Hyppää sisältöön

Kehä I Kivikontie

Tiehanke Valmistunut Uusimaa

Kehä I Kivikontie -hankkeessa Kivikontien tasoliittymä on korvattu eritasoliittymällä. Uusi liittymä yhdistää Viikin, Kivikon ja Myllypuron sekä sujuvoittaa liikennettä. Kehän yli on rakennettu puistosilta, jota pitkin Kehän voi ylittää liikennettä juuri huomaamatta.

Kehä I Kivikontie

Kehä I Kivikontie -perusparannushanke on valmis

Liikenneviraston (nykyinen Väylävirasto) ja Helsingin kaupungin yhteinen kehittämishanke Kivikon kohdalla on luovutettu tilaajilleen suunnitellussa aikataulussa ja budjetissa. Muutamia viimeistely- ja vihertöitä tehdään tosin vielä. Valtio ja kaupunki olivat varanneet toteutukseen 20 miljoonaa euroa. Urakoitsijana toimi Kreate Oy. Tavoitteena oli vähentää Kehä I:n ruuhkia ja yhtenäistää kaupunkirakennetta, kun Viikki, Kivikko ja Myllypuro yhdistettiin toisiinsa uudella reitillä. 

Työt aloitettiin kolme vuotta sitten melusuojauksista. Eritasoliittymän rakentaminen alkoi lokakuussa 2014. Lisäksi hankkeessa jatkettiin Latokartanonkaarta Myllypurontien liittymään saakka. Joukkoliikenneyhteydet parantuivat uuden bussirunkolinjan 560:n pysäkkien rakentamisen myötä. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille avattiin uusia reittejä.

- Nyt kaupunkirakenne on yhtenäisempi ja liikenne sujuvampaa. Myös Kivikon teollisuusalueelle ja liikuntapaikoille pääsee aiempaa suoremmin, kuvaa projektinjohtaja Eila Suojala Helsingin kaupungilta.

Eritasoliittymän ohella merkittävin hankkeen tuoma uudistus on puistosilta, joka yhdistää toisiinsa Viikin ja Kivikon ulkoilualueet.

Puistosilta on leveimmillään jopa 21 metriä, ja sinne on istutettu satoja pensaita ja puita. Suunnittelijoiden tavoitteena on ollut, että Kehän voi ylittää siltaa pitkin liikennettä juuri huomaamatta.  Ulkoilureitti jatkuu näin häiriöttä, vaikka hiihtäenkin. 

Näiltä videoilta näkyvät urakan eri vaiheet pikakelauksella.

Taustat

Kehä I on vilkkaasti liikennöity väylä. Ruuhka-aikoina sillä esiintyy päivittäin pitkiä jonoja. Useimmiten ruuhkautumisen aiheuttavat valo-ohjatut tasoliittymät.

Aiemmin Kehä I erotti Viikin, Kivikon ja Myllypuron toisistaan. Latokartanosta Kehälle pääsemiseksi piti ajaa useampia kilometrejä.

Meluntorjunta alueella ei ollut riittävää.

Ilmakuva työmaasta.

Tavoitteet

Uusi eritasoliittymä vähensi ruuhkia sekä avaa Viikin, Myllypuron ja Kivikon välille uuden kulkuyhteyden. Latokartanonkaarta jatkettiin Myllypurontien liittymään saakka. Kaupunkirakenne on yhtenäisempi ja liikenne sujuvampaa. Myös Kivikon teollisuusalueelle ja liikuntapaikoille pääsee aiempaa suoremmin.

Joukkoliikenneyhteydet paranivat uuden bussirunkolinjan ja pysäkkien rakentamisen myötä. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille on uusia reittejä.

Eritasoliittymän läheisyyteen rakennettiin ainutlaatuinen puistosilta, joka yhdistää Viikin ja Kivikon ulkoilualueet. Ulkoilija voi ylittää Kehän siltaa pitkin tietä lähes huomaamatta.

Asukkaille koituvat meluhaitat pienenivät tehokkaampien melunsuojausten myötä.
 

 

Hankkeen eteneminen

Liikenneviraston (nykyinen Väylävirasto) ja Helsingin kaupungin yhteinen hanke käynnistyi syksyllä 2013 melunsuojausten rakentamisella. Eritasoliittymän rakennustyöt alkoivat lokakuussa 2014, ja kaikki uudet väylät aukesivat liikenteelle heinäkuussa 2016. Viimeistelytyöt valmistuivat lokakuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimi Kreate Oy.

Kivikontien hanke oli osa laajempaa Kehä I:n parantamista, jota tehdään myös Keilaniemen kohdalla Espoossa sekä Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän ympäristöissä. 

Nauha leikataan juhlissa.

Puistosillan avajaisia juhlittiin 1. syyskuuta

Suomalaisittain ainutlaatuisen puistosillan avajaisia vietettiin Kivikonlaidassa 1. syyskuuta. Nauhan leikkasi apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ja yllätysvieraana torvimusiikkia soitti Retuperän WBK. Tapahtuma oli osa Vihervuotta, ja paikalla olikin myös elämää kuhiseva mehiläispesä sekä mehiläisten hoitaja. "Stadin hunajaa" sai sekä maistaa että ostaa kotiinviemisiksi. Hyönteishotellityöpajassa syntyi hauskoja pesäpaikkoja tärkeille kaupunkipölyttäjille ja opittiin lisää muun muassa erakkomehiläisistä. 

 

Hankkeen kustannukset

Hankkeen kokonaiskustannukset olivat noin 20 miljoonaa euroa.