Usein kysytyt kysymykset
  • Hankkeen tavoitteena oli parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä sekä mahdollistaa matkustajaliikenne Suomen ja Ruotsin välille. Rajan ylittävän matkustajaliikenteen aloittaminen vaatii kuitenkin erilliset päätökset. Väylävirasto ei tee kyseisiä operointiin liittyviä päätöksiä. 

    Lisäksi hankkeen tavoitteena oli parantaa tasoristeysturvallisuutta. Hankkeella poistettiin Laurilan ja Tornion väliseltä rataosuudelta vartioimattomia tasoristeyksiä ja suunnitteltiin niille korvaavat tieyhteydet ja alikulkusillat.
     

  • Hankkeessa sähköistettiin rataosuus Keminmaan Laurilasta Ruotsin rajan yli Haaparannalle saakka. Lisäksi Tornionjoen ratasilta Suomen ja Ruotsin rajalla avarrettiin sähköistämisen mahdollistamiseksi. Vuonna 2023 avarrettiin myös Raumonjoen ratasilta Torniossa.

    Hankkeessa parannettiin myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla vartioimattomia tasoristeyksiä Laurilan ja Tornion väliltä ja rakentamalla tilalle korvaavia tieyhteyksiä. Tornion Yli-Raumolle ja Keminmaan Rajakankaantielle rakennettin uudet tasoristeyksiä korvaavat alikulkusillat. Tasoristeysten muutostyöt ja uudet alikulkusillat tehtiin vuonna 2023.

    Hanke sisälsi myös Tornion ratapihalla tehtäviä ratapiha- ja matkustajalaiturijärjestelyjen päivityksiä ja muutoksia. Tornion ratapihalla muun muassa rakennettiin uusi matkustajaliikenteen laituri ja tehtiin siltatöitä. Myös Haaparannan asemalla tehtiin hankkeeseen liittyviä tarvittavia muutostöitä, kuten Suomen raiteiden puolelle rakennettava uusi matkustajalaituri ja asemalle tehtävät tarvittavat raiteistomuutokset.

  • Hanke toteutettiin Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen sekä Ruotsin väyläviraston eli Trafikverketin yhteishankkeena. Hankkeeseen kuului myös kahden alikulkusillan rakentaminen Torniossa ja Keminmaalla, ja kunnat maksoivat alikulkujen rakentamisesta oman osuutensa. 

  • Hankkeen toteutuksen kustannukset jakautuivat seuraavasti: 

    • Väyläviraston osuus 18 miljoonaa euroa
    • Huoltovarmuuskeskuksen osuus 10 miljoonaa euroa
    • Ruotsin osuus on noin 7 miljoonaa euroa
    • Kuntien osuudet noin 2 miljoonaa euroa

    Hankkeen toteuttamiseen myönnettiin CEF-tukea (Connecting Europe Facility). 

  • Hanke valmistui tammikuussa 2025.

  • Hanke loi mahdollisuuden rajat ylittävään matkustajajunaliikenteeseen, mutta sen aloittaminen vaatii erilliset päätökset. Väylävirasto ei tee kyseisiä operointiin liittyviä päätöksiä.