Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Meluavaa työtä vuorokauden ympäri Järvenpään Ainolassa ja Kytömaalla 26.7.–10.8.2025

Julkaistu 17.7.2025 8.00

 

Väyläviraston Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella tehdään heinä-elokuussa rakennustöitä, jotka vaativat työskentelyä myös yöaikaan sekä aiheuttavat muutoksia junien aikatauluihin. Työt voivat aiheuttaa melua.

Osa Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen rakennustöistä voidaan toteuttaa vain raideliikenteen katkossa, joten kaksoisraiteen toinen raide poistetaan liikenteeltä rakennustöiden ajaksi. Raideliikenne Kytömaan ja Ainolan välillä kulkee vain yhdellä raiteella 26.7.–10.8.2025. Tänä aikana hankkeella tehdään rakennustöitä useissa kohteissa ympäri vuorokauden, myös yöaikaan.

Ainolassa poistetaan nykyiset rakenteet ja rakennetaan läntisen lisäraiteen vaatimat rakennekerrokset nykyisen läntisen laiturin kohdalle ja asennetaan uusi vaihde. Läntinen laituri päällystetään ja se palaa matkustajien käyttöön 11.8.2025. Lisäksi radan vieressä rakennettu Ainolan aseman alikäytävän uusi silta siirretään lopulliselle paikalleen läntisen keskiraiteen ja rakennettavan läntisen lisäraiteen kohdalle.

Kytömaalla rakennetaan paalulaatat, jotka vahvistavat nykyisten sekä rakennettavien raiteiden pohjaa.

Ainolan asemalla töitä tehdään vanhalla laiturilla sekä uuden laiturin välittömässä läheisyydessä.
Kytömaalla töitä tehdään radan välittömässä läheisyydessä. Työalue sijoittuu lähelle kohtaa, jossa pääraiteesta erkanee raide Lahden suuntaan. Työalueen vieressä kulkee Kytömaan tie, ja lähellä on Hongisto sekä Ristikytö.

Erityisen meluavaa työtä yöaikaan Kytömaalla 27.–30.7.2025

Kytömaalla tehdään erityisen meluavaa paalutustyötä 27.–30.7.2025. Paalutustyöt sijoittuvat radan välittömään läheisyyteen.

Paalutus aloitetaan sunnuntaina 27.7.2025 aamulla, jolloin työskennellään vain päiväaikaan. 28.–30.7.2025 välisenä aikana paalutusta tehdään läpi vuorokauden, myös yöaikaan. Tällöin työskentely tapahtuu 12 tunnin työvuoroissa kahden vuorokauden ajan.

Paalutustyöt toteutetaan heti ratakatkon alussa, ja ne toteutetaan tehokkaasti tiiviissä aikataulussa, jotta meluhaitta alueen asukkaille jäisi mahdollisimman lyhytaikaiseksi.

Paalutustöiden jälkeen Kytömaalla siirrytään seuraaviin työvaiheisiin, joita tehdään tiiviin aikataulun vuoksi läpi vuorokauden, myös yöaikaan. Työvaiheet voivat aiheuttaa melua ympäristöön.

Muutoksia R-junien aikatauluihin

Rakennustyöt aiheuttavat muutoksia lähijunaliikenteen aikatauluihin. Yksiraiteisuuden aikana joka toinen R-juna pysähtyy Ainolassa. Junat molempiin suuntiin pysähtyvät Ainolassa laiturilla 4.

Pyydämme junamatkustajia tarkistamaan ajantasaiset aikataulut ja matkan tiedot hyvissä ajoin ennen lähtöä:
vr.fi
matka.fi -reittiopaspalvelu
Matkahuollon reittiopas
HSL-liikenteen aikataulut (ei sisällä Järvenpään sisäisiä bussilinjoja)

Kuva Ainolan aseman järjestelyistä kesällä 2025. Junat eivät pysähdy Ainolassa 12.-24.7 välillä. 25.7.-27.7. junat käyttävät Ainolassa laituria 4 ja laituri 1 on pois käytöstä. 25.7-10.8. välillä osa R-junista ei pysähdy Ainolassa.

Pahoittelemme mahdollisesta häiriöstä aiheutuvaa haittaa ja kiitämme kärsivällisyydestä rakennustöiden aikana.

Lisätietoja työvaiheesta antaa kohteen urakoitsija:
Kreate Oy
Jenna Karppanen, työmaatoimihenkilö
p. 040 779 0699
[email protected]

Lisätietoja Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta antaa hankkeen rakennuttaja:
Väylävirasto
Hanna Sipiläinen, projekti-insinööri
p. 029 534 3490
[email protected]

Hankkeen ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen käsittää vuodet 2021–2030, jolloin rakennetaan lisäraiteet Keravan ja Järvenpään sekä Järvenpään ja Jokelan välille. Keravan ja Jokelan välille muodostuu noin 20 kilometriä pitkä neliraiteinen rataosuus. Keravalla tavaraliikenneraidetta jatketaan Sködvikinradalta Lahden oikoradan suuntaan. Hyvinkäältä Riihimäen suuntaan Arolammille saakka rakennetaan läntinen lisäraide ja tavaraliikenneraide Hyvinkäältä Hangonradalta Riihimäen tavararatapihalle. Lisäksi tehdään muutoksia siltoihin, turva- ja sähköratalaitteisiin ja meluntorjuntaan.

EU-logo: Euroopan unionin osarahoittama

Seuraa hanketta:
https://www.facebook.com/hkiriihimaki
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe valmistui vuoden 2024 lopulla. Toisen vaiheen rakentaminen on käynnissä vuosina 2021–2030. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Liitteet