Lielahti–Lakiala-rataosuus sijaitsee Tampereen ja Seinäjoen välisen rataosan eteläpäässä Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan välillä. Lielahti–Lakiala väli on noin 15 km pitkä yksiraiteinen sähköistetty sekaliikenteen rataosuus, jolla kulkee henkilö- ja tavaraliikennettä. Rataosa on vilkas ja sen matkustajamäärien odotetaan kasvavan. Rataosa ei pysty nykyisellään vastaamaan kasvaviin liikennemääriin.
- Ratasuunnittelu Tampere–Oulu
- Lielahti–Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnitelma ja YVA; Tampere ja Ylöjärvi
- Vahojärven liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Parkano
- Kankaan liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Ylivieska
- Hirvinevan liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Liminka
- Ruukin liikennepaikan esisuunnittelu; Siikajoki
- Liminka–Oulu kaksoisraiteen ratasuunnitelma; Liminka, Kempele ja Oulu
- Kysymyksiä ja vastauksia
- Palaute
Hankkeen perustiedot
2022–2024
Sitowise Oy
Väylävirasto
Kaksoisraide poistaa rataosan pullonkauloja ja parantaa merkittävästi rataosan välityskykyä sekä helpottaa henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista. Suunniteltava kaksoisraide kasvattaa rataosan kapasiteettia mahdollistaen lisäjunien tulon rataosalle.
Nykytila
Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Suunnittelukokonaisuudessa laaditaan Lielahti–Lakiala-rataosuudelle ympäristövaikutusten arviointi (YVA) sekä laaditaan yleissuunnitelma, jossa suunnitellaan välille kaksoisraide sekä tarvittavat taitorakenteet ja tieyhteydet. Suunnittelun aikana hankealueella tehdään alustavia pohjatutkimuksia, raidekartoitus sekä laaditaan hankealueesta maastomalli.
Ympäristövaikutusten arvioinnin alustavat hankevaihtoehdot ovat:
- VE0+ Nykyisen radan parantaminen
- VE1 Kaksoisraiteen rakentaminen, tavoitenopeus 200 km/h
- VE2 Kaksoisraiteen rakentaminen, tavoitenopeus 250 km/h (sis. Kortesuon kaarreoikaisu)
Aikataulu ja kustannukset
Yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi laaditaan vuosina 2023–2024.
Lielahti–Lakiala kaksoisraiteen alustavat rakentamiskustannukset ovat 90 M€ (maanrakennuskustannusindeksi MAKU 140, 2015=10). Rakentamiskustannusten arvio tarkentuu yleissuunnittelun edetessä. Kohteen rakentamisesta ei ole päätöstä.
Karttapalaute
Valmisteilla oleviin suunnitelmiin voi tutustua oheisessa karttapalvelussa. Toivomme myös palautetta suunnitelmista. Pääset antamaan karttapalautetta tästä linkistä.
Materiaaleja
Yleiskartta, Lielahti–Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnitelma ja YVA
Lue ajankohtaisia uutisia ja suunnittelun kuulumisia koko Ratasuunnittelu Tampere–Oulu -hankkeen hankesivuilta
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.