Kysymyksiä ja vastauksia
  • Liittymäalueen ongelmana on nyt puutteellinen liikenneturvallisuus sekä vilkkaasta liikenteestä aiheutuvat jonot ja ruuhkat. Lisäksi raskaan liikenteen käyttämistä tontti- ja yksityistieliittymistä aiheutuu liikennehäiriöitä. Myös valtatietä ylittävien pyöräilyn ja jalankulun väylien järjestelyt ovat puutteelliset ja turvattomat.

    Hankkeen tavoitteena on tehdä liittymäalueesta turvallisempi ja tehokkaampi kaikille teillä liikkujille. Hankkeessa parannetaan liittymän välityskykyä, järjestellään maankäyttöliittymiä ja erotetaan paikallinen liikenne valtakunnallisesta, pitkän matkan liikenteestä.

  • Vuoden 2025 aikana tehdään rakentamissuunnitelma, ja rakennustyöt alkavat vuonna 2026. Rakentaminen kestää kaksi vuotta eli vuodet 2026–2027.

  • Hankkeen kustannusarvio on 13 miljoonaa euroa. Valtio maksaa tästä summasta 11 miljoonaa euroa ja Kurikan kaupunki 2 miljoonaa euroa.

  • Hankkeessa on kolme siltapaikkaa valtateillä 3 ja 19. Niiden kohdalle rakennetaan laadukkaat kiertotiet, jotka palvelevat liikennettä siltojen rakentamisen ajan.

    Liikenteen sujuvuus koko hankkeen ajan on prioriteetti, mutta tilapäistä haittaa rakentamisesta syntyy, kun toimitaan nykyisellä valtatiealueella.

  • Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden edellytykset paranevat ja myös kulku linja-autopysäkeille paranee. Kävely- ja pyöräilyverkkoa parannetaan hankkeessa.

  • Kaupunki on jo pääosin laittanut maankäyttösuunnitelmia käyntiin Kojan sekä Juustoportin laajennuksien suhteen. Nyt tehtävät valtatien ja katuverkon järjestelyt mahdollistavat maankäyttöä alueella laajemminkin.

  • Hankkeessa saatetaan nähdä töiden aikana kiertoliittymä, mutta valtakunnallisesti runkoverkolle ja valtateille niitä ei yleensä tehdä.

  • Päivitämme tälle hankesivustolle hankkeen ajankohtaisia kuulumisia. Voit myös kysellä lisätietoja projektipäälliköltä:

    • Akseli Nurmi, Väylävirasto: akseli.nurmi(at)vayla.fi, 029 534 3134