- Kupittaa–Turku-ratahanke
- Liikennejärjestelyt
- Helsingin suunnan junaliikenne palaa Turun keskustaan 15.12.
- Tilapäiset liikennejärjestelyt junaliikenteessä Turun ja Helsingin välillä Kupittaan rautatieasemalla
- Jalankulun ja pyöräilyn kiertoreitit Aurajoen varrella
- Usein kysytyt kysymykset
- Kupittaa-Turku-ratahanke: markkinainfo urakoitsijoille
- Asukastilaisuudet
- Asukastilaisuus 12.11.2024
- Asukastilaisuus 18.4.2024
- Asukastilaisuus 19.9.2023
- Asukastilaisuus 24.5.2023
- Asukastilaisuus 13.6.2022
- Asukastilaisuus 14.3.2022
- Tilaa hankkeen tiedotteita
- Uutiskirjeet
- Rakentamisen kulisseissa
- Kupittaa–Turku-ratahanke selkosuomeksi
Kupittaa–Turku-ratahanke selkosuomeksi
Tämä sivu kertoo Kupittaa–Turku-ratahankkeesta.
Hankkeessa tehdään monia töitä. Työt alkoivat vuonna 2021. Työt valmistuvat vuonna 2026.
Kupittaa–Turku-ratahanke on Väyläviraston hanke.
Mitä hankkeessa tehdään?
Hankkeen tavoitteena on tehdä matkustaminen turvallisemmaksi ja helpommaksi Turun rautatieasemalla.
Aseman laitureista tehdään turvallisempia. Niistä tehdään myös esteettömiä. Esteettömyys tarkoittaa, että esimerkiksi pyörätuolia käyttävät henkilöt pääsevät liikkumaan helposti.
Hankkeessa rakennetaan myös toinen junaraide. Raide tulee Kupittaan ja Turun rautatieasemien välille.
Rata Kupittaalta Turkuun
Kupittaan aseman ja Turun rautatieaseman välissä oli aiemmin vain yksi junaraide. Raide kulki kolmen sillan yli. Nämä sillat olivat:
- Aurajoen ratasilta,
- Nummen alikulkusilta ja
- Uraputken alikäytävä.
Junaraide ja kaksi siltaa, Aurajoen ratasilta ja Nummen alikulkusilta, olivat huonossa kunnossa. Ne purettiin ja rakennettiin uudelleen.
Kupittaan ja Turun väliin rakennettiin myös toinen junaraide.
Turun rautatieasema
Turun rautatieasema on siirtynyt uuteen paikkaan. Vanha asemarakennus ei ole enää käytössä.
Uusi asema on Logomonsillan vieressä. Junalaitureille kuljetaan Logomonsillan kautta. Laitureille voi mennä portaita tai hissiä käyttäen.
Hankealueen kartassa on kuvattuna kaupunkilaisten ja junamatkustajien kannalta merkittävimmät rakennuskohteet. Ne ovat: Kupittaan ja Turun asemien välinen rataosuus, Nummen ylikulkusilta, Aurajoen ratasilta sekä Turun ratapiha.
Vaikutukset liikkumiseen
Junaliikenne Helsingistä Turkuun
- Junarata Helsingistä Turkuun kulkee Kupittaan kautta.
- Rakennustöiden aikana Helsingistä tulevien junien päätepysäkki on Kupittaa.
- Joulukuussa 2024 junat ajavat taas Turun rautatieasemalle.
Huomio: Tampereelta Turkuun kulkevat junat ajavat normaalisti Turun rautatieasemalle koko rakennusajan.
Kävelijät, pyöräilijät ja autoilijat
Rakennustyöt muuttavat reittejä. Uudet reitit kerrotaan hankkeen verkkosivuilla. Huomio: Verkkosivujen tiedot liikennejärjestelyistä eivät ole selkokielellä.
Linkki: Tietoa Kupittaa-Turku-ratahankkeen liikennejärjestelyistä (ei selkokielinen)
Mitä työmaalla tapahtuu nyt?
Hankkeessa on saatu paljon valmiiksi.
Uusi junaraide Kupittaan ja Turun välillä on valmis. Aurajoen ratasilta ja Nummen alikulkusilta rakennettiin uudelleen. Uraputken alikulun viereen rakennettiin toinen alikulkusilta.
Koulukadun alikulkusillan rakentaminen jatkuu. Toinen puoli sillasta on jo valmis.
Osa uusista junalaitureista on valmiita. Laitureilta voi nyt nousta junaan. Uusia laitureita rakennetaan vielä lisää.
Tavararatapihan rakentaminen on kesken. Tavararatapiha valmistuu ensi syksynä.
Rakennusaika ja kustannukset
- Rakennustyöt kestävät vuodet 2021–2026.
- Hankkeen budjetti on 172 miljoonaa euroa.
- Väylävirasto ja Turun kaupunki maksavat kustannukset puoliksi.
- Euroopan Unioni tukee hanketta 28,1 miljoonalla eurolla. Tuki koskee hankkeen suunnittelua ja rakentamista.
Lisätietoa hankkeesta
Hankkeen yleiskielinen sivu löytyy osoitteesta:
vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke (ei selkokielinen)
Kerromme rakennustöiden etenemisestä myös hankkeen Facebook-sivuilla: facebook.com/KupittaaTurkuratahanke (ei selkokielinen)