Hankkeen tausta
Turun ja Uudenkaupungin välisellä radalla on 110 tasoristeystä, joista vain 21 on varustettu varoituslaitteilla. Radalla on lisäksi useita pehmeikköalueita, jotka heikentävät sen stabiliteettia ja lisäävät riskiä junan suistumiselle.
Hankkeen sisältö
Hankkeessa laaditaan ratasuunnitelma. Suunnitelmassa selvitetään ja esitetään muun muassa radan päällysrakenteen korjaamista, yksittäisten taitorakenteiden, kuten rumpujen ja siltojen korjaamista ja uusimista sekä raiteen kuivatuksen tarkastamista. Tasoristeyksiä poistetaan ja parannetaan ja Raision ja Naantalin välinen rataosuus esitetään sähköistettävän. Säilytettäviin tasoristeyksiin harkitaan valovaroituslaitteet. Pehmeikköalueilla radan stabiliteettia parannetaan ensisijaisesti vastapenkereillä. Lisäksi selvitetään rataosuuden mahdollista nopeuden nostoa.
Tavoitteena turvallisuuden parantaminen
Turun ja Uudenkaupungin välisen radan tasoristeysten poistamisella parannetaan turvallisuutta ja lisätään liikenteen sujuvuutta erityisesti vilkkaasti liikennöidyillä rataosuuksilla. Raision ja Naantalin väliselle radalle suunnitellaan myös radan sähköistämistä. Kuuden kilometrin mittaisella rataosalla on kuusi tasoristeystä ja seitsemän pehmeikköaluetta.
Hankkeen tavoitteena on parantaa rataverkon ja tienkäyttäjien turvallisuutta. Radan korjauksilla turvataan alueiden välinen sujuva liikenne sekä kansainvälisten yhteyksien saavutettavuus. Rataosuuden sähköistys vähentää liikenteen ilmastovaikutuksia ja parantaa raideliikenteen kilpailukykyä.
Aikataulu
Hankkeen ratasuunnitelmien laadinta on aloitettu keväällä 2022. Ratasuunnitelmien on tavoitteena valmistua vuoden 2024 aikana. Rakentaminen aloitetaan, mikäli hankkeelle saadaan rahoituspäätös.
Hankkeen yleisötilaisuudet järjestettiin syksyllä 2023, lue lisää "Yleisötilaisuudet"-alasivulta.
Kustannukset
Ratasuunnitelmavaiheen kustannukset ovat noin 7,7 miljoonaa euroa.
Investointiohjelmassa Turku-Uusikaupunki -radan perusparantamiselle on esitetty rahoitusta 70 miljoonaa euroa ja Raisio -Naantali -radan perusparantamiselle ja sähköistykselle 11 miljoonaa euroa, josta sähköistyksen osuus on hieman alle miljoona euroa. Rahoituspäätöstä ei ole vielä tehty.