii kätevästi myös eri päätelaitteilta ja mobiilina. Virallinen pdf-muotoinen YVA-selostus löytyy yhteysviranomaisen hankesivuilta.
YVA-menettelyn asiakirjat löytyvät
yhteysviranomaisen YVA-hankesivulla
Tutustu lakiin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170252
Ajankohtaista
Hankkeen yleissuunnitelma on valmis.
Yleissuunnitelma oli nähtävillä 30 vuorokauden ajan välillä 17.6-17.7.2024. Tänä aikana siitä oli mahdollista jättää virallisia
muistutuksia. Yleissuunnitelma on tavoitteena lähettää hyväksyttäväksi Liikenne- ja viestintävirastoon vuoden 2025 loppuun mennessä.
Neljä havainnevideota suunnittelualueelta
Kesäkuussa 2024 valmistunut yleissuunnitelma käsittelee valtatien 3 osuutta, joka alkaa Lempäälän Ideapark-kauppakeskuksen kohdalta, Kuljun eritasoliittymän eteläpuolelta, ja päättyy Pirkkalaan Rajaniemen eritasoliittymän luoteispuolelle. Lisäksi suunnittelualueeseen sisältyy 2-kehätie Tampere-Pirkkala lentoaseman ja Sääksjärven välillä.
Suunnittelumallivideot havainnollistavat, miten uudet tai parannetut väylät asettuvat suhteessa ympäristöönsä. Videot esittävät suunnittelunalueen sekä lentokorkeudelta että tien käyttäjän näkökulmasta.
- Yleissuunnitelmavaiheen havainnevideo: 2-kehätie Pirkkala–Sääksjärvi lentokorkeudelta
- Yleissuunnitelmavaiheen havainnevideo: 2-kehätie Pirkkala–Sääksjärvi tien käyttäjän perspektiivistä
- Yleissuunnitelmavaiheen havainnevideo: valtatie 3 Lempäälästä Pirkkalaan lentokorkeudelta
- Yleissuunnitelmavaiheen havainnevideo: valtatie 3 Lempäälästä Pirkkalaan tien käyttäjän perspektiivistä
Jatkosuunnitteluun vaihtoehto 1 ja 2-kehän eteläinen tielinjaus
Pirkanmaan ELY-keskuksen linjauksen mukaisesti jatkosuunnitteluun edettiin syksyllä 2022 vaihtoehdon 1 pohjalta. Ratkaisuun kuuluu valtatien 3 uusi tielinjaus sekä 2-kehän toteuttaminen Pulkajärven eteläpuolelta. Ratkaisuun päädyttiin YVA-menettelyn ja lausunnosta käydyn keskustelun pohjalta.
Lue lisää mediatiedotteesta >
Keskeisiä perusteita vaihtoehdon 1 valinnalle ovat, että se tukee valtakunnallisen päätieverkon kehittämistä ja Pirkanmaan maakuntakaavan toteuttamista. Myös Tampereen kaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen hyväksyt tavoitteet puoltavat selkeästi vaihtoehtoa 1. Liikenteellisiltä vaikutuksiltaan vaihtoehto 1 osoittautui hankearvioinnissa selvästi parhaaksi etenkin liikenteen sujuvuuden ja kokonaistaloudellisuuden osalta. Ratkaisu on paras vaihtoehto myös elinkeinoelämän kuljetusten näkökulmasta sekä seudullisesti että valtakunnallisesti.
Yhteysviranomainen (Pirkanmaan ELY-keskuksen Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue) asetti YVA-selostuksen nähtäville. Selostusta esiteltiin verkkotilaisuudessa. Esittelytilaisuuden muistiossa vastataan osallistujien kysymyksiin.
Esittelydiat muistion liitteenä (pdf) >
Kartat
- Suunnitelmakartta_V3_plv_2000-4800
- Suunnitelmakartta_V3_plv_4800-7600
- Suunnitelmakartta_V3_plv_7600-10400
- Suunnitelmakartta_V3_plv_10400-13200
- Suunnitelmakartta_V3_plv_13200-16000
- Suunnitelmakartta_V3_plv_16000-18800
- Suunnitelmakartta_V3_plv_18800-22000
- Suunnitelmakartta_M1_plv_0-2800
- Suunnitelmakartta_M1_plv_2800-5600
- Suunnitelmakartta_M1_plv_5600-8632
- Yleiskartta