Hirvinevan liikennepaikan parantaminen, ratasuunnitelma; Liminka

  • Suunnittelun aloituskuulutus syksy 2021
  • Vuorovaikutustilaisuudet 5/2023
  • Suunnittelu
  • Suunnitelma nähtäville syksy 2024
  • Suunnitelman hyväksymiskäsittely kevät 2025
  • Suunnitelma hyväksytty 9/2025

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2022-2024
Urakoitsija
GRK Finland Oy
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Hirvinevan liikennepaikalle suunnitellaan uusi hyötypituudeltaan pidempi sivuraide sekä pidennetään nykyisen sivuraiteen pituutta, mikä mahdollistaa osaltaan rataosan kapasiteetin lisäämisen sekä junaliikenteen paremman yhteensovittamisen.
 

Ajankohtaista

ratasuunnitelma on hyväksytty ja lainvoimainen

Liikenne- ja viestintävirasto on hyväksynyt suunnitelman "Hirvinevan liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Liminka". 

Ajankohtaiset uutiset
Lue ajankohtaisia uutisia ja ratasuunnittelun kuulumisia koko Ratasuunnittelu Tampere–Oulu -hankkeen hankesivuilta

Nykytila

Hirvinevan liikennepaikka on osa Seinäjoki–Oulu-rataosaa. Liikennepaikka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla Hirvinevan kylässä Limingalla. Hirvinevan liikennepaikalla on pääraiteen lisäksi yksi sivuraide. Liikennepaikka toimii junaliikenteen kohtauspaikkana. Nykyiset raiteet eivät täytä hyötypituudeltaan nykyisiä vaatimuksia, eikä yksi sivuraide riitä tarjoamaan riittäviä väistö- ja ohitusmahdollisuuksia pitkille tavarajunille.  

Sisältö ja tavoitteet

Suunnittelukohteeseen laaditaan ratasuunnitelma, jossa suunnitellaan liikennepaikalle uusi sivuraide sekä pidennetään nykyistä sivuraidetta.

Uusi sivuraide sekä nykyisen pidentäminen parantavat rataosan välityskykyä, liikennepaikan ominaisuuksia junien väistö- ja ohituspaikkana ja näin helpottavat henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista. 
 

Aikataulu ja kustannukset

Suunnittelukokonaisuus toteutetaan vuosien 2022–2024 aikana. 

Hirvinevan liikennepaikan ratasuunnitelman mukainen rakentamisen kustannusarvio on 6,9 M€ (maanrakennuskustannusindeksi MAKU 145, 2020=10). Rakentamisesta ei ole päätöstä. 
 

 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.