Tampereen henkilöratapiha

Suunnitteilla

Hankkeessa rakennetaan Tampereelle uusi henkilöliikennelaituri, uusitaan katokset, järjestellään uudelleen autolastaus- ja huoltoyhteydet sekä tehdään näiden vaatimat turvalaite- ja sähköratamuutokset.

Yhteystiedot

Apulaisjohtaja (hanke)

Maria Torttila

  • etunimi.sukunimi@vayla.fi

Apulaisjohtaja (ratasuunnittelu)

Päivi Nuutinen

  • etunimi.sukunimi@vayla.fi

Projektipäällikkö (hanke)

Mikko Heiskanen

  • etunimi.sukunimi@vayla.fi

Projektipäällikkö (ratasuunnittelu)

Terhi Haapaniemi

  • etunimi.sukunimi@vayla.fi

Tampereen henkilöratapiha

Nykytila

Tampere on henkilöliikenteen vakioaikataulujärjestelmän keskeisin junanvaihtopaikka. Tämän vuoksi Tampereelle saapuu yön tunteja lukuun ottamatta useita matkustajajunia eri suunnista hieman ennen tasatuntia ja vastaavasti useita matkustajajunia lähtee eri suuntiin tasatunnin jälkeen. Tampere aseman viisi matkustajalaiturilla varustettua raidetta ovat yhtäaikaisesti käytössä useita kertoja vuorokaudessa ja joinakin tunteina kaksi matkustajajunaa joutuu käyttämään samaa raidetta. Henkilöliikenteen lisäksi Tampereen aseman raiteistoa kuormittaa sen läpi kulkeva tavaraliikenne.

Kapasiteettiongelmien lisäksi laitureilla olevat katokset vaativat uudistamista. Nykyisin vain reunalaiturilla ja ensimmäisellä välilaiturilla on katokset. Katokset ovat niin huonokuntoisia, että reunalaiturin katos on jo jouduttu purkamaan osittain ja sen tilalle on tehty tilapäinen katos.

Hanke

Hanke koostuu seuraavista toimenpiteistä:

  • kolmas henkilöliikenteen välilaituri porras- ja hissiyhteyksineen
  • henkilöliikenteen laitureiden kattaminen uusilla katoksilla
  • henkilöjunien huoltoraiteiden rakentaminen Naistenlahden raiteiston alueelle
  • autolastauslaiturin siirto uuteen paikkaan
  • Erkkilänkadun sillan parantamien tai uusiminen
  • tarvittavat raide-, turvalaite- ja sähköratamuutokset
  • Itsenäisyydenkadun rautatiesillan uusiminen
  • Tampereen asetinlaitteen uusiminen
  • asematunnelin perusparannus

Aikataulu

  • Ratasuunnittelu on käynnissä vuosina 2019 - 2020
  • Rakentamissuunnittelu käynnistyy vuonna 2020
  • Rakentaminen kestää n. 4 - 6 vuotta
  • Käyttöönotto on mahdollista aikaisintaan 2026

Kustannukset

Hankkeen  kustannusarvio  on  noin 100 M€ (MAKU 130, 2010 = 100).
Hankkeen rakentamisesta ei ole vielä toteutuspäätöstä.

reaktionapit
Sivu päivitetty 21.11.2019