Nykytila
Kantatie 67 ja valtatie 19 ovat merkittäviä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajan liikenteen yhteyksiä Seinäjoen seudulla. Valtatie 19 osuus kuuluu myös pääväyläasetuksen mukaiseen maanteiden runkoverkkoon (palvelutasoluokka I) sekä suurten erikoiskuljetusten runkoverkkoon (SEKV). Suunnittelujakso alkaa etelässä Kivisaaren eritasoliittymästä ja jatkuu Atrian eritasoliittymään saakka.
Nykyisellään suunnitteluosuudella on yksi kaista suuntaansa ja nopeusrajoitus on 80 km/h sekä pistekohtaisesti 60 km/h Tepontien ja Isokoskentien nelihaaraliittymässä. Suunnitteluosuuden liikennemäärä on yli 13 000 ajoneuvoa vuorokaudessa (KVL 2023), josta raskaan liikenteen osuus on valtatien 19 osuudella noin 1100 ajoneuvoa ja kantatien 67 osuudella noin 800 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Suuresta liikennemäärästä johtuen suunnittelualueella on liikenteen sujuvuusongelmia ja liikenneturvallisuustilanne on heikko. Erityisenä liikenneturvallisuuden ongelmapisteenä on Tepontien ja Isokoskentien kanavoimaton nelihaaraliittymä.
Hanke ja toimenpiteet
Hankkeen tavoitteena on parantaa valta- ja kantatiet nelikaistaiseksi keskikaiteelliseksi 2+2 tieksi, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h. Yhteysväliltä poistetaan kaikki tasoliittymät, jolloin liittyminen tiejaksolle tapahtuu vain eritasoliittymien kautta. Hankkeen eteläosaan suunnittelut toimenpiteet mahdollistavat Seinäjoen kaupungin kaavoittaman uuden maankäytön toteutumisen (Hevoskorven risteyssillat). Ensimmäisen vaiheen toimenpiteenä voidaan katkaista Tepontien ja Isokoskentien nelihaaraliittymä rakentamalla katkaisemisen vaatimat korvaavat rinnakkaistieyhteydet valtatien itäpuolelle.
Hankkeen yleispiirteiseen suunnitelmakarttaan voi tutustua täällä.
Hanke on osa laajempaa vt 19 Lapua-Seinäjoki kehittämiskokonaisuutta. Voit tutustua hankekokonaisuuteen täällä.
Aikataulu ja kustannukset
Hankkeen tiesuunnitelma on valmistunut ja ollut nähtävillä syksyllä 2024. Suunnitelma lähetetään hyväksyttäväksi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin talvella 2024-2025, jonka jälkeen se voi saada lainvoimain.
Hankkeen kokonaiskustannukset Kivisaari-Atria välillä ovat 48,5 M € (MAKU 145,0; 2020=100). Hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava, sillä sen HK-suhde on 1,3. Hankearviointiin voit tutustua täällä.
Hankkeen ensimmäiselle vaiheelle, eli ns. Tepon liittymän katkaisulle on kaksi toteutusvaihtoehtoa. Vaihtoehdossa 1A rakennetaan liittymän katkaisun vaatimat rinnakkaistiejärjestelyt, mutta ei toteuteta risteyssiltaa (valtatien alitusta). Vaihtoehdossa 1B toteutetaan samat rinnakkaistiejärjestelyt, mutta valtatielle rakennetaan risteyssilta, jolloin paikallinen liikenne pääsee alittamaan valtatien. Vaihtoehdon 1A kustannusarvio on 3,9 M € ja vaihtoehto 1B kustannusarvio 7,7 M €.