Hankkeen tausta
Rataosalla on 110 tasoristeystä, joista vain 21 on varustettu varoituslaitteilla. Rataosalla on useita pehmeikköalueita. Raision ja Naantalin väliselle rataosuudelle suunnitellaan tasoristeyksien ja perusparannuksen lisäksi myös radan sähköistämistä. Kuuden kilometrin mittaisella, tavaraliikenteelle suunnitellulla yksiraiteisella rataosalla on kuusi tasoristeystä ja seitsemän pehmeikköaluetta.
Haasteet
Tasoristeykset muodostavat tällä hetkellä selkeimmän riskin rautateillä. Turvallisuusriski koskee tienkäyttäjien lisäksi myös rataliikenteen ja junamatkustajien turvallisuutta. Tasoristeysten poistamisella voidaan parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi ja edistää raideliikenteen sujuvuutta etenkin vilkkailla rataosilla. Radan heikko stabiliteetti on turvallisuusriski junan suistumiselle.

Tavoitteena turvallisuuden parantaminen
Hankkeen tavoitteena on parantaa rataverkon ja tienkäyttäjien turvallisuutta. Radan korjauksilla ylläpidetään liikenteen toimivuutta ja saavutettavuutta alueiden välisillä yhteyksillä. Myös kansainvälisten yhteyksien toimivuudesta huolehditaan. Rataosuuden sähköistys vähentää liikenteen ilmastovaikutuksia ja parantaa raideliikenteen kilpailukykyä.
Hankkeessa korjataan rataosan elinkaarensa päässä oleva päällysrakenne sekä yksittäisiä taitorakenteita, kuten rummut ja sillat sekä huolehditaan kuivatuksista. Raision ja Naantalin väliselle radalle rakennetaan sähköistys. Tasoristeyksiä poistetaan ja parannetaan.
Säilytettäviin tasoristeyksiin harkitaan valovaroituslaitteita. Pehmeikköalueilla radan stabiliteettia parannetaan ensisijaisesti vastapenkereillä. Rataosuuden mahdollista nopeuden nostoa selvitetään.
Aikataulu
Hankkeen ratasuunnitelmien laadinta on aloitettu keväällä 2022. Yleisötilaisuudet tullaan järjestämään arviolta alkuvuoden 2023 aikana ja hankkeen ratasuunnitelmat valmistuvat vuoden 2023 loppuun mennessä. Perusparannustoimet voidaan toteuttaa vuosina 2024–2026, mutta toteutuspäätöstä ei vielä ole.
Kustannukset
Ratasuunnitelmavaiheen kustannukset ovat noin 7,7 miljoonaa euroa.
Investointiohjelmassa Turku-Uusikaupunki -radan perusparantamiselle on esitetty rahoitusta 70 miljoonaa euroa ja Raisio -Naantali -radan perusparantamiselle ja sähköistykselle 11 miljoonaa euroa, josta sähköistyksen osuus on hieman alle miljoona euroa. Rahoituspäätöstä ei ole vielä tehty.