Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on keväällä 2023 käynnistänyt kantatien 51 parantamishankkeen välillä Sunnanvik, Siuntio – Munkinmäki, Kirkkonummi. Tarkoituksena on parantaa liikkumisen turvallisuutta ja sujuvuutta suunnittelualueella Kirkkonummen, Siuntion ja Inkoon seuduilla. Suunnittelu sisältää ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) sekä yleissuunnitelman laatimisen.
Miksi suunnitelmaa tarvitaan?
Tavoitteena on laatia liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukainen yleissuunnitelma kantatielle 51 välille Sunnanvik–Munkinmäki. Kantatie 51 on tärkein yhteys Länsi-Uudenmaan ja Helsingin välillä. Se on merkittävä tavaraliikenteen väylä. Kantatie 51 on osa itä-länsisuuntaista tieverkkoa, joka yhdistää kaupunkitasoisia keskuksia toisiinsa, palvelee maakuntien liikennettä sekä täydentää päätieverkkoa. Kantatie 51 yhdistää läntisen Uudenmaan pääkaupunkiseutuun ja sen työssäkäyntialueeseen.
Tarkoituksena on parantaa kantatien 51 liikenneturvallisuutta ja matka-ajan ennakoitavuutta sekä säilyttää matka-aika vähintään nykyisellä tasolla. Lisäksi maankäytön kehittäminen kantatien molemmin puolin aiheuttaa uusia yhteystarpeita ja edellyttää liikenneverkon suunnittelua kokonaisuutena. Parannettavat tieosuudet sijoittuvat Siuntion, Kirkkonummen ja Inkoon kuntien alueille.
Kantatien 51 haasteita suunnittelualueella ovat heikko liikenneturvallisuus, suuri liikennemäärä ja sekä suuri liittymätiheys ja ohitusmahdollisuuksien puute. Myös alueen kehittyvä maankäyttö tarvitsee tuekseen turvallisia ja sujuvia liikenneyhteyksiä.
Kantatien 51 tavoitetilaksi on asetettu kaksiajoratainen nelikaistainen tie, jonka kaikki liittymät ovat eritasoliittymiä. Suunnittelualueen nopeusrajoitus tulevaisuudessa on 80 km/h tai 100 km/h ja koko suunnittelualueella on rinnakkaisväylä. Hankkeen lähtökohdat on määritelty vuonna 2017 valmistuneessa aluevaraussuunnitelmassa (Kantatien 51 parantaminen välillä Kirkkonummi–Inkoon raja, Kirkkonummi ja Siuntio, doria.fi). Suunnitteluratkaisu tarkentuu YVA- ja yleissuunnitelmatyön edetessä.
Suunnittelukohde
Parannettavat tieosuudet sijoittuvat Siuntion ja Kirkkonummen kuntien alueille, Inkoon rajan läheisyyteen. Suunniteltava rinnakkainen tieverkko jatkuu mahdollisesti myös Inkoon puolelle. Suunnittelualue (11 km) ulottuu lännestä Inkoon rajalta Sunnanvikin liittymän (mt 115) tuntumasta itään Kirkkonummen keskustan kohdalle Munkinmäen eritasoliittymään (mt 1191), josta alkaa idän suuntaan kaksiajoratainen moottoritie. Munkinmäen eritasoliittymä, joka tunnetaan myös Kirkkonummen eritasoliittymänä ja Kirkkonummenporttina, ei sisälly suunnittelualueeseen. Kantatien kaistajärjestelyjen lisäksi hankkeeseen sisältyy myös mm. rinnakkaistiejärjestelyjä, siltoja, tien geometrian parantamista sekä meluntorjuntaa.
Ajankohtaista
YVA-menettely on saatu päätökseen ja yleissuunnitelman laatiminen käynnistyy. Uudenmaan ELY-keskuksen liikennevastuualue valitsi yleissuunnitteluun YVA-menettelyn vaihtoehdon VE 3B. Sen mukaan nykyinen kantatie muutetaan kaksiajorataiseksi nelikaistaiseksi väyläksi, jonka nopeustaso on 100 km/h ja ajosuuntien keskellä on välialue. Ratkaisu sisältää yhtenäisen rinnakkaistien pohjoispuolelle Siuntiossa sekä kantatien 51 uuden tielinjauksen Kirkkonummen Pedersin kohdalla noin kahden kilometrin matkalla. Aiheesta julkaistu mediatiedote:
Yleissuunnitelman laatimiseen sisältyy teknisiä tarkasteluja, lisäselvityksiä ja palautteen keruuta.
Järjestämme keskiviikkona 8.10.2025 osallisille yhteisen maastokäynnin ja työpajan. Päivän aikana tutustutaan maastossa suunnitelman keskeisiin kohteisiin. Aikataulu ilmoitetaan lähempänä ajankohtaa tällä verkkosivulla ja muissa viestintäkanavissa. Alustavasti maastotapaamiset ajoittuvat kello 12 ja 17 välille. Illalla kokoonnutaan työpajaan kello 18.00 Kirkkonummen kunnantalolle (Ervastintie 2). Työpajaan voi osallistua myös ilman maastokäyntiä.
Menneet tapahtumat materiaaleineen
Yleisötilaisuudet järjestettiin huhtikuussa 2025 Kirkkonummella ja Siuntiossa. Tilaisuuksissa esiteltiin ympäristövaikutusten arviointiselostusta (YVA-selostus). Voit tutustua koosteeseen esityksistä alla olevien liitteiden kautta.
Kaikille avoimet työpajat järjestettiin huhtikuussa 2024 Kirkkonummella ja Siuntiossa. Työpajoissa arvioitiin pienryhmissä YVA-vaiheen vaihtoehtoja. Työpaja-aineistoihin pääset tutustumaan alla olevien liitteiden kautta (Vaikutusten arviointi -vaiheen työpajat).
Kaikille avoimet yleisötilaisuudet järjestettiin loka-marraskuussa 2023 Kirkkonummella ja etätilaisuutena. Tilaisuuksissa esiteltiin hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmaa (YVA-ohjelma). Työpaja-aineistoihin pääset tutustumaan alla olevien liitteiden kautta (YVA-ohjelma-vaiheen työpajat).