Nykytila
Nykyisin Riihimäen ja Tampereen välillä on kaksi raidetta ja täydelliset kohtauspaikat ovat Hämeenlinnassa ja Toijalassa. Pohjoisen suuntaan kohtauspaikat ovat tällä hetkellä Lempäälässä, Parolassa ja Turengissa.
Vasemmalla on esitetty nykyiset ohituspaikat, oikealla nykyiset ohituspaikat sekä kaikki suositellut ohituspaikat.
Saman aikaisesti Väylävirasto kartoittaa rataverkkoon liittyvää kulttuuriperintöä Suomen rautateillä. Tieto rataympäristön historiasta auttaa ymmärtämään junaliikenteen kulttuuriperintöä ja historiallisesti arvokkaita kohteita voidaan huomioida uutta suunniteltaessa. Helsinki–Riihimäki-rataosalta on inventoitu Keravan ja Riihimäen välinen osuus vuonna 2021 ja nyt on käynnissä Riihimäki-Tampere-rataosan inventointi, joka valmistuu syksyn 2024 aikana ja tietoja hyödynnetään myös kohtausraiteiden suunnitelmissa.
https://vayla.fi/-/helsinki-riihimaki-ratahanke-rataymparisto-on-kulttuurihistoriallisesti-arvokasta