- Etelä-Karjalassa suunnitteilla
- Vt 6 melusuojaustarpeet Oritlammen kohdalla
- Vt 6 muuttaminen moottoriliikennetieksi rinnakkaistiejärjestelyineen välillä Selkäharju-Mansikkala, Lappeenranta ja Imatra
- Valtatien 6 Taavetti – Lappeenranta hirvieläinselvitys
- Vt 6 ja mt 4012/ mt 4015 liittymän ja mt 4012 parantaminen, Parikkala
- Vt 13 Mikkeli-Lappeenranta
- Vt 13 Lappeenranta-Nuijamaa
- Vt 26 ja Mt 387 Tieparin muodostaman liikennekäytävän toimenpidesuunnitelma, Luumäki, Lappeenranta, Miehikkälä, Virolahti, Hamina ja Kouvola
- Mt 408 ja Mt 409 kevyen liikenteen järjestelyt ja liikenneturvallisuustoimenpiteet, Savitaipale
- Mt 14821 kevyen liikenteen järjestelyt välillä Talpionmäentie-Latutie, Lappeenranta
- Mt 14871 (Patotie) kevyen liikenteen järjestelyt välillä Rantaportintie-Mt 160 (Karjalantie), Imatra
- Mt 14866 Kyläniemen lossin korvaaminen sillalla
- Mt 3864 parantaminen välillä Sipari-Pulsa, Tapavainola-Ylämaa
Lisätietoja
Valtatien 6 Taavetti – Lappeenranta hirvieläinselvitys
Vuonna 2019 toteutettiin valtatien 6 Taavetti-Lappeenranta välisen moottoriliikennetien hirviongelmiin liittyvä selvitys.
Väylävirasto ja Kaakkois-Suomen ELY-keskus toteuttivat vuonna 2019 valtatien 6 Taavetti-Lappeenranta välisen moottoriliikennetien hirviongelmiin liittyvän selvityksen. Riista-aitojen rakentamisen jälkeen hirvien on todettu liikkuvan itä-länsisuunnassa pohjoispuolen riita-aidan takana ja harhautuvan aitojen aukkopaikoista moottoriliikennetielle. Metsästäjiltä saadun palautteen perusteella hirvet eivät ole oppineet vielä käyttämään tieosuudelle rakennettuja alikulkusiltoja eikä itäosalle rakennettuja Hurtanmaan ja Yllikkälän riista-alikulkusiltoja.
Selvityksen yhteydessä kerättiin metsästäjiltä tietoa hirvien liikkumisesta ja pyydettiin parannusehdotuksia, joita jalostettiin metsästäjien, viranomaisten ja asiantuntijoiden yhteistyönä. Ensimmäisenä parantamistoimena tehtiin jo kesällä 2019 riista-aitojen täydennysrakentamista Luumäellä Haimilan alueella
,
minkä jälkeen hirviä ei ole tällä osuudella päässyt valtatien 6 riista-aitojen sisäpuolelle. Jatkossa toteutettavia parantamistoimia voivat olla mm. riista-aitojen lisäporttien rakentaminen helpottamaan hirvieläinten pois häätämistä moottoriliikennetieltä. Selvityksen yhteydessä saatiin riista-aitojen parannusehdotuksia myös valtatien 6 Selkäharjun alueelle ja valtatielle 13.
Työn tuloksena suunnittelualueelle esitettiin lisäporttien ohella esimerkiksi riista-aitojen jatkamista ja aitojen päiden muotoilua, alikulkujen maisemointia hirviä houkutteleviksi, riistanauhajaksoja ja nuolukivien sijoittelua. Toimenpidesuunnittelun yhteydessä parantamistoimenpiteitä aikataulutettiin yhteistyössä metsästäjien kanssa. Selvityksen tulokset ja parannusehdotukset julkaistiin loppuvuodesta 2019 valmistuneessa raportissa.
Projektin jatkotoimenpiteenä marraskuussa 2019 käynnistettiin riistakameraseuranta Kankankaan ja Hurtanmaan siltojen muodostamien alikulkujen alueella. Seurannan avulla on kerätty lisätietoja hirvien liikkumisesta alikulkujen läheisyydessä mahdollisia tulevia parantamistoimia varten. Riistakameraseurantaa jatketaan toistaiseksi. Aitoja ja portteja koskevien rakenteellisten parannustoimenpiteiden toteutus riippuu hankkeelle saatavasta jatkorahoituksesta.
Tilaamalla Väylän uutiskirjeen saat kootusti tiedot ajankohtaisista asioistamme.