Matkalla

Matka tuntuu joskus pitkältä, mutta perille pääsyn odottelua helpottaa, kun tietää missä mennään. Olemme koonneet tälle sivulle ajankulua sekä tietoa Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeen etenemisestä ja ihmisistä sen takana. Tervetuloa mukaan matkalle!

Hankkeessa meneillään olevat työvaiheet

Mitä työmaalla tapahtuu nyt? Alta löydät käynnissä olevat työvaiheet hankealueittain.

Osa sisällöstä on estetty näkymästä evästevalinnan valinnan mukaisesti. Muuta eväste-asetuksia nähdäksesi koko sivun sisällön.

    • Viidennen lanseerauksen lohkoja hitsataan toisiinsa asennusradalla.
    • Seuraavat lohkot ovat muotitettavina työmaalla.
    • Kannen vesieristykset ovat valmiit.
    • Liikuntasaumalaitteet on asennettu.
    • Asfaltin tartukkeen ja kumibitumin levitys on aloitettu.
    • Työpenkereen purku on miltei puolivälissä.
    • Siltojen välisen pengertien korotus jatkuu Riutun työpenkereestä puretulla louheella.
    • Luovontien levennystyöt ovat käynnissä.
    • Työn alla on ollut kaiteiden purkua, asfaltin poistoa sekä rakennekerrosten rakentamista.

Työmaalla – kuvia ja videoita

Huikun sillan tunkkaus

Huikun sillan työntöasennuksessa sillan teräslohkoja vedetään jonona välitukien päälle. Videolla vaijeritunkin toiminnasta kertoo Aleksi Koski GRK Suomi Oy:stä.

Tervetuloa työmaalle!

Kiinteää yhteyttä on rakennettu jo yli vuoden verran. Tällä keväällä 2025 julkaistulla videolla kerromme, mitä olemme saaneet vuodessa aikaan.

Hankkeen työmaakuvat löydät Flickr-kansiostamme:

Osa vahvaa ketjua

Vahvassa ketjussa jokainen lenkki on tärkeä. Näillä videoilla tutustumme kiinteän yhteyden tekijöihin.

Katso koko soittolista YouTubessa.

Kuukauden kysymys

Kuukauden kysymykset testaavat tietämystäsi infrarakentamisesta ja Hailuodon kiinteän yhteyden työmaan arjesta pikkuisen pilke silmäkulmassa.

  • Valtaosa Hailuodon kiinteästä yhteydestä, 6,9 kilometriä, on pengertietä. Kun kiinteä yhteys valmistuu, pengertien pinta on vähintään 3,5 metriä keskimääräisen merenpinnan yläpuolella. Riittävällä korkeudella pyritään siihen, että merivettä roiskuu tielle mahdollisimman vähän.

    Pengertietä on rakennettu vaiheittain. Ensin penger toteutettiin matalampana, noin metrin verran vedenpinnan yläpuolelle. Näin saatiin muodostettua maayhteydet siltapaikoille työmaaliikennettä varten.

    Nyt, kun Riutun silta on valmistumassa työmaaliikenteen käyttöön, sen alle rakennettua työpengertä puretaan ja louhetta käytetään pengertien korottamiseen lopulliseen korkeuteensa.
     

  • Siltojen jälkijännittäminen tarkoittaa sitä, että sillan betonirakenteiden sisällä olevat teräsvaijerit kiristetään. Jännittäminen saa aikaan puristusta ja esikohotusta betonirakenteeseen. Tämä vahvistaa sillan rakenteita, jolloin silta kestää suuremman kuorman pienemmällä määrällä välitukia.

  • Huikun työsillan veneilyaukon korkeus on vesiluvan mukaisesti töiden aikana vähintään 15,5 metriä ja leveys 20 metriä, joskin korkeus ja leveys voivat vaihdella eri työvaiheiden aikana. Oman veneen ja sen maston korkeus on syytä pitää mielessä, kun reitillä on siltojen alituksia.

    Sillan keskikohdan lanseeraus on työvaihe, jonka aikana veneilyaukko joudutaan sulkemaan kokonaan muutamaksi päiväksi. Toisaalta suuri osa alkukesän työvaiheista on sellaisia, ettei aukolle ole korkeusrajoitetta ollenkaan. Sen jälkeen kun sillan palkki on lanseerattu veneilyaukon yli, korkeusrajoitukseksi tulee lopullinen alikulkukorkeus 18 metriä.

