Kysymyksiä ja vastauksia
Alle on koottu yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta.
1. Mitä Helsinki–Riihimäki-rataosalla tapahtuu vuoden 2024 aikana?
Vuonna 2024 vuorossa ovat Tikkurilan ratapihan pohjoispään raide- ja vaihdemuutokset. Ne mahdollistavat nykyisten kolmen laituriraiteen sijasta neljä laituriraidetta sekä kaukoliikenteen että Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön.
Kytömaan ja Järvenpään Ainolan välillä jatkuu itäisen lisäraiteen rakentaminen päällysrakenne- ja sähköratatöillä. Vaihteiden vaihtaminen käynnistyi huhtikuussa. Työt tehtiin perättäisinä viikonloppuina huhtikuussa ja kesäkuussa.
Ainolaan rakennetaan uusi seisake alueelle rakennettavan aluekeskuksen yhteyteen. Nykyisen itäisen laiturin kohdalle rakennetaan uutta raidetta heinäkuun ja joulukuun välisenä aikana. Tänä aikana junat pysähtyvät nykyisellä läntisellä laiturilla molempiin suuntiin kuljettaessa. Uusi itäinen raide ja uusi itäinen laituri otetaan käyttöön 15.12.2024.
Kesällä 2024 rakentaminen käynnistyy myös radan länsipuolella. Tavoitteena on saada läntinen lisäraide ja läntinen laituri valmiiksi vuoden 2026 loppuun mennessä.
2. Miksi muutokset tehdään? Ja miksi juuri nyt?
Helsinki–Riihimäki-rataosa on osa Suomen vanhinta, yli 160 vuotta sitten rakennettua päärataa. Päärata kulkee Helsingistä Ouluun saakka ja liikuttaa koko Suomen ihmisiä, tavaroita ja taloutta.
Helsingin ja Riihimäen välinen rataosuus sijoittuu pääradan vilkkaimmin liikennöidylle osuudelle eli Tampereen ja Helsingin välille.
Rataosan välityskyky ei enää riitä kasvaneille liikennemäärille, ja junaliikenteessä esiintyy ajoittain häiriöitä. Radanvarren seudulla on myös tarvetta junavuorojen lisäämiseen. Liikenteen lisääminen rataosan nykyiselle raiteistolle on vaikeaa esimerkiksi siitä syystä, että radalla ei ole tilaa ohituksille.
Keravan ja Jokelan välille rakennettavat lisäraiteet lisäävät rataosan kapasiteettia, parantavat sen toimintavarmuutta ja mahdollistavat junavuorojen lisäämisen. Myös tavaraliikenteen kilpailu- ja toimintakyky paranee, kun aikataulut vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
Lisäraiteiden valmistuessa Tikkurilan välityskyky jäisi ilman muutoksia riittämättömäksi. Ratapihan raide- ja vaihdemuutoksilla mahdollistetaan kaukojunien sekä Lahden ja Riihimäen lähiliikenteen junien käyttöön neljä laituriraidetta nykyisten kolmen sijaan.
Lisäksi tehdään muutoksia laitureihin ja asemien kulkuyhteyksiin sekä muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
3. Miksi lisäraiteet rakennetaan (esim. Kytömaa-Ainola) vanhoja raiteita leveämmällä raidevälillä?
Tärkein syy on toteutettavuudessa. Työtä tehdään olemassa olevan infrastruktuurin ja vilkkaan liikenteen keskellä. Se tuo lisähaastetta verrattuna tilanteeseen, jossa raiteita rakennettaisiin koskemattomaan maastoon.
Perinteisen kapean raidevälin käyttö vaatisi enemmän työvaiheita, kuten tuentaa. Ahtaassa tilassa myös töiden vaiheistus olisi monimutkaisempaa. Seurauksena olisi, että rakentamisen aikaiset katkot liikenteessä olisivat todella merkittävästi nyt tarvittavia pidempiä.
Leveämpi raideväli mahdollistaa myös tulevaisuudessa suuremmat ajonopeudet.
4. Mitä Ainolan asemalle tehdään?
Ainolan uusi asema rakennetaan Ainolan aluekeskuksen yhteyteen. Asema rakennetaan palvelutasoltaan paljon nykyistä korkeatasoisempana laiturikatoksineen ja hisseineen.
