Tampereen henkilöratapiha

Ratahanke Käynnissä Pirkanmaa

Hankkeessa parannamme Tampereen henkilöratapihan toimivuutta niin matkustajille kuin junillekin. Valmistuessaan hanke muuttaa merkittävästi Tampereen rautatieaseman aluetta ja parantaa junaliikenteen sujuvuutta koko Suomessa. Korjaamme vaativia siltakohteita ja mahdollistamme osaltamme Tampereen kaupungin tulevia keskustan kehityshankkeita.

Havainnekuva uudesta asematerminaalista. Asematunneli ja Itsenäisyydenkadun tunneli on yhdistetty matkaterminaaliksi. Avaa täyskokoinen kuva Ponnahdusikkuna
  • Käynnistyminen
  • Hankintavaihe
  • Kehitysvaihe
  • Rakentaminen
Aikataulu
2025-2031
Urakoitsija
Kreate Oy
Kustannukset
202 milj. €
Tilaaja
Väylävirasto
Tampereen kaupunki
VR-Yhtymä Oyj
Fintraffic Raide Oy
Tavoitteet
  • Parantaa henkilöratapihan toimivuutta matkustajille ja junille 
  • Lisätä henkilöratapihan ja aseman välityskykyä, esteettömyyttä ja turvallisuutta
  • Uudistaa vaativia siltakohteita
  • Mahdollistaa osaltaan Tampereen kaupungin keskustan kehityshankkeita
     

Hankkeen taustaa

Tampereen henkilöratapiha on yksi Suomen keskeisimpiä henkilöliikenteen junanvaihtopaikkoja. Sen kautta tehdään noin 6,3 miljoonaa kaukojunamatkaa vuodessa.  Henkilöliikenteen lisäksi aseman raiteistoa kuormittaa sen läpi kulkeva tavaraliikenne.

Tampereen henkilöratapihalla on jatkuvia kapasiteettihaasteita. Aseman viisi matkustajalaiturilla varustettua raidetta ovat yhtäaikaisesti käytössä useita kertoja vuorokaudessa ja joinakin tunteina kaksi matkustajajunaa joutuu käyttämään samaa raidetta. Matkustajien kulkuyhteydet ovat myös suurelta osin vanhentuneita. 

Nykyinen asemarakennus valmistui 1930-luvulla ja kulkuyhteyksiä on parannettu aiemmin muun muassa vuonna 1989 käyttöön otetulla asematunnelilla ja vuonna 2008 käyttöön otetulla matkakeskustunnelilla. Välityskyky ei kuitenkaan ole riittävä nykyiselle matkustajamäärälle, mikä aiheuttaa ruuhkautumista esimerkiksi liukuportaissa. Myös laitureiden katoksissa on puutteita. Nykyisin vain reunalaiturilla ja ensimmäisellä välilaiturilla on katokset, jotka ovat niin huonokuntoisia, että reunalaiturin katos on jouduttu osittain purkamaan ja sen tilalle on tehty tilapäinen katos. 
 

Hankkeen sisältö

Yhdistämme Itsenäisyydenkadun alikulkusillan ja nykyisen asematunnelin moderniksi ja avaraksi matkaterminaaliksi, jossa tulee sijaitsemaan myös raitiotiepysäkki. Rakentamisen yhteydessä parannamme pyörätietä ja jalkakäytäviä, rakennamme pyöräparkin sekä hissejä ja liukuportaita. Uuteen matkaterminaaliin syntyy täysin uutta liiketilaa noin 600 neliötä. 

Rakentamisen ajaksi siirrämme kaluston seisotuksen henkilöratapihalta Perkiön raiteiston alueelle. Naistenlahteen rakennamme vaunuhuoltoalueen, jotta matkustajaliikenteen junille saadaan tulevaisuudessa enemmän tilaa ratapihalle. 
Henkilöratapihalla teemme rata-, turvalaite-, ja sähköratamuutoksia, uudistamme asetinlaitetilan ja rakennamme kolmannen välilaiturin sujuvoittamaan junaliikennettä. 

Osana hanketta uudistamme rautatieaseman pohjoispuolella sijaitsevan Erkkilän ylikulkusillan.  Samalla korotamme siltaa, jotta tarvittavat suojaetäisyydet radan rakenteisiin säilyvät Naistenlahden raiteiston alueella.


Avaa täyskokoinen kuva Ponnahdusikkuna
 

Grafiikkakuva hankkeen toimenpiteistä. Kuvassa keskellä piirros Tampereen rautatieasemasta kuvattuna lännestä idän suuntaan. 

 

Sijainti

Henkilöratapiha sijaitsee Tampereen keskustassa, itä- ja länsipuolen yhdistävän rautatieasema-alueen ytimessä. Hankkeeseen kuuluvia kohteita sijaitsee pääradan varrella useassa kohtaa keskustaa.

Avaa täyskokoinen kuva Ponnahdusikkuna

Grafiikkakuva hankkeen kohteista, alhaalla etelä, ylhäällä pohjoinen.  

 

Hankkeen vaikutukset

  • Henkilöratapihan uudistuksella luomme vetovoimaista asemanseutua ja hankkeella on keskeinen rooli Tampereen kaupungin keskustan kehittämisessä. 
  • Muutoksilla parannamme laiturialueen saavutettavuutta ja esteettömyyttä kasvaville ihmisvirroille sekä lisäämme alueen läpikulkemisen turvallisuutta ja viihtyisyyttä. 
  • Rataverkon käytettävyys, täsmällisyys ja henkilöliikenteen raidekapasiteetti kasvaa.
  • Laiturikatokset parantavat matkustajien olosuhteita ja matkustuskokemusta. Junaa voi aina odottaa katoksien alla. 
  • Henkilöjunien huollon työympäristö on turvallinen huollon siirtyessä pois matkustajalaitureiden välittömästä läheisyydestä.
  • Uusimme hankkeessa myös useita elinkaarensa päähän tulleita siltoja. Muutoksilla mahdollistamme osaltamme sujuvan raideliikenteen.

 

Kustannukset

Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa. Toteutus on jaettu kahteen vaiheeseen, josta ensimmäisen töiden osuus on noin 40 miljoonaa euroa. Tilaajaosapuolet tekevät myöhemmin erillisen päätöksen hankkeen toiseen toteutusvaiheeseen siirtymisestä.

Kokonaisuudessaan rakentaminen kestää noin viisi vuotta ja ensimmäisen vaiheen työt valmistuvat vuoden 2026 aikana. 
 

Ajankohtaista hankkeessa

Ajankohtaista hankkeessa

Päivitetty: 27.3.2025