Valtatien 22 kehittäminen välillä Oulu - Kajaani

Tiehanke Suunnitteilla Pohjois-Pohjanmaa Kainuu

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen teettämässä työssä määriteltiin tulevaisuusorientoitunut tavoitetila valtatien 22 kehittämiselle. Tien tavoitetilan määrittämisessä huomioitiin valtakunnallinen ohjeistus pääteiden kehittämisen periaatteista ja kuntien maankäytön tavoitteet.

Pääteiden kehittämisessä muilla kuin runkoverkkoon kuuluvilla valta- ja kantateillä on oltava liikennemäärään, liikkumisympäristöön ja alueellisiin tarpeisiin sovitettu hyvä matkojen ja kuljetusten palvelutaso. Käytännössä tämä tarkoittaa, että suositaan vähintään 80 km/h nopeusrajoitusta. Valtatiellä 22 tavoitellaan vähintään 80 km/h nopeusrajoitusta, mutta taajamien kohdilla hyväksytään kuitenkin alhaisemmat nopeusrajoitukset. Tavoitteena on, että taajamankohtien alempia nopeusrajoituksia ei tarvitse pidentää, vaan päinvastoin suositaan ratkaisuja, joilla voidaan suosia pitkämatkaista liikennettä.

Valtatie 22 yhdistää Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnat toisiinsa ja sillä on merkittävä rooli maakuntakeskusten välillä. Tie toimii kansainvälisenä yhteytenä valtatie 4:n ja Haaparannan kautta Ruotsiin ja edelleen muualle Eurooppaan. Koko yhteysväli kuluu EU:n kattavaan TEN-T-verkkoon.

Oulun ja Kajaanin yhteysväli koostuu luonteeltaan ja liikennemääriltään erityyppisistä jaksoista, joten sitä tarkasteltiin kahdeksana kokonaisuutena. Oulun kaupunkialue sekä Oulun ja Muhoksen yhteysväli ovat tien vilkkaimmat osuudet. Näille yhteysväleille on esitetty toimenpiteiksi muun muassa eritasoliittymiä, nelikaistaisen osuuden jatkamista sekä ohituskaistoja. Kaiken kaikkiaan valtatien kehittämisen toimenpiteillä esitetään parannettavaksi erityisesti liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta. Kehittämisselvityksessä on tunnistettu tarve Muhoksen ohikulkutievarauksen säilyttämiselle.

Valtatien 22 tavoitetila vuonna 2050.