Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Muutoksia junien lähtölaitureihin Järvenpään ja Saunakallion asemilla 29.9.–4.10.2025
Julkaistu 23.9.2025 7.00
Väyläviraston Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella tehdään syyskuussa rakennustöitä, jotka vaativat työskentelyä myös yöaikaan ja aiheuttavat muutoksia matkustajalaitureihin Järvenpään ja Saunakallion asemilla.
Hankkeella asennetaan uusi vaihde Järvenpään Lustikullassa 29.9.–4.10.2025. Vaihteen asentaminen edellyttää junaliikenteen tilapäistä keskeyttämistä yhdeltä raiteelta, mikä aiheuttaa muutoksia käytössä oleviin matkustajalaitureihin Järvenpään ja Saunakallion asemilla. Junat käyttävät 29.9.2025 klo 3.30 – 4.10.2025 klo 06.00 Järvenpäässä sekä Saunakalliossa laitureita 3 ja 4. Tänä aikana kummankin aseman laituri 1 on poissa käytöstä.
"Rakennustyöt voivat aiheuttaa tilapäistä harmia junamatkustajille sekä paikallisille, mutta uuden vaihteen asentaminen mahdollistaa läntisimmän raiteen jatkumisen yhtenäisenä Purolasta Keravalle. Valmistuttuaan lisäraide tuo vilkkaasti liikennöidylle rataosalle lisää kapasiteettia ja luo tekniset edellytykset junaliikenteen lisäämiselle tulevaisuudessa”, hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen kuvaa tulevaa työvaihetta.
Osa uuden vaihteen asentamiseen liittyvistä työvaiheista tehdään yöaikaan. Rakennustyöstä voi kantautua melua ympäristöön. Työskentelyalue on merkitty alla olevaan karttaan punaisella.
Pahoittelemme mahdollisesta häiriöstä aiheutuvaa vaivaa ja kiitämme kärsivällisyydestä rakennustöiden aikana.
Lisätietoja työvaiheesta antaa kohteen urakoitsija:
Kreate Oy
Jenna Karppanen, työmaatoimihenkilö
p. 040 779 0699
[email protected]
Lisätietoja Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta antaa hankkeen rakennuttaja:
Väylävirasto
Riitta Parviainen, projektipäällikkö
p. 029 534 3034
[email protected]
Väylävirasto
Hanna Sipiläinen, projekti-insinööri
p. 029 534 3490
[email protected]
Hankkeen ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen käsittää vuodet 2021–2030, jolloin rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide ja tavaraliikenneraide Hyvinkäältä Hangonradalta Riihimäen tavararatapihalle. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.
Seuraa hanketta:
https://www.facebook.com/hkiriihimaki
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki
Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen on käynnissä vuosina 2021–2030. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.
Liitteet
kulkureitit-jarvenpaan-asemalla.png
kulkureitit-saunakallion-asemalla.png
euroopan-unionin-osarahoittama-logo.png