Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahankkeen asukastilaisuus 19.9.2023

Tilaisuudessa kysymyksiin vastasivat projektipäällikkö Erkki Mäkelä ja osastonjohtaja Jussi Lindberg Väylävirastosta sekä projektijohtaja Antero Mäkilä ja hankepäällikkö Mika Rajala Turun kaupungilta. Lisäksi kysymyksiin vastasivat rakennuttajakonsultit Ville Larkamo VSS Infralta, rakennuttajakonsultit Sami Natunen ja Suvi Salmela Arkokselta. 

Tilaisuuden esitys (pdf)

Tilaisuudessa esitetyt kysymykset ja vastaukset
  • Aurajoen Sillat STk -urakkaan sisältyy optiona Raunistulan pyöräily- ja jalankulkusilta, joka on tällä hetkellä suunnitteluvaiheessa. Turun kaupunki päättää sillan toteutusvaiheeseen siirtymisestä syksyn 2023 aikana. Toteutusvaiheeseen siirtyminen edellyttää, että kaupunki on saanut Traficomilta myönteisen päätöksen rahoituksen siirtämisestä hankkeen rakentamisaikataulun mukaiseksi. Jos toteutusvaiheeseen siirrytään ja Kupittaa–Turku-ratahanke rakentaa pyöräily- ja jalankulkusillan, silta valmistuu loppuvuonna 2024.

  • Räjäytystyöt eivät ole pitkäkestoisia. Louhintatöissä aiheutuu aina tärinää ja sitä seurataan tärinämittareilla. Ennen töiden aloitusta tehdään kiinteistökatselmus, jossa käydään läpi kiinteistöjen kunto. Koulukadun sillan alueella tehdään pieniä louhintatöitä, mikä tarkoittaa sitä, että niitä ei tehdä lähellä rakennuksia. Vaaraa seinien halkeamista ei ole.

  • Nykyinen satamaraide palvelee matkustajaliikennettä normaalisti kuten tälläkin hetkellä. Nykyinen satamaraide puretaan vain, jos uuden korvaavan pohjoisen raideyhteyden toteutuksesta ja rahoituksesta päästään Turun kaupungin ja Väyläviraston välillä yhteisymmärrykseen. Neuvotteluja jatketaan syksyn 2023 maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimusneuvotteluissa. 

  • Matkustajalaiturit sijoittuvat Logomonsillan ja Aninkaisten sillan väliin. Tarkoitus on, että matkustajalaitureiden toisesta päästä päästään kulkemaan tulevaan matkakeskukseen.

  • Valitettavasti sillan rakentaminen Aurajoen yli on työtä, jota ei voi tehdä hiljaisesti, mutta paalutustyöt ovat pitkälti ohi kuukauden kuluttua. 

  • Logomonsilta ei tule toimimaan väliaikaisena rautatieasema. Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n neuvottelut toimivien väliaikaisten asemapalveluiden toteutuksesta ja sijoittumisesta Logomonsillan yhteyteen ovat vielä kesken.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.