Vt 23 Karvion kohta

Tiehanke Käynnissä Pohjois-Savo

Valtatie 23 kuuluu tärkeisiin itä-länsi-suuntaisiin poikittaisyhteyksiin ja elinkeinoelämän keskeisiin kuljetusreitteihin. Heinävedellä tie ylittää Karvion kanavan ja Karvionkosken 160 metrin pituisella sillalla, jonka kantavuus ei vastaa tällä hetkellä erikoiskuljetusten tarpeisiin. Hankkeessa parannetaan elinkeinoelämän kuljetusten toimintavarmuutta rakentamalla uusi Karvion silta.

Kuvassa näkyy siltaa ja Karvion kanava syksyisessä maisemassa.
  • Tiesuunnitelma hyväksytty 06/2024
  • Urakan kilpailutus 2025
  • Rakentaminen 2026-2027

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2025-2027 (2028)
Urakoitsija
Urakan kilpailutus 2025
Kustannukset
14 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Elinkeinoelämän logististen yhteyksien parantaminen edistäen toimintavarmuutta ja kustannustehokkuutta 
  • Liikenteen sujuvuuden ja matka-aikojen ennustettavuuden parantaminen 
  • Parantaa kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä sekä liikenneturvallisuutta 
     

Hankkeen tausta 

Valtatie 23 toimii poikittaisena yhteytenä länsirannikolta Keski-Suomen kautta Joensuuhun.  Varkauden ja Viinijärven välisellä osuudella tie toimii keskeisenä väylänä Pohjois-Karjalan alueen ja Varkauden seudun elinkeinoelämän raaka-aine- ja tavarakuljetuksille.

Valtatie 23 kuuluu Karvion kohdalla suurten erikoiskuljetusten tavoitetieverkkoon (SEKV). Nykyinen Karvion silta on kuitenkin hyvin kapea, eikä se sovellu suurimmille ja painavimmille erikoiskuljetuksille. Lisäksi jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat tällä hetkellä kulkemaan kapealla sillalla ajoneuvoliikenteen seassa, mikä aiheuttaa vaaratilanteita.

Parannettava osuus sijaitsee Heinäveden kunnassa Karvion kanavan molemmin puolin. Tieosuuden pituus on noin 2 kilometriä ja liikennemäärä Karvion kanavan kohdalla on noin 2500 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskasta liikennettä on noin 14 prosenttia. 

Hankkeen tavoitteet

Hankkeessa valtatielle 23 rakennetaan uusi silta Karvion kanavan yli. Uusi silta toteutetaan nykyisen sillan pohjoispuolelle. Nykyinen silta jätetään jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön. 

Uuden sillan myötä valtatien linjausta muutetaan Takunlahdentien ja Luostarintien välisellä osuudella ja valtatien poikkileikkausta levennetään. Lepikkomäentien liittymän viereen rakennetaan myös raskaan liikenteen levähdyspaikka.

Valtatielle rakennetaan jalankulku- ja pyöräilyväylä sekä kaksi alikulkukäytävää. Lisäksi toteutetaan meluntorjuntatoimia sekä tarvittavat katu- ja yksityistieyhteydet ja joukkoliikenteen järjestelyt. Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä elinkeinoelämän logistisia yhteyksiä.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen kustannusarvio on 14 miljoonaa euroa. 

Ajankohtaista hankkeessa

Hankkeen tiesuunnitelma hyväksyttiin kesäkuussa 2024 ja eduskunta on myöntänyt hankkeelle 14 miljoonan euron rahoituksen. Hankkeella on aloitettu valmistelutyöt ja urakan kilpailutus aloitetaan vuoden 2025 loppuun mennessä. 

Tiesuunnitelmassa esitettyjen alueiden haltuunotto tavoitellaan tehtäväksi kesällä 2025 pidettävässä tietoimituksessa, josta vastaavat Maanmittauslaitos ja Pohjois-Savon ELY-keskus. Haltuunoton jälkeen Väylävirasto on oikeutettu toimimaan kyseisillä alueilla ja aloittaa tekemään hankkeen valmistelevina töinä maanperätutkimusta ja puunpoistoa.