Oulun henkilöratapiha -hanke selkosuomeksi

Tämä sivu kertoo Oulun henkilöratapiha -hankkeesta.

Hankkeessa tehdään rakennustöitä Oulun rautatieasemalla ja sen ympäristössä.

Asemalle rakennetaan paremmat junalaiturit ja kulkureitit.

Hanke on Väyläviraston ja Oulun kaupungin yhteinen.

Rakennustyöt alkoivat huhtikuussa 2026.  Työt valmistuvat vuonna 2029.

Ilmakuva Oulun rautatieasemasta ja ratapihasta kesäpäivänä. Kuvassa näkyvät asemarakennus, useat raiteet ja laiturit sekä asemaa ympäröivät toimisto- ja asuinrakennukset.

 

Mitä hankkeessa tehdään?

Hankkeen aikana tehdään esimerkiksi seuraavia töitä:

  • Autojuna-asema siirretään toiseen paikkaan. Uusi autojuna-asema otetaan käyttöön syyskuussa 2026.
  • Rautatieasemalla korjataan kolme junalaituria. 
  • Lisäksi rakennetaan kaksi uutta junalaituria.
  • Laitureille rakennetaan uudet hissit. Laitureille voi mennä hissillä tai portaita pitkin.
  • Ratapihan alle rakennetaan kaksi uutta alikäytävää. Alikäytävä tarkoittaa tunnelia, jota pitkin voi kulkea junaradan alitse. Jalankulkijat ja pyöräilijät saavat omat alikäytävät.
  • Asemasta tulee esteetön ja turvallinen. Esteettömyys tarkoittaa, että esimerkiksi pyörätuolia käyttävät henkilöt pääsevät liikkumaan helposti.

 

Miten hanke vaikuttaa junamatkustajiin?

Autojuna-asema on poissa käytöstä huhtikuusta 2026 alkaen. Se otetaan takaisin käyttöön syyskuussa 2026.

Junat kulkevat koko hankkeen ajan.

Asemalla voi kävellä. Opasteet kertovat, jos jokin reitti on suljettu.

 

Miksi hanke toteutetaan?

Oulussa on paljon junamatkustajia. Tulevaisuudessa matkustajia on vielä enemmän.

Asemalle mahtuu enemmän junia, kun juna-asemaa parannetaan. 

Junalaitureilla on usein ruuhkaa. Hankkeen avulla ruuhkat vähenevät.

Polkupyöräilijät ja jalankulkijat pääsevät alittamaan junaradan turvallisemmin. 

Junat voivat kulkea paremmin aikataulussa.

 

Rakennusaika ja kustannukset

Rakennustyöt kestävät vuodet 2026–2029.

Hankkeen arvioitu hinta on 33,4 miljoonaa euroa.

Väylävirasto ja Oulun kaupunki maksavat kustannukset yhdessä.

 

Lisätietoa hankkeesta

Hankkeen yleiskielinen sivu löytyy osoitteesta: vayla.fi/oulun-henkiloratapiha (ei selkokielinen)

Kerromme rakennustöiden etenemisestä myös hankkeen Facebook-sivuilla: https://www.facebook.com/oulunhenkiloratapiha