Lähtötilanne
Harjavalta palvelee liikennepaikkana sekä matkustaja- että tavaraliikennettä. Kaikki Tampere–Pori-välin junat pysähtyvät Harjavallassa. Väliä liikennöi arkisin 18 henkilöliikenteen junaa, eli 9 junaa kumpaankin suuntaan. Kaikki nämä junat pysähtyvät Harjavallassa.
Nykytilanteessa matkustajien kulkuyhteys liityntä- ja saattopysäköintialueelta laiturille ei ole esteetön. Matkustajien käyttämä laituripolku ylittää ratapihan ja seitsemän raidetta. Kulku raiteiden yli aiheuttaa matkustajille turvattomuuden tunnetta.
Lähialueen teollisuus tarvitsee liikennepaikkaa kuljetuksiinsa. Erityisesti Harjavallassa sijaitseva Suurteollisuuspuisto hyödyntää ratapihaa, ja suurin osa liikennepaikan tavaraliikenteestä koostuu sen kuljetuksista. Liikennepaikkaa hyödynnetään laajemminkin tavaraliikenteessä, sillä kuljetusvirtoja tulee myös kauempaa sisämaasta ja Mäntyluodon satamasta.
Ratapihalla on myös runsaasti junien järjestely- ja vaihtotyöliikennettä. Suurteollisuuspuiston tarpeiden vuoksi ratapihalla tehdään runsaasti junavaunujen yhdistämistä, irrottamista ja kulkusuunnan vaihtoja. Tämä liikenne heikentää osaltaan laituripolun matkustajaturvallisuutta. Toisaalta laituripolku hankaloittaa junaliikenteen sujuvuutta.
Hankkeen sisältö
Alikulku lisää matkustajien turvallisuutta
Junaliikenteen sujuvoittamisen ja esteettömyyden parantamisen vuoksi liikennepaikan nykyinen laituripolku muutetaan huolto- ja pelastustieksi.
Matkustajalaitureille rakennetaan uusi esteetön alikulku hissi- ja porrasyhteyksineen sekä sateelta suojaavat katokset. Alikulkukäytävän sijoittaminen liikkumisesteisten pysäköintialueen välittömään läheisyyteen parantaa osaltaan esteettömyyttä.
Esteettömän alikulun lisäksi suunniteltuja uudistuksia ovat:
• pysäköintialueen kehittäminen ja pyöräpysäköinnin uudistukset
• sateelta suojaavat laiturikatokset
• liityntäpysäköinnin parantaminen
• kahden sähköistämättömän lisäraiteen rakentaminen
• varapurkupaikka reunimmaisen lisäraiteen viereen
• yksityisraiteen kapasiteetin parantaminen.
Ratapihan kehittäminen parantaa matkustajien turvallisuutta ja liikennepaikan palvelutasoa. Kulkuyhteydet ja esteettömyys nostetaan nykyvaatimusten tasolle.
Tavaraliikenteen sujuvuus paranee
Ratapihalle rakennetaan kaksi uutta sivuraidetta tavaraliikenteen tarpeisiin. Ne sijoitetaan nykyisten sivuraiteiden viereen vastaamaan lisääntyvän liikenteen tarpeisiin ja parantamaan toimintavarmuutta. Uusien sivuraiteiden yhteyteen suunnitellaan kuormausalueiden laajennuksia.
Ratapihan kehittämisellä turvataan rautatiekuljetusten sujuvuus ja toimintavarmuus sekä vastataan kuljetusten ennakoituun kasvuun.
Hanke tukee Suurteollisuuspuiston kehityshankkeita, parantaa toimintamahdollisuuksia ratapihalla sekä yksityisraiteiden mahdollisuuksia liittyä rataverkkoon.
Hankkeen aikataulu
Hallinnollinen ratasuunnittelu ja maankäytön kehittäminen on tarkoitus toteuttaa vuosien 2025–2027 aikana. Suunnitelma asetetaan nähtäville loppuvuodesta 2026, ja se pyritään saamaan hyväksytyksi Traficomissa keväällä 2027. Rakentamissuunnittelu voidaan tehdä vuosina 2027–2029. Rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2029.
Yhteishankkeet ja kustannukset
Hallinnollisen suunnittelun kustannusarvio on 0,8 miljoonaa euroa ja rakentamissuunnittelun kustannusarvio on 1 miljoonaa euroa.
Hankkeen määrittely etenee yhteishankkeen sopimusneuvotteluilla. Aluksi laaditaan sopimukset suunnittelusta ja maankäytön kehittämisestä. Suunnittelun aikana määritellään rakentamisvaiheen laajuus ja mahdollinen vaiheistus. Rakentamisvaihetta varten laaditaan toteuttamissopimus, jossa sovitaan rahoituksesta ja aikataulusta.