Kupittaa–Turku-ratahanke selkosuomeksi

Ratahanke Käynnissä Varsinais-Suomi

Tämä sivu kertoo Kupittaa–Turku-ratahankkeesta.

Hankkeessa tehtiin monia töitä. Työt alkoivat vuonna 2021. Työt valmistuivat vuonna 2025.

Kupittaa–Turku-ratahanke on Väyläviraston hanke.

 

Mitä hankkeessa tehtiin?

Hankkeen tavoitteena on tehdä matkustaminen turvallisemmaksi ja helpommaksi Turun rautatieasemalla.

Aseman laitureista tehtiin turvallisempia. Niistä tehtiin myös esteettömiä. Esteettömyys tarkoittaa, että esimerkiksi pyörätuolia käyttävät henkilöt pääsevät liikkumaan helposti.

Turkuun rakennettiin uusi henkilöratapiha ja uusi tavararatapiha.
 

Uusi rata Kupittaalta Turkuun

Kupittaan aseman ja Turun rautatieaseman välissä oli aiemmin vain yksi junarata. Rata kulki kolmen sillan yli. Nämä sillat olivat:

  • Aurajoen ratasilta,
  • Nummen alikulkusilta ja
  • Uraputken alikäytävä.

Junaraide, Aurajoen ratasilta ja Nummen alikulkusilta olivat huonossa kunnossa. Ne purettiin ja rakennettiin uudelleen. Kupittaan ja Turun väliin rakennettiin myös toinen junarata.

Uraputken alikäytävän viereen rakennettiin toinen alikäytävä.
 

Turun rautatieasema

Turun rautatieasema on siirtynyt uuteen paikkaan. Vanha asemarakennus ei ole enää käytössä.

Uusi asema on Logomonsillan vieressä. Junalaitureille kuljetaan Logomonsillan kautta. Laitureille voi mennä portaita pitkin tai hissillä.

 

Mitä työmaalla tapahtuu nyt?

Työt on saatu valmiiksi.

Uusi junaraide Kupittaan ja Turun välillä on valmis. Uudet sillat ovat valmiita. 

Uudet junalaiturit ovat valmiita. Laitureilta voi nyt nousta junaan. 


Rakennusaika ja kustannukset

  • Rakennustyöt kestävät vuodet 2021–2025.
  • Hankkeen budjetti on 172 miljoonaa euroa.
  • Väylävirasto ja Turun kaupunki maksavat kustannukset puoliksi.
  • Euroopan Unioni tukee hanketta 28,1 miljoonalla eurolla. Tuki koskee hankkeen suunnittelua ja rakentamista.


Lisätietoa hankkeesta

Hankkeen yleiskielinen sivu löytyy osoitteesta: 
vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke (ei selkokielinen)

Kerromme rakennustöiden etenemisestä myös hankkeen Facebook-sivuilla: facebook.com/KupittaaTurkuratahanke (ei selkokielinen)

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.