-
Liittymäalueen ongelmana on nyt puutteellinen liikenneturvallisuus sekä vilkkaasta liikenteestä aiheutuvat jonot ja ruuhkat. Lisäksi raskaan liikenteen käyttämistä tontti- ja yksityistieliittymistä aiheutuu liikennehäiriöitä. Myös valtatietä ylittävien pyöräilyn ja jalankulun väylien järjestelyt ovat puutteelliset ja turvattomat.
Hankkeen tavoitteena on tehdä liittymäalueesta turvallisempi ja tehokkaampi kaikille teillä liikkujille. Hankkeessa parannetaan liittymän välityskykyä, järjestellään maankäyttöliittymiä ja erotetaan paikallinen liikenne valtakunnallisesta, pitkän matkan liikenteestä.
-
Vuoden 2025 aikana tehdään rakentamissuunnitelma, ja rakennustyöt alkavat vuonna 2026. Rakentaminen kestää kaksi vuotta eli vuodet 2026–2027.
-
Hankkeen kustannusarvio on 13 miljoonaa euroa. Valtio maksaa tästä summasta 11 miljoonaa euroa ja Kurikan kaupunki 2 miljoonaa euroa.
-
Hankkeessa on kolme siltapaikkaa valtateillä 3 ja 19. Niiden kohdalle rakennetaan laadukkaat kiertotiet, jotka palvelevat liikennettä siltojen rakentamisen ajan.
Liikenteen sujuvuus koko hankkeen ajan on prioriteetti, mutta tilapäistä haittaa rakentamisesta syntyy, kun toimitaan nykyisellä valtatiealueella.
-
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden edellytykset paranevat ja myös kulku linja-autopysäkeille paranee. Kävely- ja pyöräilyverkkoa parannetaan hankkeessa.
-
Kaupunki on jo pääosin laittanut maankäyttösuunnitelmia käyntiin Kojan sekä Juustoportin laajennuksien suhteen. Nyt tehtävät valtatien ja katuverkon järjestelyt mahdollistavat maankäyttöä alueella laajemminkin.
-
Hankkeessa saatetaan nähdä töiden aikana kiertoliittymä, mutta valtakunnallisesti runkoverkolle ja valtateille niitä ei yleensä tehdä.
-
Päivitämme tälle hankesivustolle hankkeen ajankohtaisia kuulumisia. Voit myös kysellä lisätietoja projektipäälliköltä:
- Akseli Nurmi, Väylävirasto: akseli.nurmi(at)vayla.fi, 029 534 3134
-
Katu on Jalasjärven kunnan kaavoitustyön tulos.
-
Kyllä, risteykseen tulee hulevesipumppaamo rampin kohdalle. Vedet johdetaan laskuojien kautta Jalasjärveen. Hankkeen hulevesiä pyritään viivyttämään ennen Jalasjärveen laskemista.
-
Valtatielle rakennetaan ylityskohta, jossa kulku tapahtuu turvallisesti bussipysäkeille. Lisäksi hankkeessa rakennetaan alikulku Vuohiluoman kohdalle, jossa Sepänkatu alittaa valtatien 3:n. Jalankulkijat ja pyöräilijät voivat jatkossakin kulkea turvallisesti valtatie 3:lta Sepänkatua pitkin.
-
Valtatieltä vasemmalle Sepänkadulle kääntyville on tulossa risteykseen ryhmittymiskaista. Näin kääntyjät eivät tuki tietä takaa tulevalta liikenteeltä odottaessaan pääsyä vastaantulevien kaistan yli.
-
Suunnitelmien mukaan nopeusrajoitus pysyy jatkossa 80 kilometrissä tunnissa. ELY-keskus päättää viime kädessä, mikä nopeusrajoitus otetaan käyttöön.
-
Pyrimme löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun yhteistyössä yrittäjän kanssa, jotta yrittäjälle löydettäisiin korvaavaa tilaa. Tavoitetilassa ratkaisu palvelee niin yrittäjää ja raskasta liikennettä kuin muitakin tienkäyttäjiä.
-
Tiesuunnitelmassa esitetään kyseisen liittymän katkaisua ja hanke toteuttaa sen. Kaupunki ja seurakunta hakevat kuitenkin ratkaisua, jossa hautausmaan päässä olisi kääntöpaikka.
-
Kyllä, tiesuunnitelma-alueelle valtateillä 3 ja 19 tulee led-valaistus.
-
Kurikan kaupunki huolehtii reitin avaamisesta ja talvikunnossapidosta ainakin talven 2025–2026 ajan. Jatkoa katsotaan sitten tulevina syksyinä.
-
Raskas liikenne on huomioitu hankkeessa ja liikkumisen pitää olla sujuvaa. Hankealueen läpi kulkee erikoiskuljetusreitti, mikä on otettu huomioon suunnitelmissa. Myös mutkien jyrkkyys ja kallistukset tehdään ohjeiden mukaisesti.