Hankkeen sisältö
Hankkeen taustalla oli vuonna 2022 valmistunut tiesuunnitelma ja tiesuunnitelmahanke (Valtatien 2 parantaminen Friitalan eritasoliittymän ja Korven eritasoliittymän välillä, Pori ja Ulvila, tiesuunnitelma). Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue teki samana vuonna päätöksen YVA-menettelyn käynnistämisestä. Valtatien parantamiseen liittyy laajoja ja moninaisia ympäristövaikutuksia, joita tarkasteltiin YVA-menettelyllä vuosina 2023–2025.
YVA-menettelyssä tarkasteltiin seuraavia vaihtoehtoja:
Vaihtoehto VE 0+
- Valtatie säilyy nykyisellään, kaksikaistaisena tienä.
- Suntinojan silta toteutetaan.
- Valtatien ali rakennetaan uusi katuyhteys Tikkulan ja Eteläväylän kiertoliittymien välille.
- Tikkulan suuntaisliittymää parannetaan.
- Tiilimäen liittymisramppia pidennetään.
- Jalankulku- ja pyöräteitä parannetaan ja lisätään meluntorjuntaa.
Vaihtoehto VE 1
- Vuoden 2022 tiesuunnitelman mukainen ratkaisu.
- Valtatie nelikaistaistetaan Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Tehdään tarvittavat katu- ja liittymäjärjestelyt.
- Jalankulku- ja pyöräteitä parannetaan.
- Tehdään pohjavesisuojauksia ja lisätään meluntorjuntaa.
Ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus) kokosi yhteen vaikutusten arvioinnin tulokset. Se valmistui alkuvuodesta 2025 ja oli nähtävillä kahden kuukauden ajan.
YVA-selostuksen keskeistä sisältöä ovat ympäristövaikutukset vaikutuslajeittain, vaihtoehtojen vertailu ja toimenpiteet haitallisten vaikutusten lieventämiseksi. Arviointi tehtiin asiantuntijatyönä monipuolisten lähtötietojen pohjalta sekä hyödyntäen saatuja palautteita ja käytyjä keskusteluja.
YVA-selostuksen mukaan valtatien 2 parantamisella nykyisellä paikallaan on kokonaisuutena vähäisiä haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Suorien haittojen osalta korostuu Tikkulantien uusi katuyhteys, mutta se myös parantaa yhteyksiä kaupungissa. Arvioinnissa tunnistettiin monia myönteisiä vaikutuksia melutilanteeseen ja kaupunkiympäristöön sekä alueen kehitykseen. Valittu liikenneratkaisu VE 1 tuo enemmän myönteisiä vaikutuksia kuin vaihtoehto VE 0+ olisi tuonut.
YVA-selostus ja muut YVA-menettelyn asiakirjat ovat yhteysviranomaisen verkkosivuilla.
Ajankohtaista
Yhteysviranomainen antoi YVA-selostuksesta perustellun päätelmän huhtikuussa 2025. Siinä todettiin YVA-arvioinnin riittävyys ja yhteysviranomaisen kanta hankkeen merkittäviin vaikutuksiin.
Tiesuunnitelma valmistui toukokuussa 2022. Samana vuonna tehdyn päätöksen mukaisesti hankkeen toteutuksen vaihtoehtoja arvioitiin ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA-menettely) vuosina 2023–2025.
YVA-menettelyn pohjalta päädyttiin jatkamaan suunnittelua vuoden 2022 tiesuunnitelman ratkaisuun perustuen. Ratkaisussa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä.
Tilanne vuodenvaihteessa 2025–2026
Tavoitteena on, että tiesuunnitelman päivitys valmistuu hallinnolliseen käsittelyyn keväällä 2026. Tiesuunnitelman hyväksymispäätös odotetaan saatavan vuoden 2026 loppuun mennessä, jonka jälkeen hankkeella on toteuttamisvalmius. Varsinainen rakennusvaihe ajoittuu näillä näkymin aikaisintaan vuosille 2027–2031.
Tiesuunnitelman etenemistä voi seurata verkkosivulla: Valtatien 2 parantaminen Friitalan eritasoliittymän ja Korven eritasoliittymän välillä, Pori ja Ulvila, tiesuunnitelma.