Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Syksyllä louhintatöitä Purola–Nuppulinna-välillä, poikkeusjärjestelyt Kytömaa–Ainola-välillä päättyneet
Julkaistu 12.8.2025 8.30
Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa on käynnistynyt uusi vaihe Purola–Nuppulinna-välillä. Valmistelevina töinä tehdään puiden kaatoa ja pintamaan poistoa 11.8. alkaen, minkä jälkeen aloitetaan louhintatyöt 25.8. Kesän työt välillä Kytömaa–Ainola saatiin päätökseen suunnitellusti ja junaliikenne on palautunut ennalleen.
Louhintatyöt tuovat muutoksia junien lähtölaitureihin Jokelassa
Tuusulan Hornankallion sekä Tyyneläntien välisellä osuudella käynnistyvillä louhintatöillä tehdään lisää tilaa lisäraiteiden rakentamista varten. Työt kestävät arviolta loppuvuoteen 2025 saakka. Louhintatöistä syntyy melu- ja pölyhaittaa, joista tiedotetaan alueen asukkaita vielä erikseen lähempänä ajankohtaa.
Louhintatöiden vuoksi läntinen raide Purolan ja Jokelan välillä on poissa käytöstä, mikä vaikuttaa junien käyttämiin laitureihin Jokelassa. 25.8.2025 alkaen asemarakennuksen viereinen reunalaituri 1 ei ole käytössä arkisin klo 10.15–15.00 välillä. Helsingin suuntaan kulkevat junat käyttävät tällöin välilaitureita 2 ja 3.
”Aamun ja iltapäivän vilkkaimman liikenteen aikana laituri 1 on käytössä normaalisti, mikä helpottaa työmatkalaisia sekä muita aamun ja iltapäivän kulkijoita. Matka laiturilta 1 toisille laitureille on kuitenkin pitkä, joten on hyvä tarkistaa oikea lähtölaituri matkahausta tai seisakkeen näytöistä hyvissä ajoin – muuten laiturin vaihdon kanssa voi tulla kiire”, täsmentää projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.
Purola–Nuppulinna-välille suunniteltujen lisäraiteiden rakentaminen käynnistyi toukokuussa 2025. Syksyn aikana jatkuvat myös radan esikuormitustyöt, joilla varmistetaan radan kantavuus ja vakaus. Alueella tehdyt pylväsperustukset valmistuvat alkusyksystä 2025.
Kytömaa–Ainola-välin työt etenevät
Kesän liikennemuutokset Ainolan, Saunakallion sekä Järvenpään asemilla ja junaliikenteessä päättyivät 10.8., ja junaliikenne on palautunut normaaliksi.
Kytömaa–Ainola-välillä jatkuvat muun muassa maaleikkaus- ja paalutustyöt sekä raudoitus- ja betonointityöt. Läntisen raiteen alusrakenteet valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Ainolassa läntisen lisäraiteen rakentaminen alkoi kesällä 2024, ja tavoitteena on saada sekä lisäraide että läntinen laituri valmiiksi vuoden 2026 elokuun loppuun mennessä.
Lisätietoja hankkeesta:
Väylävirasto
Riitta Parviainen, projektipäällikkö, [email protected], puh. 0295 34 3034
Hanna Sipiläinen, projekti-insinööri, [email protected], puh. 0295 34 3490
Seuraa hanketta:
https://www.facebook.com/hkiriihimaki
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki
Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen on käynnissä vuosina 2021–2030. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.