Väylänpidon perussuunnitelma 2025-2028
Väylänpidon perussuunnitelma kuvaa, kuinka perusväylänpidon määrärahat kohdennetaan väylien palvelutason ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnittelu tehdään pääasiassa yhdelle vuodelle ja alustavana nelivuotiskaudelle. Vuoden 2025 rahoitus on päätetty valtion talousarviossa. Vuosien 2026–2028 osalta rahoitus on julkisen talouden suunnitelman mukainen.
Valtion väyläverkon hoito, korjaus, liikenteen palvelut ja perusväylänpidosta rahoitettava parantaminen kuvataan väylänpidon perussuunnitelmassa, investoinnit puolestaan investointiohjelmassa. Investointiohjelma sisältää väyläverkon kehittämishankkeiden lisäksi myös suurimmat perusväylänpidon rahoituksella toteutettaviksi suunnitellut parantamishankkeet.
Väylänpidon perussuunnitelma toimeenpanee osaltaan valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Suunnitelma pohjautuu liikenneverkon strategiseen tilannekuvaan, jota päivittää liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Perussuunnitelma päivitetään vuosittain, ja se toimii myös Väyläviraston väyläomaisuuden hallinnan tukena.
Kuinka perusväylänpidon rahoituksesta ja sen ohjaamisesta päätetään?
Eduskunta päättää vuosittain perusväylänpidon määrärahoista ja asettaa tavoitteet rahoituksen käytölle. Rahoitus ohjataan tavoitteiden ja tarpeen mukaan. Väylävirasto ohjaa ELY-keskuksia tienpidon tehtävien hoitamisessa.
ELY-keskukset julkaisevat alueelliset tienpidon ja liikenteen suunnitelmat
Perusväylänpidon suunnitelma vuodelle 2025 ja alustava suunnitelma vuosille 2026–2028
Päivittäinen liikkuminen turvataan, mutta perusväylänpidon rahoitus on ollut pitkään tarpeisiin nähden niukka, mikä on johtanut väylien korjausvelan kasvuun sekä parantamishankkeiden toteuttamisen jonoutumiseen. Edellinen hallitus teki perusväylänpitoon 300 miljoonan euron vuotuisen tasokorotuksen vuodesta 2020 lähtien, jolloin perusväylänpidon vuotuinen rahoitustaso nousi noin 1,3 miljardiin euroon. Väylien kunnossapidon ja rakentamisen kustannustason nousu on kuitenkin heikentänyt rahoituksen ostovoimaa merkittävästi vuodesta 2021 lähtien. Maarakentamisen kustannukset (maarakennuskustannusindeksi) nousivat keskimäärin lähes 30 % vuodesta 2020 vuoteen 2023. Kustannustason nousu on tasaantunut, mutta kustannukset eivät ole kääntyneet laskuun.
Viime vuosien ostovoiman lasku näkyy niin väylien hoidossa, käytössä, korjauksessa, parantamisessa kuin liikenteenpalveluissakin. Päivittäisen liikennöinnin turvaamiseksi väylien hoitoon ja käyttöön on lisätty rahoitusta niiden tason ennallaan pitämiseksi, ja tämä on vähennetty väylien parantamisen ja korjausten rahoituksesta. Lisäksi korjauskustannusten nousu on vähentänyt kehyksen mukaisella rahoituksella tehtyjen toimenpiteiden määrää. Kriittisten kohteiden korjaukset priorisoidaan. Väylien parantamishankkeet on karsittu minimiin ja niille esimerkiksi vuoden 2021 valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa arvioitua rahoitusta on siirretty väylien korjauksiin. Saadut erillisrahoitukset (MAL, eduskunnan jakovarakohteet) ovat paikallisesti merkittäviä.
Petteri Orpon hallitusohjelmassa on linjattu hallituskaudelle yhteensä 520 milj. euron lisärahoitus väylien korjausvelan purkuun, mistä saatiin käyttöön 250 milj. euroa v. 2024 ja 200 milj. euroa v. 2025 maanteiden korjausvelan taittamiseen. Perusväylänpidon vuotuinen rahoitustaso kaudella 2025–2028 on keskimäärin n. 1,4 mrd. euroa vuodessa. Valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen yhteydessä on tunnistettu tarve perusväylänpidon rahoitustason merkittävään nostamiseen. Lisärahoituksella turvattaisiin hoidon ja liikenteenpalveluiden tasoa, hallittaisiin väylien korjausvelkaa sekä mahdollistettaisiin pienehköjen liikenteen toimivuutta, turvallisuutta ja kestävyyttä edistävien parantamishankkeiden toteuttamista.
Toimintaympäristön muutokset vaikuttavat väylänpidon suunnitteluun, ja muutokset otetaan huomioon suunnitelman tarkistusten ja päivittämisen yhteydessä. Päivittäisen liikennöinnin turvaaminen ja kriittisten kohteiden korjaukset priorisoidaan. Kustannustason nousu on vähentänyt mahdollisuuksia hillitä korjausvelan kasvua ja parantaa liikenneolosuhteita. Lisärahoitus kohdistetaan ensisijaisesti väylien korjausvelan kasvun taittamiseen.
Lue lisää: Perussuunnitelma 2025–2028, johdanto (pdf)
Lue lisää: Väyläverkon kunnossapito