Hyppää sisältöön

Riihimäki-Tampere kohtauspaikat

Ratahanke Suunnitteilla Kanta-Häme Pirkanmaa

Riihimäki–Tampere-rataosa on osa päärataa ja yksi Suomen rataverkon vilkkaimmin liikennöityjä henkilö- ja tavaraliikenteen rataosuuksia ja sillä on keskeinen merkitys Suomen rataverkon toimivuuden kannalta.

Riihimäki-Tampere-välillä on kohtauspaikoille tarvetta jo nykyisessä tilanteessa ja nykyisellä liikenteellä. Nykytilanteessa henkilö- ja tavarajunien nopeuserot hankaloittavat henkilöjunia selvästi hitaampien tavarajunien sujuvaa kulkua rataosuudella. Henkilöjunien tiheiden vuorovälien vuoksi tavarajunille jää vähemmän tilaa edetä kohtauspaikalta seuraavalle kohtauspaikalle, jotta ne voivat päästää nopeamman junan ohitse. Uudet kohtausraiteet auttavat tavaraliikenteen hitaan henkilöliikenteen lisäksi myös radan kunnossapidossa ja tulevan radan peruskorjauksen tekemisessä.

Vuonna 2018 laaditussa tarveselvityksessä kohtauspaikkoja on tunnistettu yhteensä neljä kappaletta. Suunnittelu käynnistyi Leteensuon kohtauspaikan ratasuunnitelmalla ja sen jälkeen ovat käynnistyneet myös Kuurilan ja Turengin/Leppäkosken kohtauspaikat. vasemmasta valikosta pääsee kohdekohtaisille sivuille.

Kohtauspaikkojen suunnittelu on tarkoitus valmistua 2025 aikana. Rakentamisesta ja sen aikataulusta ei ole päätöksiä. Kesällä 2024 hanke sai CEF-tukea.

Nykytila

Nykyisin Riihimäen ja Tampereen välillä on kaksi raidetta ja täydelliset kohtauspaikat ovat Hämeenlinnassa ja Toijalassa. Pohjoisen suuntaan kohtauspaikat ovat tällä hetkellä Lempäälässä, Parolassa ja Turengissa. 

Vasemmalla on esitetty nykyiset ohituspaikat, oikealla nykyiset ohituspaikat sekä kaikki suositellut ohituspaikat.

Saman aikaisesti Väylävirasto kartoittaa rataverkkoon liittyvää kulttuuriperintöä Suomen rautateillä. Tieto rataympäristön historiasta auttaa ymmärtämään junaliikenteen kulttuuriperintöä ja historiallisesti arvokkaita kohteita voidaan huomioida uutta suunniteltaessa. Helsinki–Riihimäki-rataosalta on inventoitu Keravan ja Riihimäen välinen osuus vuonna 2021 ja nyt on käynnissä Riihimäki-Tampere-rataosan inventointi, joka valmistuu syksyn 2024 aikana ja tietoja hyödynnetään myös kohtausraiteiden suunnitelmissa.

https://vayla.fi/-/helsinki-riihimaki-ratahanke-rataymparisto-on-kulttuurihistoriallisesti-arvokasta

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2023-2025
Vastuutahot
Väylävirasto
Tavoitteet

Tavoitteena on toteuttaa tarvittavat kohtauspaikat Riihimäen ja Tampereen välille. Kohtauspaikalla sujuvoitetaan liikennettä ja lisätään häiriönsietoa.