Hankkeen taustat
Kantatie 68 on Virroilta Pietarsaareen johtava tieyhteys, joka yhdistää valtatiet 23 ja 8. Kantatie 68 on tärkein yhteys Pietarsaaren satamasta ja Pietarsaaren kaupungista valtatielle 8 ja sisämaan suuntaan. Pietarsaaren satamassa ja lähialueilla olevissa yrityksissä on yli 2000 työpaikkaa. Yritysten toiminta on riippuvainen kantatien liikenteen sujuvuudesta. Kantatie 68 on hankealueella yksiajoratainen tie, jonka liikenteen sujuvuuden liittyväksi ongelmaksi koettiin sivutieltä liittyminen päätielle.
Hankkeen tavoitteena oli parantaa kantatien vaikutusalueen, sataman ja sataman alueella toimivan teollisuuden saavutettavuutta ja liikenneturvallisuutta sekä antaa mahdollisuuksia tien varren maankäytön kehittämiselle.
Kantatien liikennemäärä on 7600–8800 ajoneuvoa vuorokaudessa (KVL 2019). Raskasta liikennettä liikkuu vuorokaudessa 700–750 ajoneuvoa, joista jopa yli puolet on raskaita yhdistelmärekkoja. Kantatiellä 68 liikenneonnettomuuksissa loukkaantuu vuosittain keskimäärin kaksi henkilöä. Viimeksi kuluneen viiden vuoden (2015–2019) aikana on sattunut yhteensä 30 liikenneonnettomuutta, joista kuusi on johtanut loukkaantumiseen.
Kantatien 68 ja valtatien 8 parantaminen Edsevössä
Yksiajorataisen Kantatien 68 ongelmaksi koettiin liikenteen sujuvuutta haittaava liittyminen sivutieltä päätielle. Edsevössä rakennettiin uusi alikulku kantatien 68 ali ja ramppi valtatielle 8. Edsevön eritasoliittymää parannettiin ja Holmintielle rakennettiin risteyssilta. Katuyhteyksiä parannettiin liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi.
Hankkeen valmistuttua liikenteen sujuvuus, sataman saavutettavuus ja elinkeinoelämän toimintaedellytykset paranivat. Myös liikenneturvallisuus lisääntyi liittymissä ja tieosuuksilla. Kevyen liikenteen olosuhteet paranivat ja ympäristöhaitat ja -riskit vähenivät.
Kolpin rautatiesilta
Kantatie 68 on Virtain ja Pietarsaaren välinen kantatieyhteys, jossa valtatiet 23 ja 8 yhdistyvät. Kohde sijaitsee tien länsipäässä tieosalla 37, noin kaksi kilometriä valtatien 8 liittymän itäpuolella Pedersöressä.
Tieosa toimii raskaan liikenteen tieyhteytenä Pietarsaaren suuntaan. Kapea siltapaikka oli ongelma raskaalle liikenteelle kohtaamistilanteessa. Långskogintielle suuntautuu ajoittain raskasta liikennettä, esimerkiksi puutavara- ja hakekuljetuksia. Lisäksi kohtaamistilanteissa kupera tasaus suoralla tiellä aiheutti häikäistymistä.
Entinen rautatien ylikulkusilta oli huonokuntoinen ja todettu riittämättömäksi radan tulevien aukko- ja raidevarausten sekä turvamääräysten vuoksi. Kapea silta ei ollut jalankulkijoille ja pyöräilijöille turvallinen. Kevyen liikenteen yhteys oli viitoitettu siltapaikan ohi Kolpin kylän keskustan kautta. Silta oli myös hankala paikka satamaan suuntaaville erikoiskuljetuksille. Silta korvattiin uudella, joka rakennettiin vanhan sillan pohjoispuolelle. Uuden sillan valmistuttua vanha silta purettiin.
Hankkeen tavoitteet ja hyödyt
Hankkeen tavoitteena oli parantaa kantatien 68 vaikutusalueen, sataman ja sataman alueella toimivan teollisuuden saavutettavuutta ja parantaa liikenneturvallisuutta. Hankkeen toteuttaminen loi mahdollisuuksia tien varren maankäytön kehittämiselle.
Ajoneuvoliikenteen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus parani uuden, leveämmän sillan ansiosta. Väylän rakentamisella oli selkeä turvallisuutta parantava vaikutus kantatien liikenteeseen.
Suunnittelualueen välittömässä läheisyydessä sijaitsevalla asuinalueella meluhaitta pieneni uusien melukaiteiden ja -aidan vuoksi.
Hankkeen eteneminen
Kt 68 Pedersöre -hanke kilpailutettiin kevään 2021 aikana. Urakoitsijaksi valittiin kilpailutuksen perusteella Skanska Infra Oy, jonka kanssa saatiin hankkeen kehitysvaihe päätökseen kesällä 2021.
Hanke toteutettiin kehitysvaiheen sisältävällä suunnittele ja toteuta -mallilla, sisältäen kehitysvaiheen, rakennussuunnittelun ja rakentamisen. Urakka koostui kahdesta valtuushankkeesta, jotka yhdistettiin teknistaloudellisista syistä toteutettavaksi yhdellä urakkasopimuksella:
- Kt68 ja vt8 parantaminen Edsevössä, Pedersöre (valtuushanke 1)
- Kt68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta, Pedersöre (valtuushanke 2)
Rakennustyöt Edsevössä ja Kolpin ylikulkusillan alueella alkoivat syksyllä 2021. Kolpin uusi ylikulkulkusilta otettiin käyttöön elokuussa 2022. Edsevössä Holmintien ylikulkusilta valmistui syyskuussa ja uudet liikennejärjestelyt tulivat voimaan lokakuussa 2022.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kustannukset olivat Edsevön osalta 5,5 ja Kolpin osalta 5,2 miljoonaa euroa. Hanke valmistui lokakuussa 2022.