Usein kysyttyjä kysymyksiä (Q&A) hankkeesta valtatien 2 parantaminen Porin keskustan kohdalla, YVA

Tälle sivulle on arkistoitu hanketta ”Valtatien 2 parantaminen Porin keskustan kohdalla, YVA” koskevia kysymyksiä. Tämän sivun päivitys loppui syksyllä 2025.

Mikä on ympäristövaikutusten arviointimenettely eli YVA? 

Menettely perustuu lakiin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017 (YVA-laki). Sen kautta arvioidaan laajamittaisten ja isojen hankkeiden merkittävät ympäristövaikutukset. YVA-laissa on lueteltu hankkeet, joihin on aina sovellettava arviointimenettelyä. Menettelyä voidaan soveltaa myös tätä pienempiin tai muihin kuin lain liitteessä mainittuihin hankkeisiin ELY-keskuksen päätöksellä. 

Hankkeesta oli valmis tiesuunnitelma, miksi YVA-menettely käynnistyi?

Hankkeen suunnittelussa oli aikaisemmin tehtyjen suunnitelmien ja selvitysten kohdalla edetty olettaen, että ympäristövaikutusten arviointimenettelyä ei tarvita. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue teki 19.9.2022 päätöksen, että hankkeeseen tulee soveltaa YVA-menettelyä. Päätöksestä ilmenee, että tiehankkeesta aiheutuu merkittäviä ympäristövaikutuksia ja siten hankkeeseen sovelletaan YVA-lain mukaista arviointimenettelyä. 

Ketkä suunnittelua tekivät tai teettivät?

Ympäristövaikutusten arvioinnin käynnisti ja siitä vastasi alueensa tienpidon viranomainen. Hankkeesta vastaava oli Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenteen vastuualue, jossa hanketta johti Timo Bäcklund. ELY-keskus teetti maanteiden suunnittelun suunnittelualan yrityksillä eli konsulteilla. Tässä hankkeessa suunnittelukonsulttina toimi Sitowise Oy.

Yhteysviranomainen oli se viranomainen, jolla oli vastuu siitä, että ympäristövaikutusten arviointimenettely toteutettiin lain mukaisesti. ELY-keskuksen liikenteen vastuualueella (hankkeesta vastaava) ja ympäristön vastuualueella (yhteysviranomainen) oli erilliset, lakisääteiset viranomaistehtävät. Ympäristöministeriö teki YVA-lain 10 §:n nojalla määräyksen siitä, että tässä hankkeessa yhteysviranomaisena toimi Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue. Yhteysviranomaisen vastuuhenkilönä toimi Asta Asikainen.

Mitä tapahtuu YVA-menettelyn jälkeen? 

YVA-menettelyn laatiminen tuoreen tiesuunnitelman pohjalta ei ole tyypillinen tiehankkeen eteneminen. YVA-menettelyn jälkeen hankkeen etenemistä punnittiin uudelleen menettelyn sekä palautteen pohjalta. Hankkeesta vastaava valitsi jatkoon tiesuunnitelman mukaisen vaihtoehdon VE1 kesäkuussa 2025. Tiesuunnitelman päivitys ja viimeistely jatkuu loppuvuodesta 2025.

Milloin hanke rakennetaan? 

Hankkeen rakentamisen aikataulusta ei ole tarkempaa tietoa. Aika päätien parannustarpeen ilmenemisestä hankkeeksi ja rakentamiseen on pitkä. Useita vaiheita ja päätöksiä tarvitaan ennen hankkeen toteuttamista. Isojen väylähankkeiden investointipäätökset käsitellään poliittisesti. 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hyväksyy tiesuunnitelman. Hankkeen tiesuunnitelman (VE 1) mukainen toteutusvalmius on arviolta 2026. Hanke sisältyy Väyläviraston laatimaan investointiohjelmaan vuosille 2025–2032. Hankkeen 1. vaiheena on mahdollista toteuttaa Tikkulan liittymän parantaminen tarvittavine katujärjestelyineen ilman päätien nelikaistaistusta. Varsinainen rakennusvaihe ajoittuu näillä näkymin aikaisintaan vuosille 2027–2031.

Mikä on perusteltu päätelmä? 

Yhteysviranomainen laatii YVA-arviointiselostukselle perustellun päätelmän. Perusteltu päätelmä on yhteysviranomaisen hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista tekemä perusteltu johtopäätös, joka on tehty arviointiselostuksen, siitä annettujen mielipiteiden ja lausuntojen sekä yhteysviranomaisen oman tarkastelun pohjalta ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain nojalla (YVA-laki). 

Voiko suunnitelmaan vaikuttaa? 

Maantiehankkeet ovat osa alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää ja niillä toteutetaan päätöksiä, joita tehdään monessa vaiheessa ja eri tasoilla. Maantiehankkeen suunnittelun tavoitteena on löytää mahdollisimman hyväksyttävä suunnitteluratkaisu sovittamalla yhteen usein erilaisia tavoitteita ja näkemyksiä.

Suunnitelmien sisältöön on ollut mahdollista vaikuttaa suunnitelmien laadinnan aikana, mutta lopputulos on kompromissi. Palaute on ollut tärkeä asia YVA-menettelyssä ja maantien suunnittelussa – niin oli myös tässä hankkeessa. YVA-menettely tuotti tietoa hankkeen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista. Se on tuonut osallisille vaikutusmahdollisuuksia ja tiedonvälitystä YVA-lain mukaisen vuoropuhelun kautta. Valmis tiesuunnitelma asetetaan nähtäville arviolta vuoden 2026 aikana ja siitä on mahdollista jättää muistutus.