Matkalla

Matka tuntuu joskus pitkältä, mutta perille pääsyn odottelua helpottaa, kun tietää missä mennään. Olemme koonneet tälle sivulle ajankulua sekä tietoa Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeen etenemisestä ja ihmisistä sen takana. Tervetuloa mukaan yhteiselle matkalle!

Lue hankkeen tuoreimmat kuulumiset heinäkuun uutiskirjeestä!

Hankkeessa meneillään olevat työvaiheet

Mitä työmaalla tapahtuu nyt? Alta löydät käynnissä olevat työvaiheet hankealueittain.

Osa sisällöstä on estetty näkymästä evästevalinnan valinnan mukaisesti. Muuta eväste-asetuksia nähdäksesi koko sivun sisällön.

    • Teräslohkojen lanseeraus
    • Teräslohkojen pintakäsittelyt ja hitsaukset
    • Teräslohkojen muotitus
    • Viimeisen välituen rakentaminen
    • Kannen muotin purku
    • Kannen kunnostustyöt
    • Kaiteiden asennus
    • Jännitysputkien injektointi eli täyttö
    • Penkereen verhoilu
    • Verhoilukiven ajo
    • Riutun sillan päätytäyttö eli kulku sillalle merenpuoleisesta päästä valmistui

Työmaalla – kuvia ja videoita

Tervetuloa työmaalle! Kiinteää yhteyttä on rakennettu jo vuoden verran. Tällä videolla kerromme, mitä olemme saaneet vuodessa aikaan.

Hankkeen työmaakuvat löydät Flickr-kansiostamme:

Osa vahvaa ketjua

Vahvassa ketjussa jokainen lenkki on tärkeä. Näillä videoilla tutustumme kiinteän yhteyden tekijöihin.

Katso koko soittolista YouTubessa.

Kuukauden kysymys

Kuukauden kysymykset testaavat tietämystäsi infrarakentamisesta ja Hailuodon kiinteän yhteyden työmaan arjesta pikkuisen pilke silmäkulmassa.

Heinäkuun kuukauden kysymys

Tällä kertaa kysymys onkin videomuodossa. Mitä tällä videolla tapahtuu? Vastaus löytyy haitarilohkosta alta.

 

  • Videolla näkyy ja kuuluu sointikoe. Sillä tarkistetaan hitsauksen laatu: Jos lyönnin aiheuttama ääni on korkea ja kirkas, on hitsaus onnistunut hyvin, jos taas matala, hitsaus on huonolaatuinen. Videolla testataan vaarnatappien hitsauksen onnistuminen Huikun sillan palkkiin Steel Groupin konepajalla. Hitsaussauman kestävyys tarkistetaan myös taivuttamalla tappeja.

    Sointikoetta käytetään myös esimerkiksi siltojen korjauksissa, joissa tehdään vanhaan betoniin tartuntoja. Siltarakentamisessa tarvitaan siis muiden aistien lisäksi myös tarkkaa kuuloa!

  • Siltojen jälkijännittäminen tarkoittaa sitä, että sillan betonirakenteiden sisällä olevat teräsvaijerit kiristetään. Jännittäminen saa aikaan puristusta ja esikohotusta betonirakenteeseen. Tämä vahvistaa sillan rakenteita, jolloin silta kestää suuremman kuorman pienemmällä määrällä välitukia.

  • Huikun työsillan veneilyaukon korkeus on vesiluvan mukaisesti töiden aikana vähintään 15,5 metriä ja leveys 20 metriä, joskin korkeus ja leveys voivat vaihdella eri työvaiheiden aikana. Oman veneen ja sen maston korkeus on syytä pitää mielessä, kun reitillä on siltojen alituksia.

    Sillan keskikohdan lanseeraus on työvaihe, jonka aikana veneilyaukko joudutaan sulkemaan kokonaan muutamaksi päiväksi. Toisaalta suuri osa alkukesän työvaiheista on sellaisia, ettei aukolle ole korkeusrajoitetta ollenkaan. Sen jälkeen kun sillan palkki on lanseerattu veneilyaukon yli, korkeusrajoitukseksi tulee lopullinen alikulkukorkeus 18 metriä.

    Riutun sillan työpenkereessä on aukko pienveneille. Sen leveys on viisi metriä ja korkeus kaksi ja puoli metriä merenpinnan keskikorkeudesta. Töiden valmistuttua Riutun sillan alikulkulkukorkeudeksi jää 5 metriä.

    Entäpä sitten veden syvyys? Huikun puolella vettä riittää isommallekin kölille, mutta Riutun päässä on matalaa ja karikkoista.

    Aukot on merkitty selvästi merkeillä ja valoilla. Noudatathan varovaisuuttaa työmaan läheisyydessä, kuten vesillä muutenkin!

Takapenkki

Tylsää takapenkillä? Julkaisemme täällä ideoita lautta- ja automatkojen ajankuluksi koko perheelle.

Viikon viihdyke: Lauseita rekisterikilvistä. 

Muodostakaa lautalla kanssanne olevien autojen rekisterikilpien kirjaimista lauseita, esimerkiksi GRK = gepardi rakensi kasuunin.
Aiempien viikkojen pelejä
  • Pelaajat hyräilevät vuorollaan jotakin tuttua laulua, sanoja ei saa käyttää. Muut yrittävät arvata, mikä laulu on kyseessä.

  •  Pelissä pitää keksiä uusi yhdyssana edellisen yhdyssanan loppuosasta, esimerkiksi "teräsbetoni – betoniauto – autolautta". Peliä voi pelata myös keksimällä sanoja, jotka alkavat sillä kirjaimella, johon edellinen päättyy, esimerkiksi "silta – aurinko – omena".

  • Sopikaa jokin kirjain ja aihepiiri, esimerkiksi s-kirjaimella alkavat eläimet. Ensimmäinen pelaaja sanoo "Laiva on lastattu siileillä", seuraava keksii jonkin muun s-kirjaimella alkavan eläimen. Kun pelaaja ei keksi enää yhtään sanaa, hän putoaa pois pelistä.

  • Yksi pelaajista ajattelee jotakin asiaa, mutta ei kerro muille, mitä. Muut yrittävät kyselemällä arvata, mistä on kyse. Kysymyksiin pitää pystyä vastaamaan kyllä tai ei. Peliä voi helpottaa sopimalla etukäteen kategorian, johon arvuuteltava asia kuuluu, esimerkiksi ”jotakin, jota voi löytyä jääkaapista” tai ”elokuvasta tuttu hahmo”.

  • Arvuutelkaa, kuinka monta autoa tulee lautalle kanssanne. Voittaja on se, joka arvaa lähimmäksi.

  • Sopikaa pelille aihealue, esimerkiksi kaupungit, eläimet, bändit tai elokuvat. Ensimmäinen pelaaja keksii a-kirjaimella alkavan sanan, seuraava b-kirjaimella ja niin edetään aakkoset loppuun asti.

Oletko jo tutustunut Hailuodon kiinteän yhteyden puuhakirjaan?

Voit ladata tulostettavan version puuhakirjasta tai napata omasi mukaan lauttarantojen kahviloista:

  • Grilli-cafe Farestiina, Hailuoto
  • Riutunkarin Grillikahvio, Oulunsalo

Hailuodon kiinteän yhteyden puuhakirja (pdf)

Ajankohtaista hankkeessa