Hyppää sisältöön

Hyvinkää–Hanko-ratasuunnitelma

Hyvinkää-Hanko sähköistyksen ja tasoristeysten turvallisuuden parantamisen ratasuunnitelma käynnistettiin vuonna 2018. Suunnitelmakokonaisuus sisältää aiemmin laaditun, mutta hyväksymättömän sähköistyksen suunnitelman sekä rataosan tasoristeykset.

Suunnittelun aikana järjestettiin useita kuntakohtaisia yleisötilaisuuksia. Valmis ratasuunnitelma oli yleisesti nähtävillä keväällä 2020, jolloin suunnitelmasta oli mahdollisuus jättää muistutus ja antaa lausunnot.

Hyväksyminen 

Osa 1. 

Ratasuunnitelma jaettiin hyväksyntää varten osiin. Traficom hyväksyi helmikuussa 2021 ratasuunnitelman ensimmäisen osan, joka sisältää Hyvinkää-Hanko -yhteysvälin sähköistyksen kokonaisuudessaan sekä seuraavat tasoristeyskohteet;

  • Hyvinkäällä: Hyvinkään asema, Backman, Nopontie;
  • Nurmijärvellä: Hyvämäentie, Malkamäki, Kallio, Peräkorventie, Korpi, Åby;
  • Vihdissä: Haimoo, Korkeakalliontie, Jättölä, Yli-Lankila, Laakus, Hemmilä, Toimila, Kuoppanummentie, Mäyrääntie;
  • Lohjalla: Nummenkylä, Lieviö, Kaivurinkatu, Braskintie, Tynninharjuntie, Peter Forsströmintie, Kivelä, Honkaniementie (Gustavsberg);
  • Raaseporissa: Bålaby, Bredvikintie, Linderintie, Trollböle, Rödgrundet, Leksvall, Helmström, Kisa seisake, Skogby, Skogbyn seisake ja Predium sekä
  • Hangossa: Santala seisake, Santala ja Kirkkotie.

Ensimmäisen osan hyväksymisen jälkeen hyväksymättä ovat vielä Hyvinkäällä Alanoppo; Nurmijärvellä Laakso, Aalto ja Nykop; Vihdissä Kurkela ja Katinhäntä sekä Raaseporissa Sannäs ja Näseudd. 

Väylävirasto asettaa verkkosivuilleen yleisesti nähtäville Traficomin tekemän hyväksymispäätöksen ratasuunnitelman ensimmäisestä osasta.

Osa 2.

Muistutusten ja lausuntojen perusteella tehdään vielä tarkasteluita ja suunnitelmamuutoksia ensimmäisessä osassa hyväksymättömiin tasoristeyksiin. Ratasuunnitelman toinen osa viedään hyväksymiskäsittelyyn 2021.