Hanke
Hankkeessa Kemin Ajoksen nykyinen 10 metriä syvä meriväylän syvennittiin 12 metriin. Lisäksi hankkeessa tehtiin syventämiseen liittyviä ruoppaus- ja läjitystöitä sekä väylän merkintään liittyviä turvalaitetöitä. Hankkeen toteutukseen liittyivät myös sataman syvennystyöt, joiden suunnittelusta ja toteutuksesta vastsi Kemin satama Oy.
Meriväylän syventämisin toteutti Terramare Oy. Työkalustoon kuuluu kaksi ruoppaajaa, neljä proomua, kaksi hinaajaa, kaksi harausyksikköä, mittausalus ja vuoronvaihtoalus. Terramaren tukikohta oli Veitsiluodon satamassa.
Hankkeen yhteydessä toteutettavan Kemin sataman syventämisen urakoitsijana toimivat YIT Suomi Oy ja Wasa Dredging Oy. Satamaurakkaan liittyen väylällä liikkui muun muassa ruoppaajia, proomuja ja hinaajia sekä pora-, hara- ja nostolauttoja.
Meriväylä ja satama olivat rakentamisen ajan normaalisti käytössä
Aikataulu
- Lapin ELY-keskus teki 15.3.2018 päätöksen, jonka mukaan hankkeeseen ei sovelleta YVA-lain mukaista ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.
- Hankkeelle saatiin vesilupa 1.7.2020.
- Vesiluvan mukainen tarkkailuohjelma lausunnolla ELY-keskuksessa
- Rakennusurakan alkuperäinen kilpailutus käynnistyi keväällä 2021, mutta hankinta jouduttiin keskeyttämään toukokuussa 2021.
- Urakka kilpailutetaan kahdessa osassa: väylän sisäosien ruoppaustyöt kilpailutetaan keväällä 2021, vesiväylän syventämisurakka myöhemmin.
- Alustava rakentamisaikataulu meriväylän syventämisurakan osalta on vuosina 2022-2023.
- Meriväylän syventämisurakan hankinta toteutettiin neuvottelumenettelyllä syys-helmikuussa 2021-2022.
- Syventämisurakan rakentaminen kestää avovesikaudet 2022-2023, Kemin satamassa syvennystyöt päättyvät syksyllä 2023.
- Meriväylän syventäminen valmistui syksyllä 2023.
Kustannukset
Hankkeen kustannusennuste on 33 milj. € hankkeen arvioidun toteutusajankohdan hintatasossa (MAKU 130, 2010=100).