
Kupittaa–Turku-ratahanke lyhyesti
Hanke sisältää Kupittaan ja Turun ratapihan välisen kaksoisraiteen suunnittelun ja toteutuksen sekä Turun aseman ratapihan ja Turun tavararatapihan parannustöiden suunnittelun ja toteutuksen.
Hankkeen myötä junaliikenteen edellytykset paranevat Turun alueella ja keskusta-alueen maankäyttö tehostuu. Turun alueen ratayhteyksien, ratapihojen ja rautatieasemien parannustyöt mahdollistavat Helsinki-Turku välin nopean junayhteyden kehittämisen. Hanke mahdollistaa myös Turun ratapiha -hankkeen rakentamisen Turun rautatieaseman ympäristöön.
Sujuvampaa raideliikennettä
Hanke parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä niin rantaradalla kuin Turku–Toijala-radalla lisääntyneen liikennöintikapasiteetin takia. Lisäksi hanke mahdollistaa Helsinki-Turku nopean junayhteyden kehittämisen.
Myös lähialueen asukkaiden kokemat meluhaitat vähenevät, kun hankkeessa parannetaan melusuojauksia. Turun rautatieasemalla rakennetaan esteettömiä kulkuyhteyksiä matkustajalaitureille.
Työkohteiden arvioidut ajankohdat
Kaksoisraide Kupittaalta Turkuun mukaan lukien Aurajoen ratasilta valmistui vuoden 2024 lopussa, jolloin myös Helsinki–Turku-junaliikenne palasi Turun asemalle.
Turun henkilöratapihan ja Heikkilän tavararatapihan raiteet ja vaihteet ovat kokonaisuudessaan valmiit junaliikenteelle lokakuun 2025 loppuun mennessä.
Hankkeessa rakennetaan tai uusitaan 5 siltaa tai alikulkua. Aurajoen ratasilta ja Nummen alikulkusilta valmistuivat syksyllä 2024. Raunistulan jalankulun ja pyöräilyn silta otettiin osittain käyttöön marraskuussa 2024, ja lopullisesti se valmistuu kesään 2025 mennessä. Koulukadun alikulkusillan odotetaan valmistuvan kesän 2025 lopussa.
Kupittaa–Turku-ratahankkeen työkohteiden arvioitu aikataulu karttakuvassa.
Katso kartta suurempana tämän linkin kautta.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen toteuttaa Väylävirasto. Rakennustyöt aloitettiin vuonna 2021. Hankkeelle on myönnetty rahoitusta vuoteen 2026 saakka. Hankkeen budjetti on 172 miljoonaa euroa. Väylävirasto ja Turun kaupunki vastaavat kustannuksista puoliksi.
Euroopan Unioni on tukenut hankkeen suunnittelua ja rakentamista yhteensä 28,1 miljoonalla eurolla.
Hankkeen kuvia
Hankkeen valokuvia löydät Flickr-kuvapalvelusta.
Videoupotus ei näy, jos et ole hyväksynyt evästeitä. Siirry videoon (YouTube).