Nykytila
Tampere on henkilöliikenteen vakioaikataulujärjestelmän keskeisin junanvaihtopaikka. Tämän vuoksi Tampereelle saapuu yön tunteja lukuun ottamatta useita matkustajajunia eri suunnista hieman ennen tasatuntia ja vastaavasti useita matkustajajunia lähtee eri suuntiin tasatunnin jälkeen.
Tampereen aseman viisi matkustajalaiturilla varustettua raidetta ovat yhtäaikaisesti käytössä useita kertoja vuorokaudessa ja joinakin tunteina kaksi matkustajajunaa joutuu käyttämään samaa raidetta. Henkilöliikenteen lisäksi Tampereen aseman raiteistoa kuormittaa sen läpi kulkeva tavaraliikenne.
Kapasiteettiongelmien lisäksi laitureilla olevat katokset vaativat uudistamista. Nykyisin vain reunalaiturilla ja ensimmäisellä välilaiturilla on katokset. Katokset ovat niin huonokuntoisia, että reunalaiturin katos on jo jouduttu purkamaan osittain ja sen tilalle on tehty tilapäinen katos.
Hanke
Hanke koostuu seuraavista toimenpiteistä:
- kolmas henkilöliikenteen välilaituri porras- ja hissiyhteyksineen
- henkilöliikenteen laitureiden kattaminen uusilla katoksilla
- henkilöjunien huoltoraiteiden rakentaminen Naistenlahden raiteiston alueelle
- tarvittavat raide-, turvalaite- ja sähköratamuutokset
- Hankelaajuuteen kuuluu myös useita vaativia yli- ja alikulkusiltakohteita
Aikataulu
- Kehittämisosion ratasuunnitelma on valmistunut 12/2020
- Rakentamissuunnittelu käynnissä. Arvioitu valmistumisaika 06/2023
- Rakentaminen kestää n. 4 - 6 vuotta
- Hankkeen rakentamisesta ei ole vielä toteutuspäätöstä
Kustannukset
Hankkeen kustannusarvio on noin 130,7 M€ (MAKU2015=100:130), joka sisältää arvion Väyläviraston osuudesta yhteishankekustannuksista vuosina 2019-2028. Muiden osapuolien yhteishankekustannukset ovat lisäksi alustavasti noin 35,6 M€.