Anna palautetta valtion teistä, rautateistä ja vesiväylistä
Tältä sivulta löytyvät valtion väyläverkon kunnossapitoon liittyvät yhteydenottotavat sekä tietoa luvista. Katuverkkoon liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä oman kuntasi asiakaspalveluun tai palautekanavaan.
Valitse väylämuoto
Valtion tieverkosta ja sen kunnossapidosta voi antaa palautetta Palauteväylän kautta. Palautteen lisäksi palvelun kautta voi ilmoittaa ongelmista tai tehdä ehdotuksia valtion omistamiin väyliin liittyen. Lisäksi palvelusta näkee muiden antamat palautteet ja ilmoitukset. Siirry Palauteväylään (Liikenteen asiakaspalvelu).
Katuverkkoon liittyvissä asioissa on oltava yhteydessä oman kunnan asiakaspalveluun tai palautekanavaan.
Tieliikenteen akuuteissa häiriötilanteissa on soitettava tienkäyttäjän linjalle (24 h, p. 0200 2100 (pvm). Esimerkiksi silloin, jos tie on vaarallisen liukas tai muusta syystä vaarallinen. Tieliikennekeskuksen päivystäjä välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimenpiteistä tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella. Tienkäyttäjän linjalle on mahdollista soittaa myös 112 Suomi -sovelluksen kautta, jolloin soittajan sijainti välittyy puhelun mukana.
Hätätilanteissa soitetaan luonnollisesti hätänumeroon (112). Hätätilanteita ovat esimerkiksi liikenneonnettomuus tai kaatunut puu tiellä.
Tarkista kartalta, kenen vastuulla käyttämäsi tie tai pyöräilyväylä on
Kävely- ja pyöräilyväylien kunnossapito on ELY-keskusten ja kuntien vastuulla. ELY-keskukset ylläpitävät valtion omistamia kävelyn ja pyöräilyn väyliä, kunnat omiaan. Etenkin kaupunkiseuduilla tai taajamissa voi kuitenkin olla joskus vaikea hahmottaa, mikä väylä kuuluu kenenkin vastuulle.
Jos olet epävarma, voi palautteen oikean osoitteen tarkistaa kätevästi kartalta. Kartalle on merkitty valtion omistamat eli ELY-keskusten ylläpitämät kävelyn ja pyöräilyn väylät sekä eri teiden hallinnollinen luokka (valtion, kunnan vai yksityisen omistama tie). Karttalinkki ja kartan käyttöohjeet löytyvät Liikenteen asiakaspalvelun sivuilta.
Hätätilanteissa soitetaan hätänumeroon (112). Hätätilanteita ovat esimerkiksi onnettomuus tai uhkatilanne, esimerkiksi radalla oleva henkilö tai esineet.
Rautatiealueelle sijoitettavat rakennelmat ja laitteet
Lupa tasoristeyksen rakentamiseen ja siirtämiseen
Vesiväylien palautekanavia on kaksi. Yleisen Palauteväylän kautta voi antaa palautetta yhteysalusliikenteestä, liikenteenohjauspalveluista sekä vesiväylien palveluista ja kunnossapidosta. Siirry Palauteväylään (Liikenteen asiakaspalvelu).
Vesiväylien omaan palautekanavaan voi puolestaan olla yhteydessä esimerkiksi turvalaitteiden tai vesiliikennemerkkien vikoihin liittyen. Siirry vesiväylien palautekanavaan. Puuttuvasta merimerkistä voi myös ilmoittaa puhelimitse numeroon 0800 181818.
Hätätilanteissa soitetaan hätänumeroon (112) ja merialueilla meripelastuksen hälytysnumeroon (0294 1000).
Liikenteen asiakaspalvelu on Väyläviraston, ELY-keskusten ja liikenteenohjauksesta vastaavan Fintrafficin toimialaan kuuluvien maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden yhteyspalvelu. Palauteväylä on osa Liikenteen asiakaspalvelua.
Liikenteen asiakaspalveluun voit olla yhteydessä esimerkiksi näissä asioissa:
palaute teiden kunnossapidosta
ratojen ja laiturialueiden kunnossapito
vesiväylien kunnossapito
rikkinäiset katuvalot maantien varrella
lupien hakeminen
yleistä palautetta liikenteestä
Liikenteen asiakaspalvelun sivuilta löytyy myös paljon muuta hyödyllistä tietoa maanteihin, rataverkkoon ja vesiväyliin liittyen.