Lielahti–Lakiala-rataosuus sijaitsee Tampereen ja Seinäjoen välisen rataosan eteläpäässä Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan välillä. Lielahti–Lakiala väli on noin 15 km pitkä yksiraiteinen sähköistetty sekaliikenteen rataosuus, jolla kulkee henkilö- ja tavaraliikennettä. Rataosa on vilkas ja sen matkustajamäärien odotetaan kasvavan. Rataosa ei pysty nykyisellään vastaamaan kasvaviin liikennemääriin.
- Ratasuunnittelu Tampere–Oulu
- Lielahti–Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnitelma ja YVA; Tampere ja Ylöjärvi
- Vahojärven liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Parkano
- Kankaan liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Ylivieska
- Hirvinevan liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Liminka
- Ruukin liikennepaikan esisuunnittelu; Siikajoki
- Liminka–Oulu kaksoisraiteen ratasuunnitelma; Liminka, Kempele ja Oulu
- Kysymyksiä ja vastauksia
- Palaute
Hankkeen perustiedot
2022–2024
Sitowise Oy
Väylävirasto
Kaksoisraide poistaa rataosan pullonkauloja ja parantaa merkittävästi rataosan välityskykyä sekä helpottaa henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista. Suunniteltava kaksoisraide kasvattaa rataosan kapasiteettia mahdollistaen lisäjunien tulon rataosalle.
Nykytila
Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Suunnittelukokonaisuudessa laaditaan Lielahti–Lakiala-rataosuudelle ympäristövaikutusten arviointi (YVA) sekä laaditaan yleissuunnitelma, jossa suunnitellaan välille kaksoisraide sekä tarvittavat taitorakenteet ja tieyhteydet. Suunnittelun aikana hankealueella tehdään alustavia pohjatutkimuksia, raidekartoitus sekä laaditaan hankealueesta maastomalli.
Ympäristövaikutusten arvioinnin alustavat hankevaihtoehdot ovat:
- VE0+ Nykyisen radan parantaminen
- VE1 Kaksoisraiteen rakentaminen, tavoitenopeus 200 km/h
- VE2 Kaksoisraiteen rakentaminen, tavoitenopeus 250 km/h (sis. Kortesuon kaarreoikaisu)
Aikataulu ja kustannukset
Yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi laaditaan vuosina 2023–2024.
Lielahti–Lakiala kaksoisraiteen alustavat rakentamiskustannukset ovat 96 M€ (maanrakennuskustannusindeksi MAKU 145, 2020=100). Rakentamiskustannusten arvio tarkentuu yleissuunnittelun edetessä. Kohteen rakentamisesta ei ole päätöstä.
Suunnitelmakartat ja yleisötilaisuuksien esitysaineistot
Suunnitelmakartat
Kartat ovat pdf-muodossa, ja aukeavat kartan nimeä klikkaamalla erilliseen ikkunaan. Km eli kilometrit ja sen perässä olevat numerot kuvaavat rataosuuden kohtaa, mistä kartta on.
Suunnitelmakartta 1: Tampere Epilänharju, km 193+000
Suunnitelmakartta 2: Tampere Epilänharjun alikulkusilta, km 194+300
Suunnitelmakartta 3: Tampere Ryydynpohja – Ylöjärvi Vihattula, km 195+700
Suunnitelmakartta 4: Ylöjärvi Teivo, km 197+100
Suunnitelmakartta 5: Ylöjärvi Keijärvi, km 198+500
Suunnitelmakartta 6: Ylöjärvi Urkonmäki, km 200+000
Suunnitelmakartta 7: Ylöjärvi Rotikko, km 201+400
Suunnitelmakartta 8: Ylöjärvi Heinikko, km 202+800
Suunnitelmakartta 9: Ylöjärvi Työlänojan ratasilta, km 204+300
Suunnitelmakartta 10: Ylöjärvi Kalsintien alikulkusilta, km 205+700
Suunnitelmakartta 11: Ylöjärvi Arolan alikulkukäytävä, km 207+100
Suunnitelmakartta 12: Ylöjärvi Lakiala, km 208+600
Yleiskartta
Yleiskartta, Lielahti–Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnitelma ja YVA
Yleisötilaisuuksien esitysaineistot
Lielahti-Lakiala kaksoisraidehankkeen yleissuunnitelman yleisötilaisuuden 15.8.2024 esitysaineisto
Lue ajankohtaisia uutisia ja suunnittelun kuulumisia koko Ratasuunnittelu Tampere–Oulu -hankkeen hankesivuilta
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.