Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen suunnitteluhankkeen tavoitteena on kehittää valtatietä 8 sekä parantaa liikkumisen turvallisuutta ja sujuvuutta Rauman seudulla. Suunnittelu sisältää ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) sekä yleissuunnitelman laatimisen.
Hankkeen sijainti ja YVA-menettelyssä tutkittu valtatieosuus.
Miksi suunnitelmaa tarvitaan?
Valtatie 8 kuuluu Suomen päätieverkkoon ja on osa Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T). Tie kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön pääväylistä määrittelemään runkoverkkoon ja on palvelutasoluokan I pääväylä. Tämän tason pääväylillä tienpitäjän on turvattava pitkämatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että tiellä on turvallisia ohitusmahdollisuuksia säännöllisin välein ja liittymien määrä on rajoitettu. Liittymät eivät saa merkittävästi haitata pääsuunnan liikennettä. Hanke kuuluu valtatien 8 Turun ja Porin väliseen kehittämiseen. Valtatien 8 Turun ja Porin väli on elinkeinoelämälle merkittävä väylä Länsi-Suomessa ja tärkeä työmatkaliikenteelle.
Rauman ja Eurajoen välisellä valtatien 8 osuudella liikenne on vilkasta, ja tiellä tapahtuu runsaasti onnettomuuksia. Tiellä kulkee paljon kuljetuksia ja paikallista liikennettä, joilla on puutteelliset rinnakkaistieyhteydet. Myös alueen kehittyvä maankäyttö tarvitsee tuekseen sujuvia liikenneyhteyksiä.
Yhteyden parantaminen sisältyy Satakunnan maakuntakaavan tavoitteisiin. Lähtökohdat on määritelty Turku-Pori-yhteysvälin kehittämisselvityksessä (2019), jossa on tunnistettu potentiaaliset hankkeet, tehty vaikutusarvioinnit ja priorisoitu yhteysvälille esitettävät toimet. Kehittämisselvityksen mukaisesti Rauman ja Eurajoen väli on tavoitetilassa nelikaistainen ja keskikaiteellinen.
Suunnittelukohde
Parannettavat tieosuudet sijoittuvat Rauman kaupungin ja Eurajoen kunnan alueille. Suunnitteluosuus alkaa valtateiden 8 ja 12 liittymästä ja päättyy Eurajoelle rakennettavan ohitustien alkuun.
Yleissuunnitelman yhteydessä tarkastellaan Olkiluodon uutta yhteyttä Pohjoiskehän ja Olkiluodontien välille. Kaistajärjestelyjen lisäksi hankkeeseen sisältyy myös rinnakkaistiejärjestelyjä, risteyssiltoja, tien geometrian parantamista sekä meluesteiden rakentamista.
YVA-menettely ennen yleissuunnitelmaa
YVA-menettelyssä arvioitiin hankkeen vaihtoehtoja lainsäädännön tarkoittamalla tavalla. Menettelyyn liittyi aktiivinen viestintä ja osallistaminen. YVA-menettely tuotti tietoa päätöksenteon tueksi ja auttoi löytämään toteuttamiskelpoisen ratkaisun.
YVA-menettelyn hankevastaavana toimi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue. YVA-menettelyä valvoi ja ohjasi yhteysviranomaisena toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue.
YVA-menettelyn ensimmäisenä vaiheena laadittiin arviointiohjelma (YVA-ohjelma) keväällä 2022. Se on suunnitelma arvioinnista, menetelmistä ja tiedottamisesta.
Tutustu YVA-ohjelmaan (pdf, ymparisto.fi)
Varsinainen arviointityö suoritettiin YVA-ohjelman ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon perusteella. Tulokset koottiin YVA-selostukseen, joka asetettiin nähtäville toukokuussa 2023.
Tutustu YVA-selostukseen (pdf 82 Mt, ymparisto.fi)
YVA-menettelyssä tarkastellut valtatien parantamisen vaihtoehdot:
- Vaihtoehto 0+ (VE 0+) sisälsi nykyisen valtatien vähäisiä parannuksia.
- Vaihtoehto 1 (VE 1) sisälsi nykyisen valtatien parantamisen jatkuvaksi ohituskaistatieksi (2+1).
- Vaihtoehto 2 (VE 2) sisälsi nykyisen valtatien parantamisen nelikaistaiseksi (2+2).