Ainolan aseman molemmat matkustajalaiturit uusitaan. Laitureille rakennetaan muun muassa katokset, opasteet ja valaistus. Uudelle asemalle rakennetaan kokonaan uusi siltapaikka, Ainolan aseman alikulkukäytävä. Uudesta alikulkukäytävästä rakennetaan porras- ja hissiyhteydet laitureille.
Asema-alueen rakentamisessa huomioidaan esteettömyysvaatimukset. Matkustajien käyttöön rakennetaan sekä pyöräpysäköintiä että pysäköintipaikkoja autoille, joista osa tulee sijoittumaan uuden aluekeskuksen alueelle rakentuvaan pysäköintilaitokseen.
5. Ainolan alueella on samanaikaisesti käynnissä paljon töitä, jotka vaikuttavat ihmisten liikkumiseen eri tavoilla. Minkälaista yhteistyötä Järvenpään kaupunki ja Väylävirasto ovat tehneet töiden yhteensovittamiseksi?
Järvenpään kaupungin Ainolan aluekeskuksen ja Väyläviraston ratahankkeen välillä tehdään tiivistä yhteistyötä. Sekä toteutusvaiheessa että aiemmin asemakaavoituksen ja ratalain mukaisen ratasuunnittelun aikana rakentamissuunnitelmat on katsottu yhteneväisiksi ja rakentamisen aikaiset liikennejärjestelyt sujuviksi.
Lisäraiteen rakentamisella on vaikutuksia aluekeskuksen kohdalla kulkevaan Horsmatiehen, ja samanaikaisella toteutuksella voidaan lyhentää liikennevaikutusten kokonaiskestoa. Ainolan aseman alikulkukäytävän rakentaminen puolestaan yhteensovitetaan Sinfonia-aukiolta alikulkukäytävään ja alikulkukäytävästä Lepolanväylälle johtavien kävelyn ja pyöräilyn väylien rakentamisen kanssa. Alikulkukäytävä toteutetaan molempien lisäraiteiden valmistuttua. Katujen liikennejärjestelyistä päättää kuitenkin Järvenpään kaupunki. Lisäraiteen rakentaminen tai Ainolan seisakkeen väliaikainen sulkeminen eivät vaikuta kaupungin sisäisten bussilinjojen kulkuun. Myös näistä tarkempaa tietoa saa Järvenpään kaupungilta.
6. Mitä Tikkurilassa tehdään?
Tikkurilassa tehdään ratapihan muutostöitä, jotta siitä ei tulisi pullonkaulaa liikenteelle. Ratapihan raide- ja vaihdemuutoksilla mahdollistetaan nykyisten kolmen laituriraiteen sijasta neljä laituriraidetta sekä kaukoliikenteen että Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön. Ilman muutostöitä Tikkurilan välityskyky jäisi riittämättömäksi muiden hankkeen muutosten myötä.
Vuonna 2023 Tikkurilan ratapihan eteläpään muutokset valmistuivat aikataulussaan. Vilkkaasti liikennöidyn ratapihan toimivuutta parannettiin uusimalla vaihteita, raiteita ja laiturirakenteita. Työt jatkuivat Tikkurilan ratapihan pohjoispäässä keväällä 2024. Tikkurilassa on toteutettu kesän 2024 aikana ratapihan pohjoispään raide- ja vaihdemuutoksia. Ratapihan työt valmistuvat kokonaisuudessaan vuoden 2024 aikana.
7. Miksi Tikkurilan ratapihan töitä ei tehty kerralla?
Tikkurilan ratapihalla on tehty töitä vilkkaan junaliikenteen ja tiiviin kaupunkirakenteen keskellä. Ratapihan läpi kulkee keskimäärin 500 junaa päivässä.
Töiden aikana Tikkurilan asemalla on ollut suljettuna kaksi raidetta kerrallaan työn eri vaiheissa. Kun raiteita on pois käytöstä, ei ratapihan läpi mahdu menemään yhtä paljon junia kuin normaalisti. Lisäksi junat joutuvat kulkemaan alennetulla nopeudella, joten junien määrää on jouduttu rajoittamaan. Ilman vaiheistusta olisivat liikennevaikutukset olleet entistä massiivisemmat.
8. Mistä matkustajat saavat lisätietoja liikennejärjestelyistä ja miten he voivat varautua muutoksiin?
Matkantekoon kannattaa varata tavallista enemmän aikaa ja on suositeltavaa tarkistaa jo etukäteen, onko poikkeusliikennejärjestelyillä vaikutusta omaan matkaan. Liikennevaikutukset on huomioitu HSL:n ja VR:n aikatauluissa.
