Liminka-Oulu-rataosuus sijaitsee Seinäjoki-Oulu-rataosalla. Suunnittelualue alkaa Limingan liikennepaikan eteläpäästä ja päättyy Oulun ratapihan eteläpäähän. Rataosuus on n. 19 km pitkä yksiraiteinen sähköistetty sekaliikenteen rata, jolla kulkee henkilö- ja tavaraliikennettä. Rataosan liikenne on vilkasta ja sen henkilöjunien määrän sekä tavaraliikenteen kuljetusmäärien odotetaan kasvavan. Yksiraiteinen Liminka-Oulu-väli rajoittaa nykyisellään Ylivieska-Oulu -välin kapasiteettia merkittävästi. Lisäksi välillä on tärinäongelmista johtuvia nopeusrajoituksia.
- Ratasuunnittelu Tampere-Oulu
- Lielahti-Lakiala kaksoisraide yleissuunnitelma
- Vahojärven liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Parkano
- Kankaan liikennepaikan parantaminen ratasuunnittelu, Ylivieska
- Hirvinevan liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Liminka
- Ruukin liikennepaikka, esisuunnittelu
- Liminka-Oulu kaksoisraide ratasuunnitelma
- Kysymyksiä ja vastauksia
- Palaute
Nykytila
Sisältö ja tavoitteet
Liminka-Oulu välille suunnitellaan kaksoisraide sekä tarvittavat taitorakenteet ja tieyhteydet.
Tavoitteena on mahdollistaa akselipainon nosto 250 kN:iin sekä nopeudennosto 200 km/h. Ratasuunnittelun yhteydessä suunnitellaan toimenpiteet tiedossa oleville tärinäkohteille uudella kaksoisraiteella. Muutokset parantavat rataosan välityskykyä ja henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista sekä mahdollistavat juna- ja liikennemäärien lisäämisen ja matka-aikojen lyhenemisen.
Aikataulu ja kustannukset
Suunnitteluhanke toteutetaan vuosien 2022-2024 aikana.
Liminka-Oulu kaksoisraiteen alustavat rakentamiskustannukset ovat 125 M€ (maanrakennuskustannusindeksi MAKU 130, 2010=10). Rakentamisesta ei ole päätöstä.
Ajankohtaista
Suunnittelu on käynnistynyt.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.