Vt 9 Kanavuori - Lievestuore

Tiehanke Suunnitteilla Keski-Suomi

Valtatien 9 parantaminen välillä Kanavuori-Lievestuore,  yleissuunnitelma, Jyväskylä ja Laukaa

Suunnittelualueen kuvaus

Noin 17 kilometriä pitkä tarkastelualue alkaa Kanavuoresta valtatien 4 liittymästä ja päättyy Lievestuoreella Hohontien (mt 16734) liittymään. Lännessä suunnittelukohde liittyy laadittavana olevaan ”valtatien 4 parantaminen Vaajakosken kohdalla” -nimiseen tiesuunnitelmaan ja itäpäässä suunnittelukohde limittyy ”valtatien 9 parantaminen Lievestuoreen kohdalla” -nimiseen tiesuunnitelmaan, joka toteutetaan vuosina 2025-26.

Valtatie 9 on tärkeä osa valtakunnallista ja kansainvälistä itä-länsisuuntaista poikittaisyhteyttä. Valtatie 9 kuuluu kansainväliseen TEN-T kattavaan verkkoon ja on osa kansallista raskaan liikenteen runkoyhteyttä. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa maanteiden ja rautateiden pääväyliksi valtatie 4 on määritetty pääväylien palvelutasoluokkaan 1. Valtatie 9 kuuluu myös suurten erikoiskuljetusten verkkoon.

Keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä suunnittelualueella on noin 9 000–10 300 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on 8-9,5%. Suunnittelualueella on vuosien 2019-2023 aikana tapahtunut 35 poliisin tietoon tullutta onnettomuutta, joista 9 on johtanut henkilövahinkoihin ja näistä kaksi kuolemaan.

Suunnittelualueella on useita tasoliittymiä, joista vasemmalle kääntyminen on ajoittain haastavaa. Suunnittelualueella on myös huonosti ohitusmahdollisuuksia, eikä yhtään ohituskaistaa. Suunnittelualueen maastonmuodot ovat vaihtelevia, minkä vuoksi niin tien vaaka- kuin pystygeometriakin on paikoittain haasteellinen. Pahimmissa ylämäissä raskaimpien kuljetusten vauhti hiljenee merkittävästi jopa alle 50 km/h.

Leppäveden pengerosuuden itäiselle sillalle ja Metsolahden sillalle on liikenneverkon strategisessa tilannekuvassa tunnistettu painorajoituksen riski.


YVA-menettely

Keski-Suomen ELY-keskus on laatinut vuosina 2021-2024 valtatielle 9 Kanavuoren ja Lievestuoreen välille ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA).

Ympäristövaikutusten arvioinnissa on tarkasteltu seuraavat vaihtoehdot:

Ve 1: 2+2 kaistainen eritasoliittymin varustettu keskikaiteellinen moottoriliikennetie, nopeusrajoitus 100 km/h, koko osuudella paikalliselle ja hitaalle liikenteelle sekä jalankululle ja pyöräilylle maantietasoinen rinnakkaistie, tarvittavat yksityistiejärjestelyt ja meluesteet on toteutettu.

Ve 2: keskikaiteellinen eritasoliittymin ja ohituskaistoin varustettu moottoriliikennetie, nopeusrajoitus 100 km/h, koko osuudella paikalliselle ja hitaalle liikenteelle sekä jalankululle ja pyöräilylle maantietasoinen rinnakkaistie, tarvittavat yksityistiejärjestelyt ja meluesteet on toteutettu.

Vaihtoehdot eroavat poikkileikkauksen lisäksi toisistaan siten, että Palvajärven ja Metsolahden välillä valtatie parannetaan vaihtoehdossa 1 2,5 kilometrin matkalla enimmillään noin 550 metriä nykyisen valtatien pohjoispuolelle ja vaihtoehdossa 2 nykyisen valtatien tuntumaan.

Molemmissa päävaihtoehdossa on Leppälahden ja Palvajärven välillä alavaihtoehdot. Alavaihtoehdoissa 1A ja 2A valtatie parannetaan nykyisen valtatien läheisyyteen ja alavaihtoehdoissa 1B ja 2B nykyisen valtatien eteläpuolelle.

Kuva 1 - Arvioitavat vaihtoehdot:

Kuva 2 - Molemmissa vaihtoehdoissa Kalliosalmi ylitetään uudella sillalla rinnakkaistieksi jäävän nykyisen valtatien eteläpuolella (kuvassa vaihtoehto 2):

Ympäristövaikutusten arviointiselostus on valmistunut joulukuussa 2023 ja on ollut nähtävillä tammi-maaliskuussa 2024. YVA-yhteysviranomaisen ylläpitämä hankesivu, josta löytyvät YVA-ohjelma, yhteysviranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta, YVA-selostus ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä löytyvät osoitteesta:  https://www.ymparisto.fi/Vt9KanavuoriLievestuoreYVA


Suunnittelutilanne

Keski-Suomen ELY-keskus aloittaa liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaisen yleissuunnitelman laatimisen vuoden 2025 aikana.

Yleissuunnittelun alkuvaiheessa tehdään päätöksiä, minkä vaihtoehdon tai niiden yhdistelmän pohjalta suunnittelu käynnistetään.

Yleissuunnitelmavaiheessa luonnoksia esitellään yleisötilaisuudessa sekä suunnitelma laitetaan lain mukaisesti nähtäville.

Hankekortti