Syrjäsalmen ratasilta

Ratahanke Suunnitteilla Pohjois-Karjala

Hankkeessa uusitaan Syrjäsalmen ratasilta sekä toteutetaan siihen liittyvät uudet ratalinjat ja raiteistomuutokset. Rakentamistöiden jälkeen vanha ratasilta puretaan pois.
 

Syrjäsalmen ratasilta.

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2025–2027
Kustannukset
21 000 000 €
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Elinkaarensa loppupäässä olevan vanhan ratasillan korvaaminen uudella sillalla.

Nykytila

Kiteellä sijaitsevan Syrjäsalmen sillan yli kulkee Joensuun ja Imatran välinen vilkas rataosuus. Vanha ratasiltaa on rakennettu vuonna 1967 rataosuuden valmistumisen yhteydessä ja se on elinkaarensa loppuvaiheessa. Silta ylittää Syrjäsalmen, joka yhdistää Hiekanpäänselkä ja Pajarinselkä -järvet. 

Hankkeen sisältö

Hankkeen tavoitteena on korvata nykyinen ratasilta. Uusi ratasilta rakennetaan nykyisen ratasillan viereen.

Hankkeen eteneminen

Uuden sillan rakennustyöt käynnistyivät ensimmäisen kerran tammikuussa 2023 vanhan sillan viereen. Rakennustöiden yhteydessä vanhassa sillassa havaittiin liikettä, jonka seurauksena sillalle asetettiin nopeusrajoitus. Turvallisuuden varmistamiseksi uuden sillan rakennustyöt keskeytettiin tarkempien selvitysten ajaksi. 

Kesällä 2023 Syrjäsalmen sillalla tehtiin koepaalutuksia ja lisää maaperätutkimuksia. Näiden perusteella syyskuussa 2023 päätettiin, että uusi silta toteutetaan 45 metrin päähän vanhasta sillasta, jotta rakentaminen ei aiheuta liikettä vanhaan siltaan.

Rakentamispaikan vaihtuminen vaati uuden ratasuunnitelman laatimista vesilupineen. Suunnitelmia edistettiin vuoden 2024 aikana.  Uusi ratasuunnitelma hyväksyttiin helmikuussa 2025 ja se sai lainvoiman huhtikuussa 2025. Tällä hetkellä hankkeella on käynnissä urakan kilpailutus. Rakennustöiden arvioidaan alkavan elokuussa 2025 kilpailutuksen valmistuttua ja uusi silta päästään avaamaan liikenteen käyttöön vuoden 2027 aikana