Valtatien 2 parantaminen Porin keskustan kohdalla, YVA

Tiehanke Suunnitteilla

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä vuosina 2023–2025 tarkasteltiin vilkkaasti liikennöidyn valtatien 2 parantamista Porin keskustan kohdalla, Korven ja Tiilimäen eritasoliittymien välillä. Kesällä 2025 jatkosuunnitteluun valittiin vaihtoehto VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi. Tämän jälkeen hanke siirtyi tiesuunnitelmavaiheeseen. Tavoitteena on, että päivitetty tiesuunnitelma valmistuu hallinnolliseen käsittelyyn keväällä 2026. Hankkeen tiesuunnitelmavaiheen etenemistä voi seurata verkkosivulla: Valtatien 2 parantaminen Friitalan eritasoliittymän ja Korven eritasoliittymän välillä, Pori ja Ulvila, tiesuunnitelma

Korven ja Tiilimäen eritasoliittymien välinen tieosuus välittää sekä Porin satamien että valtatien 8 tavara- ja henkilöliikennettä. Tien liikennemäärä on jo pitkään vaatinut nelikaistaista valtatietä Porin keskustan kohdalle. Valtatiellä 2 on suuri merkitys Porin seudun kehittymiselle.

Valtatien parantaminen sisältyy liikenneverkon kehittämisen tavoitteisiin Satakunnan maakuntakaavassa. Suunnittelualue sijoittuu asemakaavoitetulle kaupunkialueelle Porin kantakaupungin kupeeseen. Alueella on asutusta, yritystoimintaa ja viheralueita. Valtatieosuuden pituus on noin viisi kilometriä.

  • 02/2024 YVA-ohjelma
  • 01/2025 YVA-selostus
  • 04/2025 Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä
  • 06/2025 Vaihtoehdon valinta
  • Tiesuunnitelman viimeistely 2025–2026
  • 2027–2031 Rakentaminen alkaa (arvio)

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2023-2025
Tilaaja
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Tavoitteet

Hankkeen tavoitteita olivat: 

  • Sovittaa yhteen sovittaa kahden valtatien kasvanut liikenne Porin ydinkeskustan laajentuneeseen maankäyttöön.  
  • Löytää toteuttamiskelpoisin, laadukas ja yleisesti hyväksyttävä ratkaisu. 

YVA-menettelyn tavoitteita olivat:

  • Tunnistaa vaihtoehtojen todennäköisesti merkittävät ympäristövaikutukset.
  • Tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi. 
  • Saada laajasti näkemyksiä ja käydä avointa keskustelua. 

Hankkeen sisältö

Hankkeen taustalla oli vuonna 2022 valmistunut tiesuunnitelma ja tiesuunnitelmahanke (Valtatien 2 parantaminen Friitalan eritasoliittymän ja Korven eritasoliittymän välillä, Pori ja Ulvila, tiesuunnitelma). Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue teki samana vuonna päätöksen YVA-menettelyn käynnistämisestä. Valtatien parantamiseen liittyy laajoja ja moninaisia ympäristövaikutuksia, joita tarkasteltiin YVA-menettelyllä vuosina 2023–2025. 

YVA-menettelyssä tarkasteltiin seuraavia vaihtoehtoja:

Vaihtoehto VE 0+ 

  • Valtatie säilyy nykyisellään, kaksikaistaisena tienä. 
  • Suntinojan silta toteutetaan. 
  • Valtatien ali rakennetaan uusi katuyhteys Tikkulan ja Eteläväylän kiertoliittymien välille.  
  • Tikkulan suuntaisliittymää parannetaan. 
  • Tiilimäen liittymisramppia pidennetään. 
  • Jalankulku- ja pyöräteitä parannetaan ja lisätään meluntorjuntaa.  

Vaihtoehto VE 1 

  • Vuoden 2022 tiesuunnitelman mukainen ratkaisu. 
  • Valtatie nelikaistaistetaan Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Tehdään tarvittavat katu- ja liittymäjärjestelyt. 
  • Jalankulku- ja pyöräteitä parannetaan. 
  • Tehdään pohjavesisuojauksia ja lisätään meluntorjuntaa. 

Ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus) kokosi yhteen vaikutusten arvioinnin tulokset. Se valmistui alkuvuodesta 2025 ja oli nähtävillä kahden kuukauden ajan. 

YVA-selostuksen keskeistä sisältöä ovat ympäristövaikutukset vaikutuslajeittain, vaihtoehtojen vertailu ja toimenpiteet haitallisten vaikutusten lieventämiseksi. Arviointi tehtiin asiantuntijatyönä monipuolisten lähtötietojen pohjalta sekä hyödyntäen saatuja palautteita ja käytyjä keskusteluja. 

YVA-selostuksen mukaan valtatien 2 parantamisella nykyisellä paikallaan on kokonaisuutena vähäisiä haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Suorien haittojen osalta korostuu Tikkulantien uusi katuyhteys, mutta se myös parantaa yhteyksiä kaupungissa. Arvioinnissa tunnistettiin monia myönteisiä vaikutuksia melutilanteeseen ja kaupunkiympäristöön sekä alueen kehitykseen. Valittu liikenneratkaisu VE 1 tuo enemmän myönteisiä vaikutuksia kuin vaihtoehto VE 0+ olisi tuonut.  

YVA-selostus ja muut YVA-menettelyn asiakirjat ovat yhteysviranomaisen verkkosivuilla.

Ajankohtaista

Yhteysviranomainen antoi YVA-selostuksesta perustellun päätelmän  huhtikuussa 2025. Siinä todettiin YVA-arvioinnin riittävyys ja yhteysviranomaisen kanta hankkeen merkittäviin vaikutuksiin. 

Tiesuunnitelma valmistui toukokuussa 2022. Samana vuonna tehdyn päätöksen mukaisesti hankkeen toteutuksen vaihtoehtoja arvioitiin ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA-menettely) vuosina 2023–2025. 

YVA-menettelyn pohjalta päädyttiin jatkamaan suunnittelua vuoden 2022 tiesuunnitelman ratkaisuun perustuen. Ratkaisussa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä.

Tilanne vuodenvaihteessa 2025–2026

Tavoitteena on, että tiesuunnitelman päivitys valmistuu hallinnolliseen käsittelyyn keväällä 2026.  Tiesuunnitelman hyväksymispäätös odotetaan saatavan vuoden 2026 loppuun mennessä, jonka jälkeen hankkeella on toteuttamisvalmius. Varsinainen rakennusvaihe ajoittuu näillä näkymin aikaisintaan vuosille 2027–2031.

Tiesuunnitelman etenemistä voi seurata verkkosivulla: Valtatien 2 parantaminen Friitalan eritasoliittymän ja Korven eritasoliittymän välillä, Pori ja Ulvila, tiesuunnitelma.

Hanke Facebookissa