Mot en bättre huvudbana
Banavsnittet mellan Helsingfors och Riihimäki är Finlands livligaste vad beträffar antalet tåg. Det är en del av landets äldsta huvudbana som byggdes för över 160 år sedan.
Spåravsnittet trafikeras dagligen av bland annat:
- närtrafik från Helsingfors mot Riihimäki och Lahtis
- fjärrtrafik mot Tammerfors och Lahtis direktbana
- godstrafik från banan i Nordsjö, Sköldvik och Hangö till huvudbanan.
När projektet är färdigt kommer hela banavsnittet mellan Helsingfors och Riihimäki att ha minst fyra spår. Tilläggsspåren ökar spåravsnittets kapacitet och tolerans för störningar. Ändringar vid hållplatserna förbättrar servicenivån och tillgängligheten samt gör tågtrafiken mer attraktiv.
Bild: Jussi Pajunen
Projektet byggs i tre faser
Byggandet började år 2016 med godstrafikspåret i Kervo. Sedan år 2020 har arbetet pågått både i projektets första och andra fas. Den första fasen avslutas när arbetet på Dickursby bangård blir färdigt i slutet av år 2024.
Schema för genomförande av de tre faserna för banprojektet Helsingfors–Riihimäki.
Fas 1: förbättring av trafikplatserna år 2015–2024
Den första fasen under åren 2015–2024 har fokuserat på förbättring av trafikplatserna.
Det mest betydande objektet var personbangården i Riihimäki där man genomförde omfattande ändringar av spår, växlar, elspår och säkerhetsutrustning. Servicenivån på personbangården förbättrades genom att bygga höga plattformar som uppfyller tillgänglighetskraven och genom att renovera plattformstaken. Stationstunneln och den intilliggande gångtunneln i Peltosaari renoverades tillsammans med Riihimäki stad. Stationstunneln utvidgades i riktning mot Peltosaari.
Under den första implementeringsfasen byggdes Kervo godstrafikspår från Nordsjö till Sköldvik och den västra tilläggsbanan till Träskända mellan Ainola och Purola. I Kervo byggdes ett ställverk som övervakar säker trafikering för tågen.
Under åren 2022–2024 har man genomfört ändringar i spår, växlar och plattformar på Dickursby bangård. Arbetet fokuserade först på bangårdens södra ände och flyttade till norra änden våren 2024. Den första implementeringsfasen som inleddes år 2015 blir färdig när ändringarna i spår och växlar i den norra änden av bangården blir färdiga i slutet av år 2024. Utan dessa ändringar skulle Dickursby bli en flaskhals för trafiken när tilläggsspåren blir färdiga.
Fas 2: tilläggsspår Kervo–Träskända och Träskända–Jokela
I den andra implementeringsfasen, åren 2020–2028, byggs tilläggsspår mellan Kervo och Träskända samt mellan Träskända och Jokela. Ett fyrspårigt banavsnitt på cirka 20 kilometer bildas mellan Kervo och Jokela. I Kervo fortsätter godstrafikspåret från spåret i Sköldvik i riktning mot Lahtis direktbana. Ett västligt tilläggsspår byggs från Hyvinge i riktning mot Riihimäki ända till Arolampi. Dessutom görs ändringar i broar, säkerhets- och elbaneanläggningar samt i bullerbekämpning.
Fas 3: plan för bana godkänd
Den färdiga planen för banan i den tredje fasen godkändes i januari 2024. Avsikten är att i den tredje fasen bygga tilläggsspår vidare från Jokela till Riihimäki.
I banplanen föreslås mellan Jokela i Tusby och Riihimäki:
- två tilläggsspår
- en överfartsbro för godstrafikens spår över de fyra spåren i huvudbanan norr om Hyvinge
- ändringar och kompletteringar på broar, säkerhets- och elanläggningar samt på bullerbekämpning.
Projektets kostnader
Kostnadsberäkningen för den första fasen av projektet Helsingfors–Riihimäki är 163 miljoner euro, och för den andra fasen 383 miljoner euro. Projektet är delfinansierat av Europeiska unionen.
Trafikledsverket ansvarar ensam för innehållet i denna publikation och det motsvarar inte nödvändigtvis Europeiska unionens åsikt