HSL:n reittiopas (www.hsl.fi) osaa huomioida poikkeavat liikennejärjestelyt ja tämän käyttöä suositellaan. Reittiehdotukset tulevat viikkoja etukäteen Reittioppaaseen. Tulevien työvaiheiden aiheuttamista muutoksista junaliikenteeseen tiedotetaan Väyläviraston, HSL:n ja VR:n digitaalisissa kanavissa. HSL sekä Rataliikennekeskus tiedottavat liikennetilanteesta mahdollisissa häiriötilanteissa. Lisäksi työn vaikutusalueella oleville asemille asennetaan opasteita ohjaamaan matkustajia. Myös aseman näyttölaitteita sekä kuulutuksia hyödynnetään asemakohtaisesti matkustajien tiedottamisessa.
9. Kuinka todennäköistä on, että rakentaminen jostain syystä viivästyy, ja miten olette varautuneet mahdollisiin viivästyksiin?
Työvaiheiden kestoissa on varauduttu myös mahdollisiin lisätöihin ja pieniin viivästyksiin. Työn etenemistä määrittävät työvaiheet on tunnistettu riskien arvioinnissa ja vaativimpiin työvaiheisiin on erikseen suunniteltu varmimmat toteutustavat. Työt on aikataulutettu yksityiskohtaisesti ja toteumaa seurataan tarkasti, jotta mahdolliset korjaavat toimenpiteet voidaan toteuttaa mahdollisimman varhain.
10. Hanke on aloitettu 2015 ja jatkuu vielä vuosia. Mitä hankkeessa on jo tehty?
Vuonna 2015 alkanut hankkeen ensimmäinen vaihe keskittyi liikennepaikkojen parantamiseen. Merkittävin kohde oli Riihimäen henkilöratapiha, jossa toteutettiin mittavat raide-, vaihde-, sähkörata- ja turvalaitemuutokset. Henkilöratapihan palvelutasoa parannettiin merkittävästi rakentamalla Riihimäelle korkeat ja esteettömyysvaatimukset täyttävät laiturit ja kunnostamalla laiturikatokset. Asematunneli ja sen viereinen Peltosaaren alikulkukäytävä kunnostettiin yhdessä Riihimäen kaupungin kanssa ja asematunnelia jatkettiin Peltosaaren suuntaan.
Tämän toteutusvaiheen aikana rakennettiin myös Keravan tavaraliikenneraide Vuosaaren radalta Sköldvikin radalle ja läntinen lisäraide Järvenpäähän Ainolan ja Purolan välille. Keravalle rakennettiin uusi, junien turvallista liikennöintiä valvova asetinlaite. Se otettiin käyttöön kesällä 2021. Uusi asetinlaite on edellytys lisäraiteille.
Tähän toteutusvaiheiseen sisältyvät myös Tikkurilan ratapihan muutostyöt eli muutokset raiteisiin, vaihteisiin ja laitureihin. Ensimmäinen toteutusvaihe tulee valmiiksi, kun Tikkurilan ratapihan pohjoispään raide- ja vaihdemuutokset valmistuvat vuoden 2024 lopussa. Ilman näitä muutoksia Tikkurilasta muodostuisi liikenteelle pullonkaula 2. vaiheen lisäraiteiden valmistuessa.
11. Mitä tehdään hankkeen toisessa vaiheessa?
Hankkeen toisessa toteutusvaiheessa, vuosien 2020–2028 aikana rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan väleille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus.
Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
12. Mitä tehdään hankkeen kolmannessa vaiheessa?
Hankkeen kolmannesta vaiheesta on valmistunut ratasuunnitelma, joka on hyväksytty vuonna 2024. Ratasuunnitelmassa esitetään Jokela–Riihimäki-välille kahta lisäraidetta, tavaraliikenteen raiteen ylikulkusiltaa neljän pääradan raiteen yli Hyvinkään pohjoispuolelle sekä siltoihin, turva- ja sähkölaitteisiin ja meluntorjuntaan tehtäviä muutoksia ja täydennyksiä. Kolmannesta vaiheesta ei ole toteuttamispäätöstä.
13. Rakennetaanko hankkeen aikana täysin uusia seisakkeita?
Junien mahdollisista uusista pysähdyspaikoista päättävät liikenteen tilaaja liikenne- ja viestintäministeriö sekä kunnat. Väylävirasto vastaa seisakkeiden ja radan infrastruktuurista.