Nykytila
Kehä I (maantie 101) on pääkaupunkiseudun tärkeä kehämäinen poikittaisväylä. Sen liikennemäärä on noin 68 000 ajoneuvoa vuorokaudessa (2012).
Liikennevalot aiheuttavat pysähdyksiä ja viivytyksiä Kehä I:n liikennevirrassa. Vuosina 2008-2013 tiejaksolla on tapahtunut 68 liikenneonnettomuutta.
Kehä I:n itäreunassa kulkee pohjois-eteläsuuntainen jalankulku- ja pyöräilyväylä, joka kuuluu pyöräteiden baanaverkostoon. Myllypurontiellä ei ole jalankulun ja pyöräilyn yhteyttä Kehä I:n yli. Myllypurontien pohjoispuolella sijaitsee Myllyruuhenpolku, joka toimii jalankulun ja pyöräilyn yhteytenä Kehän itäpuolisilta asuinalueilta metroasemalle sekä Myllypuron keskuksessa oleviin palveluihin. Toinen itä-länsisuuntainen jalankulun ja pyöräilyn yhteys Mustapurontaival sijaitsee Myllypurontien eteläpuolella.
Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Hankkeessa toteutetaan Kehä I:lle Helsingin Myllypuron kohdalle eritasoliittymä nykyisen liikennevalo-ohjatun tasoliittymän tilalle. Kehä I:lle rakennetaan hankealueelle kolmannet kaistat sekä kiertoliittymät ramppien päihin liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi. Joukkoliikenteen pysäkkiparit siirtyvät rampeille. Myllypurontien molemmille puolille rakennetaan jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyöräkaistat.
Hankkeen tavoitteena on tukea alueen maankäyttöä ja mahdollistaa alueen kehitys helposti saavutettavaksi kaupunkikeskukseksi. Alueelle suunnitellut työ- ja opiskelupaikat edellyttävät hyviä yhteyksiä.
Toisena tavoitteena on liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen. Myllypuron nykyinen tasoliittymä on yksi Kehä I:n pullonkauloista. Eritasoliittymä sujuvoittaa Kehä I:n liikennettä ja liikennevalojen poisto vähentää pysähdyksien määrää. Eritasoratkaisu vähentää liittymäalueella tapahtuvia liikenneonnettomuuksia noin 5-7 kappaletta vuosittain.
Kolmantena tavoitteena on jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien parantaminen. Hankkeen myötä Kehä I voidaan ylittää myös Myllypurontien kohdalla. Samalla Kehä I:n suuntainen jalankulku- ja pyöräliikenne selkenee.
Aikataulu ja kustannukset
- Tiesuunnitelma on valmistunut vuonna 2014.
- Rakennussuunnitelman laatiminen aloitetaan alkuvuodesta 2021
- Maastotyöt (mittaukset, pohjatutkimukset) 4/2021
- Hankkeen toteuttamisesta ei ole päätöstä.
Hankkeen tiesuunnitelman mukainen kustannusennuste on 33,3 M€ (Maku 2010; 135).