    Riutun sillan työpenkereessä on aukko pienveneille. Sen leveys on viisi metriä ja korkeus kaksi ja puoli metriä merenpinnan keskikorkeudesta. Töiden valmistuttua Riutun sillan alikulkulkukorkeudeksi jää 5 metriä.

    Entäpä sitten veden syvyys? Huikun puolella vettä riittää isommallekin kölille, mutta Riutun päässä on matalaa ja karikkoista.

    Aukot on merkitty selvästi merkeillä ja valoilla. Noudatathan varovaisuuttaa työmaan läheisyydessä, kuten vesillä muutenkin!

Takapenkki

Tylsää takapenkillä? Keräsimme alle ideoita lautta- ja automatkojen ajankuluksi koko perheelle.

  • Keksitään yhteistyössä tarina. Jokainen pelaaja lisää tarinaan aina yhden sanan, ja jokaisen tulee vuorollaan oman sanansa keksimisen lisäksi myös muistaa muiden keksimät sanat. Esimerkiksi: Olipa > Olipa kerran > Olipa kerran > Olipa kerran saari -> Olipa kerran saari, jonne… Pelaaja, joka unohtaa, miten tarina menee, tipahtaa pois pelistä. Näin jatketaan, kunnes jäljellä on enää voittaja. Ja toivottavasti hauska tarina!

  • Yksi pelaajista selittää sanaa ilman, että sanoo itse sanaa ääneen. Voittaja on se, joka ensimmäisenä arvaa, mistä sanasta on kyse.

  • Muodostakaa lautalla kanssanne olevien autojen rekisterikilpien kirjaimista lauseita, esimerkiksi GRK = gepardi rakensi kasuunin.

  • Pelaajat hyräilevät vuorollaan jotakin tuttua laulua, sanoja ei saa käyttää. Muut yrittävät arvata, mikä laulu on kyseessä.

  •  Pelissä pitää keksiä uusi yhdyssana edellisen yhdyssanan loppuosasta, esimerkiksi "teräsbetoni – betoniauto – autolautta". Peliä voi pelata myös keksimällä sanoja, jotka alkavat sillä kirjaimella, johon edellinen päättyy, esimerkiksi "silta – aurinko – omena".

  • Sopikaa jokin kirjain ja aihepiiri, esimerkiksi s-kirjaimella alkavat eläimet. Ensimmäinen pelaaja sanoo "Laiva on lastattu siileillä", seuraava keksii jonkin muun s-kirjaimella alkavan eläimen. Kun pelaaja ei keksi enää yhtään sanaa, hän putoaa pois pelistä.

  • Yksi pelaajista ajattelee jotakin asiaa, mutta ei kerro muille, mitä. Muut yrittävät kyselemällä arvata, mistä on kyse. Kysymyksiin pitää pystyä vastaamaan kyllä tai ei. Peliä voi helpottaa sopimalla etukäteen kategorian, johon arvuuteltava asia kuuluu, esimerkiksi ”jotakin, jota voi löytyä jääkaapista” tai ”elokuvasta tuttu hahmo”.

  • Arvuutelkaa, kuinka monta autoa tulee lautalle kanssanne. Voittaja on se, joka arvaa lähimmäksi.

  • Sopikaa pelille aihealue, esimerkiksi kaupungit, eläimet, bändit tai elokuvat. Ensimmäinen pelaaja keksii a-kirjaimella alkavan sanan, seuraava b-kirjaimella ja niin edetään aakkoset loppuun asti.

  • Leikin häviää se, joka puhuu ensimmäiseksi. Tämä leikki on etenkin vanhempien mieleen!

Oletko jo tutustunut Hailuodon kiinteän yhteyden puuhakirjaan?

Voit ladata tulostettavan version puuhakirjasta tai napata omasi mukaan lauttarantojen kahviloista:

  • Grilli-cafe Farestiina, Hailuoto
  • Riutunkarin Grillikahvio, Oulunsalo

Hailuodon kiinteän yhteyden puuhakirja (pdf)

Ajankohtaista hankkeessa