Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

projektipäällikkö

Antti Koski

  • 029 534 3546

Hämeenlinnan kaupunki

yhdyskuntajohtaja

Mikko Keränen

  • 03 621 2302

Vt 3 Moreenin eritasoliittymä, Hämeenlinna ja Janakkala

Tiehanke Käynnissä Kanta-Häme

Hankkeessa toteutetaan valtatielle 3 uusi eritasoliittymä, joka kytkee Moreeni–Rastikangas-yritysalueen nykyistä sujuvammin päätieverkkoon, ja sitä kautta parantaa alueen saavutettavuutta ja houkuttelevuutta teollisuus- ja logistiikkatoimintojen sijoittumiskohteena. 

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2024-2026
Kustannukset
15,6 miljoonaa euroa*
Vastuutahot
Väylävirasto, Hämeenlinnan kaupunki
Tavoitteet
  • Moreeni–Rastikangas-yritysalueen saavutettavuuden ja houkuttelevuuden parantaminen kytkemällä alue päätieverkkoon.
  • Liikenteen sujuvuuden paraneminen, kun alueelle suuntautuva liikenne ohjataan vt 3:lle alemman tieverkon sijaan. 

*Valtion osuus kustannuksista on 5,04 miljoonaa euroa.

Hankkeen sisältö ja tavoitteet

Hankkeessa toteutetaan valtatielle 3 uusi eritasoliittymä, joka sijoittuu Viralan (mt 292) ja Hattelmalan (vt 10) eritasoliittymien puoliväliin.

Uusi eritasoliittymä kytkee Moreeni–Rastikangas-yritysalueen päätieverkkoon ja parantaa näin alueen saavutettavuutta ja houkuttelevuutta.

Lisäksi liikenne sujuvoituu, kun alueelle suuntautuva liikenne ohjataan vt 3:lle alemman tieverkon sijaan. 

Hanke kuuluu Väyläviraston laatimaan, vuosia 2025–2032 koskevaan, valtion väyläverkon investointiohjelmaan. 

Hankkeen hyödyt

Hankkeen hyödyt muodostuvat liikenteen siirtymisestä käyttämään nopeampaa ja lyhyempää reittiä uuden eritasoliittymän toteuduttua. Valtaosa hyödyistä muodostuu kuljetusten kustannuksista, kun raskas liikenne pääsee liittymään Moreenin alueelle suoraan valtatieltä 3.

Kuljetusten ja muiden tienkäyttäjien hyötyjen lisäksi hankkeessa saadaan hyötyjä päästöjen vähenemisestä. Hankkeen vaikutuksesta liikenne siirtyy käyttämään lyhyempää reittiä, mikä suoritteiden pienenemisen ja sujuvuuden parantumisen kautta vähentää päästöjä.

Tiesuunnittelun yhteydessä laaditun hankearvioinnin mukaan hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,4 eli hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava.

Hankkeen aikataulu

Hanke toteutetaan vuosina 2024–2026. Alustavan aikataulun mukaan rakentaminen alkaa keväällä 2025 ja valmistuu marraskuun 2026 loppuun mennessä.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen kustannusarvio on 15,6 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 5,04 miljoonaa euroa (MAKU 145, 2020=100).

Ajankohtaista hankkeessa

Ajankohtaista hankkeessa