Kehä I Kivikontie
Kehä I Kivikontie -perusparannushanke on valmis
Liikenneviraston (nykyinen Väylävirasto) ja Helsingin kaupungin yhteinen kehittämishanke Kivikon kohdalla on luovutettu tilaajilleen suunnitellussa aikataulussa ja budjetissa. Muutamia viimeistely- ja vihertöitä tehdään tosin vielä. Valtio ja kaupunki olivat varanneet toteutukseen 20 miljoonaa euroa. Urakoitsijana toimi Kreate Oy. Tavoitteena oli vähentää Kehä I:n ruuhkia ja yhtenäistää kaupunkirakennetta, kun Viikki, Kivikko ja Myllypuro yhdistettiin toisiinsa uudella reitillä.
Työt aloitettiin kolme vuotta sitten melusuojauksista. Eritasoliittymän rakentaminen alkoi lokakuussa 2014. Lisäksi hankkeessa jatkettiin Latokartanonkaarta Myllypurontien liittymään saakka. Joukkoliikenneyhteydet parantuivat uuden bussirunkolinjan 560:n pysäkkien rakentamisen myötä. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille avattiin uusia reittejä.
- Nyt kaupunkirakenne on yhtenäisempi ja liikenne sujuvampaa. Myös Kivikon teollisuusalueelle ja liikuntapaikoille pääsee aiempaa suoremmin, kuvaa projektinjohtaja Eila Suojala Helsingin kaupungilta.
Eritasoliittymän ohella merkittävin hankkeen tuoma uudistus on puistosilta, joka yhdistää toisiinsa Viikin ja Kivikon ulkoilualueet.
Puistosilta on leveimmillään jopa 21 metriä, ja sinne on istutettu satoja pensaita ja puita. Suunnittelijoiden tavoitteena on ollut, että Kehän voi ylittää siltaa pitkin liikennettä juuri huomaamatta. Ulkoilureitti jatkuu näin häiriöttä, vaikka hiihtäenkin.
Näiltä videoilta näkyvät urakan eri vaiheet pikakelauksella.
Taustat
Kehä I on vilkkaasti liikennöity väylä. Ruuhka-aikoina sillä esiintyy päivittäin pitkiä jonoja. Useimmiten ruuhkautumisen aiheuttavat valo-ohjatut tasoliittymät.
Aiemmin Kehä I erotti Viikin, Kivikon ja Myllypuron toisistaan. Latokartanosta Kehälle pääsemiseksi piti ajaa useampia kilometrejä.
Meluntorjunta alueella ei ollut riittävää.
Tavoitteet
Uusi eritasoliittymä vähensi ruuhkia sekä avaa Viikin, Myllypuron ja Kivikon välille uuden kulkuyhteyden. Latokartanonkaarta jatkettiin Myllypurontien liittymään saakka. Kaupunkirakenne on yhtenäisempi ja liikenne sujuvampaa. Myös Kivikon teollisuusalueelle ja liikuntapaikoille pääsee aiempaa suoremmin.
Joukkoliikenneyhteydet paranivat uuden bussirunkolinjan ja pysäkkien rakentamisen myötä. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille on uusia reittejä.
Eritasoliittymän läheisyyteen rakennettiin ainutlaatuinen puistosilta, joka yhdistää Viikin ja Kivikon ulkoilualueet. Ulkoilija voi ylittää Kehän siltaa pitkin tietä lähes huomaamatta.
Asukkaille koituvat meluhaitat pienenivät tehokkaampien melunsuojausten myötä.
Hankkeen eteneminen
Liikenneviraston (nykyinen Väylävirasto) ja Helsingin kaupungin yhteinen hanke käynnistyi syksyllä 2013 melunsuojausten rakentamisella. Eritasoliittymän rakennustyöt alkoivat lokakuussa 2014, ja kaikki uudet väylät aukesivat liikenteelle heinäkuussa 2016. Viimeistelytyöt valmistuivat lokakuun loppuun mennessä. Urakoitsijana toimi Kreate Oy.
Kivikontien hanke oli osa laajempaa Kehä I:n parantamista, jota tehdään myös Keilaniemen kohdalla Espoossa sekä Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän ympäristöissä.
Puistosillan avajaisia juhlittiin 1. syyskuuta
Suomalaisittain ainutlaatuisen puistosillan avajaisia vietettiin Kivikonlaidassa 1. syyskuuta. Nauhan leikkasi apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ja yllätysvieraana torvimusiikkia soitti Retuperän WBK. Tapahtuma oli osa Vihervuotta, ja paikalla olikin myös elämää kuhiseva mehiläispesä sekä mehiläisten hoitaja. "Stadin hunajaa" sai sekä maistaa että ostaa kotiinviemisiksi. Hyönteishotellityöpajassa syntyi hauskoja pesäpaikkoja tärkeille kaupunkipölyttäjille ja opittiin lisää muun muassa erakkomehiläisistä.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kokonaiskustannukset olivat noin 20 miljoonaa euroa.