Väyläviraston, Seinäjoen kaupungin ja Seipark Oy:n yhteishankkeessa on kehitetty aseman alueen kulkureittejä ja liityntäpysäköintiä, asemakorttelin palvelukeskusta sekä junamatkustajien palveluita. Työt valmistuivat syyskuussa 2025. Hanke on osa Seinäjoen asemanseudun laajempaa kehittämistä, joka modernisoi aluetta ja vahvistaa sen roolia kaupungin liikkumisen solmukohtana.
Hanke lyhyesti
Väylävirasto ja Seinäjoen kaupunki ovat toteuttaneet yhteistyössä ratapihan parantelutyöt, kuten uuden alikulun matkustajalaitureille 1–2 sekä laiturialueiden uudistamisen ja junien pysähtymispaikkojen siirron lähemmäs uutta asemaa. Rakentaminen käynnistyi syksyllä 2023 ja ratapihan työt valmistuivat syyskuussa 2025.
Hankkeen tavoitteena oli sujuvoittaa liikkumista ja parantaa asema-alueen turvallisuutta ja esteettömyyttä. Uusi alikulku ja päivitetyt kulkureitit helpottavat matkustajien siirtymistä laitureille ja uusi liityntäpysäköinti vastaa alueen kasvaviin pysäköintitarpeisiin. Kokonaisuus luo pohjan asemanseudun seuraaville kehittämisvaiheille sekä keskustan ja Pohjan kaupunginosan yhdistämiselle.
Hankkeen sisältö
Seinäjoen kaupunki on rakentanut uuden veturikorttelin, joka sisältää hyvinvointialueen perhekeskuksen, toimi- ja liiketiloja, rautatieaseman asemahallin, asema-aukion, pysäköintitalon ja asuinkerrostalon.
Väylävirasto on asemaseudun uudistumisen myötä kehittänyt Seinäjoen kaupungin kanssa yhteishankkeena olemassaolevaa ratapihaa:
- Nykyisen rautatieaseman kohdalle rakennettiin uusi alikulkukäytävä raiteille 1 ja 2 sekä laitureille johtavat portaat ja hissit. Alikulku yhdistää matkustajareitit suoraan uuteen palvelukeskukseen, pysäköintitaloon ja liityntäpysäköintialueille ja mahdollistaa näin esteettömän kulkemisen juniin.
- Laiturialueet uudistettiin osittain ja junien pysähtymispaikat siirrettiin lähemmäs uutta asemaa liikkumisen sujuvoittamiseksi.
- Junamatkustamisen opastus- ja informaatiojärjestelmiä parannettiin: uusitut kuulutusjärjestelmä, näyttötaulut ja valaistus tukevat turvallista ja selkeää liikkumista.
- Hankkeessa toteutettiin merkittäviä johtosiirtoja kuten radan turvalaite- ja kaapelointimuutoksia.
Hankkeen hyödyt
- Matkustajat pääsevät nyt suoraan ja esteettömästi uudelta asemalta laitureille 1–2 uuden alikulun ja kolmen hissin ansiosta.
- Junien pysähtymispaikat ovat lähempänä asemaa, mikä sujuvoittaa vaihtoja ja lyhentää siirtymämatkoja.
- Turvallisuus ja viihtyisyys paranivat uuden odotustilan, selkeiden kulkureittien, kuulutusten, näyttötaulujen ja valaistuksen ansiosta.
- Uusi alikulku mahdollistaa kaupunkikeskustan ja Pohjan kaupunginosan yhdistämisen tulevaisuudessa.
- Aseman pysäköintijärjestelyt uudistettiin, joskin vanhan aseman pohjoispuolen pysäköintialue ja P2-lyhytaikaispysäköinti ovat edelleen käytössä.
Hankkeen valmistumisen myötä liikkuminen ja saavutettavuus asemalla paranivat merkittävästi. Junamatkustaminen on aiempaa sujuvampaa ja turvallisempaa. Lisäksi Seinäjoen kaupungin tavoite kehittää asemanseutua on ottanut merkittävän askeleen.
Hankkeen aikataulu
Hankkeen suunnittelu käynnistyi vuosina 2020–2022, jolloin laadittiin yleissuunnitelma uudesta alikäytävästä. Sen ensimmäisen vaiheen (laitureiden 1–2 välinen osuus) rakentaminen käynnistyi syksyllä 2023.
Seinäjoen kaupungin kohteet, kuten sote-keskus ja pysäköintirakennus, valmistuivat joulukuussa 2024. Rataan liittyvät työt, kuten alikulku ja laiturialueiden uudistukset, valmistuivat syyskuussa 2025.
Hankkeen kustannukset
Toteutussopimuksessa koko yhteishankkeen kustannukset olivat noin 20 miljoonaa euroa ja Väyläviraston osuus tästä oli noin 5,9 miljoonaa euroa.