- Vaihtoehto 3 (VE 3) sisälsi valtatien parantamisen nelikaistaiseksi (2+2) osittain uuteen maastokäytävään Lapijoen kohdalla.
Vaihtoehto VE 2 eteni yleissuunnitteluun
YVA-menettelyn pohjalta tutkituista vaihtoehdoista valittiin syksyllä 2023 yleissuunnitteluun vaihtoehto VE 2. Vaihtoehdossa valtatie levennetään 2+2-kaistaiseksi nykyiselle paikalleen.
Yleissuunnitelmassa suunnitellaan yleispiirteisesti liikenteelliset ja tekniset perusratkaisut. Sen sisältöön kuuluu myös ehdotus meluntorjunnasta ja muita toimia ympäristövaikutusten lieventämiseksi. Yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2024 aikana, jonka jälkeen se lähtee liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (23.6.2005/503) mukaiseen hyväksymiskäsittelyyn.
Yleissuunnitelma antaa hyvät valmiudet kehittää tieratkaisuun tukeutuvaa maankäyttöä. Maanteiden suunnitteluprosessiin kuuluu yleissuunnitelman jälkeen vielä tiesuunnitelma, jossa määritetään sitovasti tien tarkka sijainti ja liittymät, kulkuyhteydet ja muut yksityiskohdat. Rakennusvaihe ajoittuu aikaisintaan vuosille 2027–2031.
Jatkosuunnitteluun valittu vaihtoehto.
Ajankohtaista
Yleissuunnitelman tekeminen on loppusuoralla. Nähtävillenne suunnitelma saadaan vuoden 2025 alussa.
Kevään 2024 verkkokyselyn tulokset ja ratkaisu
Asukkailta kyseltiin keväällä 2024 verkkokyselyllä näkemyksiä uusien tielinjausten suunnittelun tueksi. Kyselyyn saatiin 257 vastausta. Yleissuunnitelmaan valittiin Olkiluodontien uusi linjaus ja Eurajoki–Lakari-rinnakkaistien eteläisempi vaihtoehto.
Jatkosuunnitteluun valitut tielinjaukset.
Ratkaisun perusteissa nähtiin, että Olkiluodontien uusi linjaus:
- toimii yhteytenä Olkiluodon voimalaitoksen alueen työmatka- ja huoltoliikenteelle
- sujuvoittaa ja nopeuttaa työmatkaliikennettä
- parantaa liikenneturvallisuutta ja kylän viihtyisyyttä
- parantaa nykyisen tien turvallisuutta etenkin jalankulkijoille ja pyöräilijöille sekä koululaisille.
Eurajoki–Lakari-rinnakkaistien eteläisemmän vaihtoehdon todettiin olevan parempi kunnan maankäytön kehittämisen kannalta. Linjaus täyttää myös rinnakkaiselle yhteydelle asetetut tavoitteet.
Olkiluodontien osalta kahdesta vaihtoehdosta tien uusi linjaus sai suuremman suosion. Vastanneista 74,2 prosenttia kannatti sitä. Linjauksen kannattajien perusteluissa toistui näkemys, että kauempana asutuksesta kulkeva linjaus rauhoittaisi aluetta ja tekisi lasten koulutiestä turvallisemman.
Eurajoki–Lakari-rinnakkaistien osalta vaihtoehtojen suosio oli tasavahvaa. Kauempana valtatiestä 8 kulkeva vaihtoehto B sai hieman enemmän kannatusta eli 53,3 prosenttia. Se oli suositumpi vaihtoehto etenkin suunnittelualueen läheisyydessä asuville.
Menneitä tapahtumia materiaaleineen
Vuorovaikutuspäivä 18.4.2024
Torstaina 18.4. Eurajoella järjestettiin vuorovaikutuspäivä, jossa käsiteltiin viimeistelyvaiheessa olevaa yleissuunnitelmaa. Vuorovaikutuspäivä oli kaksiosainen: iltapäivällä suunnittelijat olivat tavattavissa nuorisotalolla ja illalla järjestettiin yleisötilaisuus.
Tutustu vuorovaikutuspäivän muistioon (pdf) >
Tutustu vuorovaikutuspäivän ohjeen ja esittelymateriaaleihin (pdf) >
Tutustu tilaisuudessa esiteltyyn suunnitelmakarttaluonnokseen (pdf) >
Tutustu tilaisuudessa esiteltyyn melukartan luonnokseen (pdf) >
Vuorovaikutuspäivässä esitetyt suunnittelumallivideot havainnollistavat, miten uudet tai parannetut väylät asettuvat ympäristöönsä. Videot esittävät 2. luonnosvaiheen suunnitelmia keväältä 2024.
