Valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki

Tiehanke Suunnitteilla Satakunta

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen hankkeen tavoitteena on kehittää valtatietä 8 sekä parantaa liikkumisen turvallisuutta ja sujuvuutta Rauman seudulla. Suunnitteluun kuului YVA-menettely ja yleissuunnitelman laatiminen. Yleissuunnitelma valmistui ja asetettiin nähtäville helmikuussa 2025.

Yleissuunnittelualueen karttakuva alkuvuodelta 2025.

Hankkeen perustiedot 

Aikataulu: kevät 2022–kevät 2025  
Tilaaja: Varsinais-Suomen ELY-keskus 
Hankkeen tavoitteet: Suunnitteluratkaisuilla pyritään parantamaan valtatien turvallisuutta, lisäämään matka-aikojen ennustettavuutta, sujuvoittamaan työ- ja asiointimatkoja sekä Olkiluodontien liittymän toimivuutta. 
YVA-menettelyn tavoitteita: Tunnistaa vaihtoehtojen todennäköisesti merkittävät ympäristövaikutukset, tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi, ja saada laajasti näkemyksiä ja käydä avointa keskustelua. 

Ajankohtaista 

Vuonna 2022 ympäristövaikutusten arviointimenettelyllä käynnistynyt hanke on edennyt siihen vaiheeseen, että yleissuunnitelma on valmis ja nähtävillä 17.2-19.3.2025. Tänä aikana siitä voi jättää muistutuksia.  

Suunnitelma on nähtävillä 17.2. alkaen Valtion liikenneväylien suunnittelusivustolla kuulutuksen mukaisesti.  

Kuulutus ja yleissuunnitelma Valtion liikenneväylien suunnittelupalvelussa 

Yleissuunnitelman kolme havainnevideota esittävät yleissuunnitelman suunnitteluratkaisut. Tutustu videoihin ELY-keskuksen YouTubessa:  

Vt 8 Rauma-Eurajoki: tieosuus valtateiden 8 ja 12 liittymästä Eurajoen ohitustien alkuun

Vt 8 Rauma-Eurajoki: tieosuus Lakarinkadulta Korpelantielle  

Vt 8 Rauma-Eurajoki: Olkiluodontien uusi linjaus  

Hankkeen tausta 

Valtatien 8 Rauman ja Eurajoen välinen osuus on jo pitkään kaivannut parannuksia, jotta liikenne olisi sujuvampaa ja turvallisempaa. Erityisesti ohitusmahdollisuuksien ja liittymien turvallisuudessa on parantamisen varaa. Olkiluodontien tasoliittymä ruuhkautuu liikenteen huipputunteina. Myös alueen kehittyvä maankäyttö tarvitsee tuekseen sujuvia liikenneyhteyksiä. 

Lisäksi valtatie 8 kuuluu Suomen päätieverkkoon ja on osa Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T). Tämän tason pääväylillä tienpitäjän on turvattava pitkämatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että tiellä on turvallisia ohitusmahdollisuuksia säännöllisin välein ja liittymien määrä on rajoitettu.  

Hankkeen sisältö 

Parannettavat tieosuudet sijoittuvat Rauman kaupungin ja Eurajoen kunnan alueille. Suunnitteluosuus alkaa valtateiden 8 ja 12 liittymän eteläpuolelta ja päättyy Eurajoen eteläisen eritasoliittymän pohjoispuolelle.  

Hanke käynnistyi YVA-menettelyllä, jossa arvioitiin hankkeen vaihtoehtoja. Menettelyyn liittyi aktiivinen viestintä ja osallistaminen. YVA-menettely tuotti tietoa päätöksenteon tueksi ja auttoi löytämään toteuttamiskelpoisen ratkaisun.  

YVA-menettelyn hankevastaavana toimi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue. YVA-menettelyä valvoi ja ohjasi yhteysviranomaisena toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue. 

YVA-menettelyn ensimmäisenä vaiheena laadittiin arviointiohjelma (YVA-ohjelma) keväällä 2022. Se on suunnitelma arvioinnista, menetelmistä ja tiedottamisesta.  

Tutustu YVA-ohjelmaan (pdf, ymparisto.fi)

Varsinainen arviointityö suoritettiin YVA-ohjelman ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon perusteella. Tulokset koottiin YVA-selostukseen. 

Tutustu YVA-selostukseen (pdf 82 Mt, ymparisto.fi)

YVA-menettelyssä tarkastellut valtatien parantamisen vaihtoehdot olivat: 

  • Vaihtoehto 0+ (VE 0+) sisälsi nykyisen valtatien vähäisiä parannuksia.  
  • Vaihtoehto 1 (VE 1) sisälsi nykyisen valtatien parantamisen jatkuvaksi ohituskaistatieksi (2+1). 
  • Vaihtoehto 2 (VE 2) sisälsi nykyisen valtatien parantamisen nelikaistaiseksi (2+2).  
  • Vaihtoehto 3 (VE 3) sisälsi valtatien parantamisen nelikaistaiseksi (2+2) osittain uuteen maastokäytävään Lapijoen kohdalla. 

Vaihtoehto VE 2 eteni yleissuunnitteluun 

YVA-menettelyn pohjalta tutkituista vaihtoehdoista valittiin syksyllä 2023 yleissuunnitteluun vaihtoehto VE 2. Vaihtoehdossa valtatie levennetään 2+2-kaistaiseksi nykyiselle paikalleen. 

Yleisssuunnitelmassa parannettu valtatie kulkee nelikaistaisena nykyisellä paikallaan. Suunnitteluratkaisuilla pyritään parantamaan turvallisuutta, lisäämään matka-aikojen ennustettavuutta, sujuvoittamaan työ- ja asiointimatkoja sekä Olkiluodontien liittymän toimivuutta. 

Yleissuunnitelmassa esitetään muun muassa seuraavia parannusratkaisuja: 

  • Valtatie parannetaan nelikaistaiseksi keskikaidetieksi. 
  • Tieosuudelle rakennetaan uusi eritasoliittymä, Olkiluodon eritasoliittymä. Muita liittymiä parannetaan.  
  • Olkiluodontie linjataan uudelle reitille Olkiluodon eritasoliittymän kohdalla. 
  • Rakennetaan uusia risteyssiltoja, rinnakkaistieyhteyksiä ja yksityisteitä. 
  • Valtatien eteläpuolelle muodostuu jatkuva jalankulun ja pyöräliikenteen reitti. 
  • Valaistusta parannetaan. 

Eniten paikalliseen liikenteeseen vaikuttaisivat liittymien väheneminen ja rinnakkaistiejärjestelyt. Ratkaisujen myötä Rauman ja Eurajoen välinen liikenne nopeutuisi ja muuttuisi turvallisemmaksi.  

Hyväksymispäätöksen jälkeen vuorossa on tiesuunnitelmavaihe, jossa yleissuunnitelmavaiheen ratkaisut tarkentuvat. 

Hankkeen jatkosuunnittelusta tai toteutuksesta ei ole tehty vielä rahoituspäätöstä. Yleissuunnitelmassa esitetyn ratkaisun kokonaiskustannukset ovat 117 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttaminen voidaan tehdä vaiheittain.