Video 1: tieosuus valtateiden 8 ja 12 liittymästä Eurajoen ohitustien alkuun >
Video 2: tieosuus Lakarinkadulta Korpelantielle >
Video 3: Olkiluodontien uusi linjaus >
Yleissuunnittelu käynnistyi työpajalla joulukuussa 2023
Työpajassa kuultiin hankkeen tilannekatsaus ja yleissuunnitelman luonnoksen esittely.
Työpajan 14.12.2023 muistio (pdf)
Avaa pdf-muotoinen suunnitelmakarttaluonnos (16 Mt)
Jatkosuunnitteluun vaihtoehto VE 2
Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue valitsi lokakuussa 2023 YVA-menettelyn ja vuoropuhelun pohjalta jatkosuunnitteluun vaihtoehdon VE 2.
Lue valinnasta lisää Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tiedotteesta (sttinfo.fi)
Kaikille avoin yleisötilaisuus maaliskuussa 2023
Tilaisuudessa esiteltiin hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostusta (YVA-selostus).
Yleisötilaisuuden 15.3.2023 esittelydiat ja muistio (pdf)
Yhteysviranomaisen esittelydiat 15.3.2023 tilaisuudessa (pdf)
Ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus) valmistui
Arvioinnin tulokset kokoava ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus) valmistui maaliskuussa 2023.
Tutustu YVA-selostukseen (pdf, 82 Mt, ymparisto.fi)
Esittelyvideot valtatien parantamisen vaihtoehdoista
Ympäristövaikutusten arviointi punnitsi neljän eri valtatien parantamisvaihtoehdon vaikutuksia. Esittelyvideot vaihtoehdoista VE 1, VE 2 ja VE 3 havainnollistivat, miltä ne näyttäisivät toteutettuina.
- Vaihtoehto 1 sisältää nykyisen valtatien parantamisen jatkuvaksi ohituskaistatieksi (2+1)
- Vaihtoehto 2 sisältää nykyisen valtatien parantamisen nelikaistaiseksi (2+2)
- Vaihtoehto 3 sisältää valtatien parantamisen nelikaistaiseksi (2+2) osittain uuteen maastokäytävään Lapijoen kohdalla
Arvioinnin työpaja Eurajoella
Kaikille avoin arvioinnin työpaja pidettiin Eurajoella lokakuussa 2022. Työpajassa käsiteltiin YVA-menettelyn tarkentuneita vaihtoehtoja ja arvioitiin niiden vaikutuksia.
Työpajan 13.10.2022 muistio ja esittelydiat (pdf)
YVA-ohjelma oli nähtävillä
YVA-ohjelma oli nähtävillä toukokuussa 2022. Yhteysviranomainen kokosi siitä saadut palautteen, muodosti näkemyksensä ja antoi lausunnon ohjelmasta heinäkuussa. Lausunto toimii ohjeena vaikutusten arviointiin. Lausunto, YVA-ohjelma ja muut YVA-menettelyn asiakirjat on julkaistu yhteysviranomaisen hankesivulla www.ymparisto.fi/vt8raumaEurajokiYVA
Avoin esittelytilaisuus toukokuussa 2022
YVA-ohjelmasta järjestettiin kaikille avoin esittelytilaisuus toukokuussa 2022.
Tutustu esittelytilaisuuden muistioon ja esitykseen (pdf)
Viestintä ja osallistuminen
Otamme mielellämme palautetta vastaan koko hankkeen ajan. Suunnitteluun voi osallistua monin tavoin, ja keskustelu on tärkeää hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Suunnitteluun on mahdollista vaikuttaa osallistumalla tilaisuuksiin tai antamalla palautetta eri kanavissa.
Voit seurata hanketta Facebookissa osoitteessa https://www.facebook.com/Vt8RaumaEurajoki. Sivulla keskustellaan ja jaetaan tietoa ajankohtaisista asioista.
Voit ilmoittautua sähköpostilistalle lähettämällä viestin osoitteeseen [email protected]. Viesteillä ja uutiskirjeellä kerrotaan muun muassa suunnittelutyön etenemisestä, verkkosivujen päivityksistä ja tilaisuuksista.